Cumpriuse
xa o décimo cabodano do pasamento do intelectual Lois Tobío
Fernández (Viveiro, 1906- Madrid, 2003).
Fundador
do Seminario de Estudos Galegos, primeiro docente da Universidade
compostelá en impartir aulas na lingua de Rosalía, membro destacado
do Partido Galeguista e diplomático republicano, despois da guerra
civil exiliouse primeiro en Cuba e logo en Montevideo, cidade en que
despregou unha intensa actividade: audición radial “Sempre en
Galiza”, asesoramento de Castelao para a posta en marcha do
“Consello de Galiza”, organización do “Primeiro Congreso da
Emigración Galega”, artigos sobre temas de política internacional
no xornal El
Día,
etc.
Máximo
especialista na figura do Conde de Gondomar e tradutor exquisito de
autores da literatura en alemán como Goethe, Thomas Mann, Herman
Hesse, Bertolt Brecht ou Rilke, editou no final da súa vida o volume
memorialístico As
Décadas de T.L.,
unanimemente recoñecido xa como un dos mellores libros da literatura
galega no seu xénero. Resulta hoxe, desde logo, fonte inesgotábel
de lembranzas, retratos e informacións valiosas sobre as múltiplas
facetas que despregou en vida, entre as que ocupan non pequeno lugar
as referidas dun ou doutro xeito ao Viveiro que coñeceu e amou.
Probas intelectuais dese cariño foron os seus traballos de
investigación sobre a igrexa de Santa María, o Colexio Insigne e
outros asuntos do vivir histórico viveirés, así como os seus
artigos no Heraldo,
dignos de compoñer algún día, xunto cos de tantos outros fillos
ilustres da vila que frecuentaron as planas da prensa periódica,
unha brillante escolma do xornalismo nacido ás beiras do Landrove.
Deixou
inédita a novela breve A
nova vida,
que coñeceu publicación finalmente, grazas á súa filla Constanza
e ao editor Isaac Díaz Pardo, grande amigo seu, en 2006. Ademais de
constituír unha vívida estampa do Viveiro do primeiro terzo do
século XX, coa decadencia fidalga e o auxe da burguesía comercial
foránea como pano de fondo, transita tamén polo molde do relato de
formación ou bildungsroman:
o protagonista, Antón, partindo dunha personalidade pusilánime,
pasiva e apouvigada (que fai lembrar inevitabelmente a do Pedriño de
Os
dous de sempre),
toma progresivamente as rendas da súa vida e acaba procurando na
emigración a Cuba o remedio para a súa crecente inadaptación ao
medio social que o rodea.
Por honrar a súa
memoria de mestre e amigo e por reivindicar, máis unha vez, os
insubornábeis e imperecedeiros valores que encarnou en vida,
queremos traer a estas planas o texto da nosa intervención nunhas
Xornadas sobre a súa figura celebradas en Viveiro, por iniciativa do
Concello, no mes de Novembro de 2006. O libreto que recolleu as
intervencións nesas xornadas, ignoro os porqués, apenas foi
distribuído, de maneira que as liñas que seguen poden considerarse,
na práctica, inéditas.
TOBÍO
E VIVEIRO, EN TRES ESTAMPAS
PRIMEIRA
ESTAMPA
“...da miña
vida de neno, que se desenrolou en Viveiro cunha gran riqueza de
matices, vivencias, persoas e xogos. Foron dez anos máxicos, cheos
de marabilla, coma vivir no paraíso”
Décadas de T.L.,
páx. 8
Este
neno que bebe auga fresca, de delicado celme, na fonte da Area, fillo
do mestre santiagués Lois Tobío Campos e da fidalga local Mélida
Fernández, aveciñados ambos no antigo convento de San Francisco
(que era asemade por aquel entón escola, cadea e xulgado), veu ao
mundo axudado, tal vez premonitoriamente, polo médico republicano e
librepensador Díaz Freixo e tivo un bateo seica de moito rumbo,
vestido con faldróns longuísimos cheos de encaixes e bordados, como
afillado que era dun padriño xeneroso (Lucio Fernández Argüelles)
que guindou motas ás mancheas aos pícaros que agardaban no
adro da igrexa para a rapañota, e como neto de Veiga
(Francisco Fernández, daquela xa defunto) e Mamaxón
(Encarnación González), con tenda de paquetería, quincalla e roupa
feita na Praza, aínda que tamén se daba de beber nela aos
mariñeiros bretóns que viñan á lagosta (os pulés).
Nado
en 1906, é, no transcurso dos anos que seguen, dos nenos que cantan
na Furada dos Asnos, durante a Festa da Árbore, o himno que reza “si
Dios lo protege / del rayo y del viento / salud y riqueza dará”;
dos que madrugan para presenciar o “Encontro” no Venres Santo e
lle dan con entusiasmo ao beo de carracas e martabelas no Oficio de
Tebras; dos que van xogando na Praza ao compás do ciclo anual á
pabana, ao caño, ás chinas, ao ché, ao
pión...; dos que asisten emocionados á “comedia” que
traen os artistas circenses da legua á Praza ou ás películas e
zarzuelas que poñen no “caixón dos figos”; dos que corren polas
calles de Arriba, do Medio e de Abaixo cantando o noso maio e pedindo
maiolas, señor capitán; dos que comen con degaro cereixas
nunha pucha, peras do fol ás que incharlles logo a pelica, compota
de mazá, bacallao na Noiteboa e chocolate da Canteira ou da de
Nemesio.
O
noso neno escoita amiúde na cociña da casa familiar historias que
contan as leiteiras madrugadoras sobre o bandido Toribio ou sobre
rapazas botadas a perder, mentres a mai ou a señora Magina preparan,
na mellor tradición gastronómica da fidalguía vilega, freixós,
pastelós de pito, sopa de navallas, tartas de améndoa ou biscoitos
albardados.
Tamén
é dos que se disfrazan no Antroido e dos que pelexan contra os de
Celeiro no “día das tortillas”, cabo do Hospital de San Lázaro;
dos que baixan eufóricos e riseiros polo Landrove en traiñeira, ao
atardecer, despois de pasar o día de “Xira” en Portochao, entre
carreiras, risas, cantigas, grilandas e faroliños chineses prendidos
ao pór-do-sol; dos que comen a sardiñada de cabezudas nas
Nogueiras; dos que levan ao pescozo un colar de zonchos por Defuntos
e colocan cabazas baleiradas cunha candea dentro, imitando caveiras
humanas, durante o Samaín.
Algunhas
veces fica estantío mirando como outros nenos que con el van á
escola de seu pai, fillos de humildes familias mariñeiras do Barrio
da Pescadería, andan a bañarse na praia desnudiños como Deus os
trouxo ao mundo e a pobreza os mantén nel. Eses nenos, rillotes que
axiña comezan a dura vida do traballo no mar, iníciano na tipoloxía
dos barcos e dos peixes e fálanlle de sinais que anuncian a morte,
de sereas, da Cova da Doncela e da Santa Compaña.
Outras
veces, albisca desde o balcón da súa propia casa, de fermosas
varandas de ferro, vapores, traiñeiras e trincados que veñen e van
pola ría, buques que se achegan pola Coelleira para cargar o mineral
na Silvarosa e mais ringleiras de mulleres coma formigas, estibando o
sal con paxes ás costas, no peirao.
Mais
tamén goza este neno curioseando na ben dotada biblioteca paterna,
na que se inicia ben cedo en Rosalía, Curros e os contos de Calleja,
ou, se non, contemplando a flora e a humilde fauna (miñocas,
lumachas, caracois, abellas...) do xardín conventual que seu pai
coida e mima como bo franciscano e no que instala, ademais, todo un
observatorio meteorolóxico, cos seus termómetros, anemómetros,
barómetros e barógrafos. E, co bo tempo, bótase a camiñar co pai
ata Magazos, ata Landrove, ata Covas, escoitando as súas
explicacións sobre Botánica, sobre Historia, sobre Astronomía...
Quere
tanto este neno de nove anos recén cumpridos esta vila que o veu
nacer, que pasa os derradeiros días antes do traslado familiar a
Compostela, por mor de garantirlle estudos á criatura, pasándolle a
man, en agarimosa caricia, a todo o que se lle pon por diante: os
amigos, as árbores, as casas, os bancos da Praza...
Instalado
en Santiago en 1916, botará de menos o mar (“ás veces sentíame
como afogado”), o agarimo dos amigos, o acento do noso galego
(tan distinto ao compostelán), o xorne “aberto e familiar, sen
mixiricos, da xente de Viveiro”. Mais hai que seguir adiante...
SEGUNDA
ESTAMPA
“Aqueles veráns
de Viveiro da miña mocedade
foron nidios e
ledos coma un abrente”.
Décadas de T.L.,
páx. 110
Co
bacharelato recén rematado, o mozo Lois muda de escenario para o seu
lecer de verán. Após ter pasado varias vacacións anteriores coa
súa familia de Brión, cabo do santuario de Santa Minia, nas
rosalianas terras de Amaía, escolle agora o seu Viveiro natal,
porque, como el mesmo confesa, aquí, pé do Cantábrico, “podía
levar unha vida de relación con amigos e rapazas, de festas e
excursións, de bailes e flirteos, máis a xeito para os meus
dezaseis anos”.
A
casa da tía Matilde ou a da avoa Mamaxón serven de
campamento-base para este mozo que se baña pola mañá na praia de
Covas; que dá longos paseos ás tardes, en panda mixta, pola ponte
ata a Misericordia; que sube pola mañanciña ao monte San Roque a
tomar o chocolate e a que lle poñan o santo; que xoga á brisca coa
súa avoa materna e pasea ata a Fonte da Area polas noites, na
fresca; que disputa partidos de tenis con Carlos Cortiñas en
Cantarrana e que frecuenta os bailes de “asalto” no Casino para
despregar neles, vencendo o seu natural tímido e reservado, as súas
habilidades para bailar o fox-trot, o tango, a valse e mesmo
algún que outro chotis.
Ademais,
o adolescente esperta por primeira vez ao amor e aos seus agridoces
encantos da man dunha aprendiz de costureira natural de Xove e non
deixa de experimentar tamén, sorprendido, o primeiro roce erótico
co corpo feminino mentres está a bailar con outra moza á que evoca
“moreniña, femente, riseira e chusrrusqueira”.
Son
os seus colegas de lecer nestes veráns na vila do Landrove algúns
rapaces de Lugo cuxas familias veranean en Covas, como Segundo Pardo
Gil, Enrique Ramos, Ramón Santeiro ou Enrique ‘o da Gran Bretaña’,
mais tamén, loxicamente, viveireses como Ramón Villar Ponte, Pepe
Casariego (“o máis efusivo e falador”), os irmáns
Balbino e Pepe Cerdeiras, Félix González López, Modesto Vilar (que
facía con el paveros e inofensivos experimentos de hipnotismo), os
irmáns Labarta e Euxenio del Valle, “meu compañeiro de
cantarola e parrafeos polo malecón”.
Mais
non todo pode ser festa, paseo, baile e flirteo. O formigo da
vocación investigadora do estudante Tobío, que funda en Compostela
con outros mozos en setembro de 1923 o “Seminario de Estudos
Galegos”, fai que aproveite esas semanas viveiresas de estío para
pescudar distintas vertentes do ricaz pasado da vila e da súa
bisbarra.
Do
seu caletre, da súa disciplinada actividade e da consulta rigorosa
da documentación existente irán saíndo así traballos como
Algunhas moedas castelás atopadas no Valadouro; Proclamación
de Felipe II en Viveiro; Do Colexio Seminario de Viveiro;
Aportazón ó estudo da historia da pesca da balea nas costa de
Galiza; Viveiro no século XVI, A eirexa románica de
Santa María de Viveiro e unha nótula no boletín Nós
sobre o costume de “poñe-lo santo” na capela de San Roque de
Viveiro: “O Santo che dea a Sanidá, / che libre da enfermidá /
pol-o poder que Dios ten / da Virxe María, amén. / Cristo viva,
Cristo reine, Cristo impere / Cristo che libre de mala morte morir,
amén”.
Con
intenso amor polo obxecto de estudo escollido, que non é outro que o
Viveiro dos seus devanceiros, Tobío dá coa fórmula alquímica que
vai definir a súa actitude intelectual de por vida: mergullarse no
particular (no viveirés, no galego) para orientarse á procura do
universal e retornar logo novamente á raíz, enriquecéndoa con todo
o que de fermoso e bo se teña encontrado mundo e culturas adiante.
Esta
magnífica xeira investigadora sobre o pasado viveirés, sen parangón
ata aquel momento, interrómpese por culpa do egoísmo e a solercia
do daquela cronista oficial da vila, o subdiácono e ex-director de
El Eco de Vivero Jesús Noya González, excesivamente celoso
de que ninguén remexese naquilo que consideraba, con exclusivismo
inxustificado, “os seus papeis”, por máis que os tivese no máis
lastimoso dos abandonos e desordes. Nas Décadas, Tobío evoca
o momento en que, despois de obter o correspondente permiso do
alcalde, Xesús Franco, entra con Pepe Casariego por vez primeira no
faiado da Casa Consistorial, onde estaba depositado o Arquivo:
“[...]
o espectáculo que alí atopamos era, en verdade, abraiante. Os
papeis amoreábanse no chan, contra as paredes, ou aparecían
ciscados por todas partes, esfollados, porcos, desfeitos, cheos de
bechos. Poñer un pouco de orde naquela barafunda parecía labor
imposible pero non recuamos. Había documentos de moito tipo, non só
do concello senón tamén xudiciais, do porto, da alfándega,
notariais, todos revoltos. Procuranos buscar e apartar os documentos
do concello, principalmente os libros de actas, e descubrimos que nun
deles estaba a referencia á construcción da porta da ponte polo
‘mestre de sillería de pedrero’ Pedro Poderoso. Tamén atopamos
a carpeta dun pleito con baleeiros vascos que me servirá para facer
unha comunicación ao Seminario que ha ser publicada no volume I dos
seus Arquivos [...]
O
noso traballo seguiu arreo durante varios días pero o Pepe chegou a
ter abondo de tanta porcallada, poeira, pulgas e a calor atafegante
do verán naquel faiado, e deixou de vir; pero eu continuei aínda
por algún tempo. Ao cabo, apartado o que pareceu máis importante,
convencín ao alcalde e máis ao secretario de que trasladaran todos
aqueles documentos ao primeiro andar e que os gardaran nunha vella e
fermosa librería de castiñeiro, tallada, que alí tamén atopara e
que podía repararse. E con esto din por rematada a cousa e o alcalde
mandaranos despois un oficio agradecendo o noso labor e mesmo
prometendo, coma agradecimento, algún presente que nunca chegou a
concretarse”.
Os veráns en Viveiro do noso estudante presentan unha faceta máis, ben reveladora do compromiso político democrático, galeguista e republicano de esquerda que vai adquirindo nos anos finais da década dos 20, cando se descompón a ditadura de Primo de Rivera.
Tobío
é, efectivamente, un dos mozos que secundan a campaña dos Villar
Ponte e doutros sectores democráticos da sociedade viveiresa para
“recibir” como se merecía ao preboste ditatorial e ex-deputado
liberal nos tempos do turno José Soto Reguera. Este, en viaxe
de propaganda durante 1930, tiña protagonizado diversos episodios de
corrupción e nepotismo (presidencia do Ateneo, saltos do
Alberche...) e aspiraba a revalidar a súa condición de deputado
polo distrito nuns eventuais comicios próximos, que finalmente non
serían outros que as Municipais que trouxeron a República, en Abril
de 1931.
Cando
Soto Reguera, aclamado polos seus máis estreitos colaboradores, como
o presidente de “Vivero y su Comarca” Taladrid Catá, entrou co
seu flamante coche negro na vila, no verán de 1930, atopouse cunha
follas voandeiras que parodiaban, satirizándoo con enxeño, a
“Marcha Triunfal” de Rubén Darío e mais cunhas pintadas no chan
fronte ao Asilo que reproducían unha enorme bulsa de diñeiro,
rotulada co nome “Alberche”, acompañada dunha frecha que
sinalaba o edificio dos anciáns desamparados...
Durante
o período da 2ª República, un remuíño de novas experiencias,
traballos, viaxes e compromisos atrapou definitivamente a Lois Tobío
Fernández e lanzouno a latitudes profesionais e xeográficas que
ficaban moi lonxe, física e sentimentalmente, do seu Viveiro
querido.
As
derradeiras visitas á vila antes de que estoure a tráxica Guerra
Incivil fainas para participar en mitins de propaganda galeguista con
Ramón Villar Ponte, para solucionar cuestións burocráticas
relacionadas coas súas oposicións a diplomata ou para visitar
brevemente á familia. Desde que se fai cargo da legación española
na capital búlgara ata que poida pisar novamente Viveiro, han pasar
longas tres décadas, coa guerra e o duro exilio político
transoceánico por medio.
Durante
o conflito armado, a familia Tobío sofre en propia carne o carácter
cainita do enfrontamento: uns adheren ao bando golpista de Franco e
outros permanecen fieis á legalidade republicana. Para o noso Lois,
Viveiro redúcese nese terríbel período aos conveciños que vai
atopando na trincheira ou na retagarda e que lle ofrecen noticias
soltas, máis ou menos frescas ou resesas, segundo os casos, de como
andan as cousas pé do Landrove... En Barcelona, por exemplo,
encóntrase na sede que na Diagonal abrira o Partido Galeguista a
Xoán Xosé Plá, fillo do farmacéutico viveirés Xosé Plá Zubiri,
que lle dá novas da morte do alcalde Balbino Cerdeiras, amigo desde
a infancia...
Xa
no exilio, en Cuba os tíos Pepe e Xuxo, aínda que pro-franquistas,
acollen a Tobío e a Melu, que axiña se reúnen cos irmáns
republicanistas Carlos e María (Maruxa) e o seu cuñado Pedro Martul
en México, antes de recalaren finalmente no Uruguai, país en que
van ser acollidos polo tío Pedro. Nos anos 40 e 50, unha familia de
orixes viveiresas garantirá, co seu agarimo e a súa conversa, a
ancoraxe emotiva do exiliado Tobío á súa terra natal, por máis
que desta non paren de chegar infaustas noticias que falan da
desaparición física dos seres máis queridos. Falamos do matrimonio
formado por Manolo Vilar, fillo do ‘Americano’ e irmán de
Modesto, asasinado polos fascistas, e Maruja Casariego, filla de D.
Emilio e irmá de Pepe Casariego, con quen Tobío descarrachara e
desempoara tantos documentos do Arquivo Municipal da nosa vila, como
xa sabemos: “Estar coeles era coma se me atopara unha miga no
meu Viveiro do que falábamos a fartar nas nosas frecuentes
xuntanzas”.
TERCEIRA
ESTAMPA
“Mi padre no
dejó de cantar en todo el camino
y pocas veces lo
he visto tan feliz”
Constanza Tobío:
“Lois, Galicia, aquí y allá”, Homenaxes a Lois Tobío
(2001), páx. 77.
...vendo
con gozo coma sigue a traballar e loitar
a
xente moza na mesma dirección”
Décadas de T.L.,
páx. 702
Foron
algúns viveireses residentes daquela en Madrid os que primeiro
saíron a recibir, con discreción e emoción contida na maior parte
dos casos, a aquel exiliado que regresaba logo de case tres décadas
longas de ausencia, con familia xa formada e crecida, importante
posto de traballo na casa farmacéutica Roche, anovadas inquedanzas
culturais arredor da figura de Diego Sarmiento de Acuña, Conde de
Gondomar, e, o que é máis significativo, coa dignidade intacta.
Pepe
Cerdeiras, inspector de Facenda, faralle as veces de conselleiro en
asuntos fiscais. Ramón Canosa, maxistrado do ‘Tribunal de
Cuentas’, acudirá ao ‘Centro Galego’ de Madrid para escoitar a
Tobío conferenciar sobre o Padre Feixóo, darlle unha sentida aperta
e tributarlle a seguir un cariñoso artigo de benvida no seu “neto
de papel”, o Heraldo de Vivero. Alfonso, irmán de Lois que
fixo a guerra forzado no bando contrario ao seu, desprazarase á
capital hispana para abrazalo en emocionado reencontro fraterno e
ofreceralle a súa casa na Coruña para pasar o primeiro verán
galego desde o regreso...
Axiña
ha chegar o instante de reencontrase, por fin, co Viveiro deixado
atrás desde 1933... En 1965, Tobío, acompañado dos seus, regresa á
vila que o veu nacer e, sorprendentemente, non a atopa moi cambiada:
aínda non se fixeran as obras que desfigurarían irremisiblemente a
beleza da Ría, aínda estaba en pé o vello Casino dos bailes e
tertulias de outrora, aínda había feira no solar de Santo Domingos,
aínda se vendían zocas no Cantón de Arriba, aínda funcionaba o
‘Hotel Villa Venecia’...
Tobío,
que se hospedou no ‘Hotel Dolores’ de Covas, subiu Landrove
arriba en bote, ata Portochao, invitado por Matilde López Barreiro,
‘Matilde da Garnacha’; visitou a Remedios Pillado no Pazo de
Grallal; charlou con Euxenio del Valle, con Luís Neira, con Ramón
Palmeiro e con outros vellos amigos e coñecidos; paseou tamén os
claustros de San Francisco, repletos de lembranzas da súa
infancia...
Desde
este reencontro, Tobío regresará periodicamente a Viveiro,
especialmente tras ficar viúvo da súa esposa Melu. Cada mes de
agosto, protagonizará unha estadía de varios días, con cuarto no
‘Hotel Orfeo’, xantares no ‘Vivero’, desprazamentos ao
Sargadelos de Díaz Pardo, visitas á redacción do ‘Heraldo’,
paseos pola contorna e tertulia, moita tertulia, con vellos amigos
superviventes dunha época cada vez máis afastada do seu vivir (Luís
Neira, Euxenio del Valle, Matilde ‘da Garnacha’, César Michelena
Rebellón...) e con novos amigos e discípulos, os “tobiófillos”
que di Constanza, que beben, bebemos, entremezclando curiosidade,
abraio e admiración, o elixir insubstituíbel da súa proverbial
sabedoría; a ambrosía da súa actitude humilde, próxima e cordial;
a delicia da súa comprensiva, paciente e atenta escoita; o hidromel
da súa experiencia e do seu compromiso de loitador polos ideais da
República e Galiza, encarnados tamén en moitos de nós canto máis
o escoitábamos.
Asistimos
así, espectadores privilexiados, ao traballoso e fecundo nacemento
desa monumental obra memorialística intitulada Décadas de T.L.,
sen parangón nas nosas letras. Compartimos as paseatas de Lois,
enfundado nos seus grosos xerseis e tocado coa súa pucha, ata
Valdeflores, ata Covas, polo Casco Vello... Bebemos con el dos canos
da Fonte que máis amou, el que bebeu de tantas, a da Area, e algunha
vez, en perfecto intercambio de “delegacións diplomáticas”, ata
degustamos no seu piso madrileño de Bonetero unha fresca cervexa na
canícula de Agosto, que nos liberou a Carlos Nuevo e a min propio
[daquela aínda éramos amigos] de tanto pó como rapamos na consulta
de periódicos vellos na Hemeroteca Municipal.
Outras
veces escoitamos xuntos concertos da Banda Municipal na Igrexa de
Santa María que lle causaron entusiasmo e emoción, a el que era tan
melómano. Acompañámolo a Sargadelos, onde sentaba amigable cátedra
na compaña de Isaac, de Ramón Villares, de Neira Vilas... Falamos
sentados diante dun refresco na cafetería do ‘Orfeo’ de
literatura, de tradución, de arte, de socioloxía, de lingüística
(¡ah, aquelas interminábeis discusións paveras con César
Michelena Rebellón sobre as “verbas”!) e nos exemplares dos
libros que mutuamente nos regalámos estampamos tamén mutuamente
palabras de afecto, mensaxes de galeguidade, versos amados por ambos.
No
Pazo da Trabe celebramos un día tamén, escoitándoo cantar
incansabelmente, feliz entre tanto cariño de imprompta viveiresa, a
concesión da súa merecidísima Medalla de Honra. Outro día
debullamos na súa compaña, cos meus pais como testemuñas, as
páxinas de La Esfera, que tantas ilustracións do seu
admirado pintor Manolo Bujados atesouran. Verán tras verán e
conversa a conversa fomos madurecendo algúns, co seu asesoramento
entusiasta e co seu apoio incondicional, a idea de fundar en Viveiro,
a imitación do Seminario que el mesmo impulsara na súa época de
estudante, un “Seminario de Estudos Terra de Viveiro” que é hoxe
[2006] unha gozosa, plural e activa realidade.
Con
Tobío mesmo discutimos, tremenda ousadía de imberbe e paciente
lección de sabio, respectivamente, sobre a marcha do mundo, a
política galega, a caída do Muro e a desfeita urbanística da nosa
vila da man dos que protestaron cando propuxemos o nome do tradutor
de Goethe, Rilke e Brecht para un Colexio, porque, disque, iso era
“facer política”...
Lois
foi, en definitiva, un mestre insubstituíbel, un “terceiro avó”
para moitos dos que tivemos o inmenso privilexio de compartir con el
unha parte, por mínima que fose, do seu tempo final.
Non
sabemos se se coñece a circunstancia de que a primeira fotografía
de Lois Tobío Fernández fíxoa, hai agora uns cen anos
aproximadamente, o noso bisavó paterno, Xosé Ínsua López, ‘Pepe
da Mota’. Por eses escuros e inexplicábeis fíos que vai tecendo o
Destino e que tantas veces actuaron no devir biográfico de Lois,
agora a nós, bisnetos daquel proverbial ‘armadanzas’ do Viveiro
de entre dous séculos, tocounos completar con palabras, neste Ano do
Primeiro Centenario [2006], aquel primeiro retrato do autor das
Décadas.
Oxalá
que a impericia do retratista literario non teña desfigurado nin un
ápice a valía, a profundidade, o saber e a exemplar personalidade
do modelo, no duplo sentido da palabra, que foi, é e será sempre,
para calquera viveirés e calquera galego que se prece, o noso
benquerido mestre Lois Tobío Fernández.
bonito...e emotivo, canto hai de Viveiro na túa obra! semella que para ti tamén foi un paraíso, apertas
ResponderEliminar