Sentei
hoxe nun recreo no instituto a mirar a prensa dixital, enredei un
momento nos comentarios sobre a lea que houbo no encontro de En Marea
(ao que xa nin gañas tiven de ir vista a falta de altura de miras
que amosan tirios e troianos) e parei un pouco na nova da oportuna
homenaxe que se lle vai tributar en Lugo o vindeiro 3 de novembro ao
tan benquerido como chorado Isidro Novo, tan vinculado a Viveiro.
Case pechando a sesión, de súpeto, atopo unha foto túa e un pé
demoledor que anuncia o teu pasamento na noite do 29 de outubro…
Tardo
en reaccionar. Gustavo, morto? Veume á cabeza o precioso verso que
un día Uxío Novoneira dedicou ao pintor Carlos Maside: “Eu non
sei pensarte morto”. Eu tampouco a ti. Non hai tanto estabamos
tendo unha preciosa conversa na libraría Biblos de Betanzos, onde se
mesturaban as lembranzas do Viveiro das nosas infancias, a complicada
situación do teatro galego, as consecuencias desa estafa capitalista
monumental á que deron en chamar “crise”, o meu libro sobre as
Irmandades… Escribinvos ese día unha dedicatoria chea de afecto e
cordialidade, que ti e Ánxela agradecestes co corazón nos beizos,
nunha especie de brinde a un encontro tan casual como intenso.
Cada
vez que tivemos ocasión de coincidir e falar, sentín unha profunda
empatía contigo. Nos actos de homenaxe a Tobío. Nas celebracións
sobre Pastor Díaz na Academia Galega, con Fausto Galdo aínda entre
nós. Nunha rúa de Compostela, ou da Coruña, ou de Viveiro, onde
quer que cadrase… Sempre. Un fluír de ideas que nos aproximaban,
de visións coincidentes sobre as cousas da vida e do mundo. Unha
cordialidade doada e intensa fronte a unha persoa que se amosou
comigo decote sen dobrez, sen miseria, sen trampa. Auga de fonte
limpa, en contraste co pezoñento rancor velenoso que certo amigo
noutrora común de nós os dous, como ben me advertiches, anda a
deitar sempre que pode, obsesionado, contra min.
Fun
espectador e lector atento de case todos os espectáculos e pezas
coas que soubeches enriquecer de maneira decisiva o teatro galego de
finais do século XX: O
galego, a mulata e o negro
(1990, editada en 1999), Sucesos
(Premio Dieste en 2004), Medidas
preventivas
(2006), Tres
logomonos
(2012), o ensaio Os
ollos de Victorine e a construcción da cuarta parede
(2006)…
Aplaudín con total convencemento ese monllo de obras túas, que
Ánxela axudou a corporeizar nos escenarios, onde deitaches unha
ollada tan crítica como profunda sobre as
relacións humanas e os comportamentos sociais contemporáneos: a
soidade e a incomunicación, o falseamento da democracia, o
consumismo, a xenofobia, o machismo, a violencia, a corrupción, a
deshumanización… Un teatro crítico e comprometido, pero non burdo
nin panfletario; un teatro intelixente, audaz, mordaz e verdadeiro,
fronte á farsa continua dos poderosos agochados na sombra e o peso
das ideoloxías que nos fan máis escravos en vez de máis libres,
aínda que se vistan de seda.
Ese,
en definitiva, será o teu legado imperecedeiro, amigo Gustavo. Iso e
a perfumada sensación de autenticidade que fica en todo o que da túa
man estivo. Que a terra che sexa leve e que canten eternamente os
merlos no teu oído.
Ningún comentario:
Publicar un comentario