A meu queridísimo pai, Emilio Antonio Ínsua García (1938-2016) ,
cuxa definitiva ausencia fíxose máis palpábel e dura aínda, se couber,
ao confeccionar este traballo.
O 5 de outubro de 1918 o terríbel
andazo coñecido como “grippe española”, que tivo en Viveiro unha afectación tan
intensa que colmou o antigo camposanto franciscano e forzou a apertura do
actual cemiterio en Altamira, cobrábase unha vítima máis na persoa de José
Ínsua López, popularmente coñecido como Pepe
da Mota.
Desaparecía así un viveirense
pioneiro da arte fotográfica, un importante colaborador da prensa local e
emigrada, un entusiasta amateur do
teatro, un incansábel animador cultural e lúdico e un destacado activista católico
na vila que o veu nacer. En palabras do sacerdote José Pérez Barreiro, este bisavó
noso fora “alma de niño, optimista infracasable, propulsor imprescindible y factotum de toda organización
artístico-religiosa, actor, cantor…”[1].
Ao se cumprir o primeiro
centenario do seu pasamento, queremos dedicarlle no Heraldo estas liñas de recordación e homenaxe, debullando ese seu
perfil tan polifacético e traendo a colación, ademais, outras figuras relevantes
do seu entorno familiar.
1. Os
proxenitores de Pepe da Mota e o
célebre Caixón dos figos
José Manuel Ínsua
López, (a) Pepe da Mota, naceu no
domicilio familiar do viveirense Barrio de Santiago, número 19, ás doce da
noite do día 5 de agosto de 1877, o mesmo ano no que Teodoro Botino e Severiano
López Tojo introducían a imprenta en Viveiro. Foi inscrito no Rexistro Civil o
día 9 de agosto, cos alguacís Miguel Vicente Rodríguez e Antonio María
Rodríguez como testemuñas[2].
Súa mai
chamábase Antonia López Ponte, filla de Antonio María López, natural de Celeiro
e xa defunto nesa altura e mais de Rita Ponte, que aínda vivía entón nunha casa
da viveirense rúa Espartero. Antonia era irmá do presbítero Luís López Ponte,
quen exerceu durante algún tempo como capelán do cárcere municipal e faleceu en
febreiro de 1903. O semanario El Eco de
Vivero transmitiría daquela expresamente o seu pésame a “sus sobrinos el
Párroco de Cabanas D. Luís Martínez López y el Fotógrafo D. José Insua López”[3].
Esta intensa presenza sacerdotal no entorno familiar máis directo sería unha
das claves, como veremos, da actividade e do pensamento deste noso bisavó.
Seu pai era Juan
Antonio Ínsua Dorado (?-1917), popularmente coñecido como Tío Novenas, fillo de Benito Ínsua, daquela xa defunto, e de María
Dorado, que aínda vivía no propio domicilio do fillo. Carpinteiro de oficio,
foi a partir de certa altura arrendatario nos anos finais do século XIX e
iniciais do XX do Teatro da vila, o célebre Caixón
dos figos, sito no mesmo solar que logo ocuparía o “Chipe”, na rúa García
Dóriga, ao lado da Porta da Vila. Explicaba Jesús Noya a propósito dese local:
TEATRO.- En un
extremo de la villa se halla situado el único teatro que en la misma existe, y
que hasta hace poco era un destartalado edificio, más propio para alojar un
escuadrón de caballería que para ser dedicado al arte de Talía. Fué, á lo que
parece, construido para hospital en tiempo del Corregidor Losada, á principios
del presente siglo [XIX], habiendo sido destinado más tarde á escuelas
públicas. Desde que estas se trasladaron al ex convento de San Francisco, no
tuvo más objeto que el teatro.
Hoy se han hecho
en el interior grandes reparos por el maestro Don Juan Antonio Insua, que
merced á un contrato celebrado con el Ayuntamiento, quien administra aquel
local como propio del ramo de beneficencia municipal, pudo hacer del feo y
horrible caserón un elegante teatrito, quizá el mejor de la provincia de Lugo[4].
Pola súa vez,
Ramón Canosa, ao falar das periódicas visitas da compañía teatral de José
Montijano ao Viveiro de entre séculos, evocaba así algunha das particularidades
do recinto que nos ocupa:
La primera y más
pintoresca de todas ellas era que la charanga municipal había llegado a un
pacto cordial con los cómicos, consistente en que contra la cesión de la
Compañía a los músicos de asientos gratuitos en las funciones, la charanga
ejecutaría un pasodoble a la hora de la función, que buscaba sugerir asistencia
a lo lardo del recorrido de la calle principal, desde la esquina de la plaza
hasta la cuesta de Santo Domingo, y este compromiso se sostuvo sin interrupción
en todos los espectáculos. A esto hay que añadir que el antepecho del piso
primero estaba ornado por unos medallones pintados al óleo, representando primeras
figuras de actores teatrales, debidos al pincel de Laureano Insúa [sic] (de la
familia de Novenas), artista muerto en agraz, y en la tribuna alta se había
reservado una porción de palco, privado de la visión al exterior, con
barrotillos separados, a fin de emboscar así a los espectadores con luto
reciente o a las damitas pasadas de esplendor juvenil. Se tarifaba esta
misteriosa localidad a precio más alto que el resto, y aunque se pretendía
denominarla “palco reservado”, lo cierto es que la zumba popular le llamaba “a
xaula dos loros”[5].
O Caixón dos figos era un local recreativo
que, no seu tempo, tiña algunha que outra competencia na propia vila: desde
setembro de 1895 existía un café-billar na rúa Cayuela promovido por Francisco
Parapar, viñan funcionando asemade o liberal-republicano “Círculo de Recreo de
Vivero” (desde 1882) e a conservadora “Tertulia de Confianza” (desde 1889) e
axiña se abriría no chamado “patio de Manolín” o Teatro Moderno.
Neste sentido,
cómpre aclarar que a “Casa-Teatro” rexentada por Ínsua Dorado servía para
múltiplas funcións. Así, en ocasións facía as veces de sala para banquetes. O 8
de decembro de 1890, por exemplo, celebrouse nel un ágape da coalición liberal
que alentaba a candidatura a deputado polo distrito de Vicente Martínez Bande fronte
á do conservador Ramón Rebellón Zubiri, cunha concorrencia que se achegaba ao
medio cento de comensais. Sobre o particular comentaría o semanario El Vivariense:
El banquete se
celebró en la casa-teatro, estando el menú
a cargo del inteligente empresario D. Juán A. Insua, con lo, escusamos decir
nada, concerniente al esmero con que fué servido y la elegancia y buen gusto
que se observaba en los más pequeños detalles[6].
Da mesma
maneira, o amentado semanario informaba sobre o Entroido de 1895:
Teatro
En los días del
Carnaval, el empresario del Teatro de esta ciudad servirá abundantes y variadas
cenas, con lujoso servicio, á precios módicos.
Igualmente cuenta
con gran surtido de esquisitos [sic] vinos y licores, á precios baratísimos.
El precio de palco
de seis asientos, sin entrada, en las noches de baile, es de 4 pesetas. De
cinco, 3. Entrada general, 50 céntimos. Guardaropa [sic], 10, cada prenda.
Cada palco tiene
su llave[7].
Noutras datas (durante
as festas de Nadal, no Antroido, nas Festas de Agosto…), o local facía de salón
de baile. En El Vivariense podemos
ler: “El empresario del teatro de esta villa D. Juan Antonio Insua Dorado
inaugurará el Año Nuevo, dando un baile de máscaras en dicho teatro el día
primeiro de Enero próximo”[8].
Sobre os bailes celebrados no Entroido de 1894 nesa Casa-Teatro escribía o
mesmo semanario:
Dos se han dado,
uno el domingo y otro el martes. No hubo disgustos en ellos. La multitud llenó
todos los locales. Se rindió tributo á Terpsícore y Baco enseñó su racimos, que
fué lo peor. Por lo demás, reinó la alegría en todas partes y, a pesar del aire
grueso que allí se respiraba la gente de buen humor no abandonó el local hasta
las seis ó siete de la mañana[9].
E pensando o
arrendatario na mellor ambientación musical deses eventos, lemos en El Vivariense, no verao de 1890
llegó en el vapor Marianela, el 19 de los corrientes, un
magnífico piano, sistema Mors, que tenía encargado el inteligente y laborioso
empresario del teatro de esta villa, don Juan Antonio Insua Dorado.
Deseamos se
resarza pronto de este nuevo desembolso, pues bien lo merece, porque no perdona
medio para poner nuestro coliseo á la altura de los de las ciudades de primer
orden[10].
O músico Juan
Latorre sería quen amenizase moitas das veladas e bailes celebrados na
Casa-Teatro, tocando o piano ou participando coa orquestra de corda creada por
el propio en novembro de 1890.
O Caixón dos figos acollía periodicamente,
ademais, a celebración de veladas músico-literarias, como a que tivo lugar en
outubro de 1891 a beneficio das vítimas de Almería e Consuegra[11]
e era tamén lugar de celebración de reunións cívicas de moi diversa índole,
desde mitins políticos ata xuntanzas das comisións organizadoras das festas de
verao.
2. O
coliseo teatral viveirense por excelencia no período de entre séculos
Mais se algunha
función merece especial destaque nese local recreativo do Viveiro de entre
séculos é a de coliseo lírico-teatral. Con efecto, periodicamente subían ao seu
escenario compañías líricas e cómico-dramáticas de xira “por provincias”, como
a de Alejandro Larripa (en 1890), a de Miguel Recio (en 1894 e 1897), a de
Saturnino Casas (en 1894), a de Francisco Soriano (en 1895), a de Juan R. de
Sepúlveda (en 1896), a de Sánchez Palma (1901), a de Pedro Echeverría (1904), a
de Montijano (en 1907 e 1916), a compañía “La Peña Artística” de Arturo Cosí
(1912), a de Angoloti (1914), o dueto Les Val-Ter (1915), a de
Bell-Suárez (1916), a de Luís R. Oliva (1916), a de Pedro Gómez de la Cruz
(1917), a de Llopis (1917), a de Gómez de la Cruz (1917), a de Cecilio Rodríguez
de la Vega (1917) e probabelmente algunha máis que fique no tinteiro.
A contratación destas compañías non sempre era
iniciativa do arrendatario Ínsua Dorado, senón que elas propias solicitaban
moitas veces poderen empregar o seu local para aproveitaren mellor o calendario
dentro das súas xiras, como testemuña o seguinte solto xornalístico: “El empresario del Teatro de Vivero don Juán Antonio
Insua recibió un telegrama dirigido desde Ferrol, pidiéndole aquel para la
compañía [de] zarzuela que actúa al presente en el teatro Romea de la ciudad
departamental”[12].
O repertorio destas compañías, que non escaparon en
ocasións á crítica aceirada dos xornais viveirenses[13], estaba
composto, basicamente, de xoguetes cómicos, pezas zarzuelísticas e algunha que
outra comedia ou drama de autores entón moi en boga, como Feliú i Codina, Vital
Aza, Ramos Carrión, Pina Domínguez, Ortiz de Pinedo, Zamora Caballero, Miguel
Echegaray e José Echegaray. Moito máis inhabitual era a posta en escena de
pezas máis “ambiciosas” esteticamente, como El
Trovador, de García Gutiérrez ou o inevitábel Don Juan Tenorio, de Zorrilla, e mesmo resultaron sempre
“problemáticos” os intentos desas compañías visitadoras de representaren obras
de contido ideolóxico crítico co statu
quo político, social ou relixioso da época.
Coñecemos, neste sentido, os furibundos
ataques de El Eco de Vivero á
compañía de Juan R. de Sepúlveda por representar o 14 de novembro de 1896 no
teatro viveirense a peza Juan José de
Dicenta e á autoridade local por non ter prohibido “terminantemente la
representación de una obra que, aparte su espíritu anticatólico, es verdaderamente antisocial”[14],
así como os improperios contra a compañía dramática de Sánchez Palma, que en
1901 ousou anunciar a posta en escena en Viveiro do drama galdosiano Electra:
Debemos hablar de Electra, ya que, con motivo de hallarse
en Vivero una Compañía dramática que la tiene en su repertorio, no falta quien
suspire por su representación y quisiera que la aludida Compañía cometiese la
indiscreción gravísima de ofender los sentimientos religiosos de la inmensa
mayoría de este pueblo para complacer á cuatro sujetos que tuviesen el mal
gusto de solazarse con lo que ya está pasado de sazón[15].
Algunha
desas compañías “improvisaban” xoguetes cómicos ou apropósitos con referencias a temas, anécdotas e personaxes
viveirenses. En 1894 a compañía de Miguel Recio representou un apropósito
co título de El Entierro de la Sardina o
las Máscaras de Vivero… e no 1897 a revista cómica, en prosa e en verso, Vivero por dentro. Pola súa vez, o
cadro teatral de Sánchez Palma ofreceu en 1901 a revista cómico-lírica nun acto
De Vivero al cielo, ó la Romería de San
Pantaleón, mentres que a compañía de Juan R. de Sepúlveda puxo en escena en
decembro de 1896 o xoguete cómico orixinal do escritor viveirense Alfredo
García Dóriga De balcón á balcón,
tamén denominado La Velada de San Roque
ó Una fiesta en Vivero.
Non é de admirar que, como explicaremos en vindeiras entregas, algúns mozos e mozas da Vila, tal o caso do propio Pepe da Mota, sentisen a chamada
vocacional das táboas (“o veleno da farándula”, adoitaban chamarlle entón)
despois de asistiren a esas representacións e mesmo se atrevesen a poñer en
marcha algúns cadros de declamación amateurs
que deixarían grato recordo en varias xeracións de viveirenses e que serían
evocados con enorme cariño por Ramón Canosa en traballos como “El Teatro Viejo”
e “Los viejos cuadros de declamación”[16]
e por César Michelena Rebellón no artigo "Vivero y su vieja afición al Teatro"[17].
[2] Certificación do Rexistro
Civil de Viveiro, que reproduce o asento do Libro 9, Folio 415, Número 404 da
Sección 1ª.
[3]
Cf. El Eco de Vivero, nº 755,
8.2.1903, p. 3.
[4] Cf. El Eco de Vivero,
núm. 86, 16.3.1890, p. 1.
[5] Cf. CANOSA, Ramón (1969):
“El Teatro Viejo”, en Vivero, otra vez…,
p 42.
[6] Cf. El Vivariense,
núm. 28, 14.12.1890, p.1.
[7] Cf. El Vivariense, núm. 245,
24.2.1895, p. 3.
[8] Cf. El Vivariense,
núm. 30, 28.12.1890, p. 3.
[9] Cf. El Vivariense,
núm. 193, 11.2.1894, p. 2.
[10] Cf. El
Vivariense, núm. 3, 22.6.1890, p. 3.
[11] Cf. El
Vivariense, núm. 72, 18.10.1891.
[12] Cf. El Regional, Lugo, núm. 2.807,
17.2.1892, p. 2.
[13] Alejandro
Larripa, director dun deses elencos teatrais, sentiu a necesidade de replicar
as críticas acerbas que contra o seu traballo se fixeron no semanario El Eco de Vivero enviando un “remitido”
ao liberal El Vivariense (cf. núm.
18, 5.10.1890, p. 2).
[14] Cf. El Eco de Vivero,
núm. 433, 22.11.1896.
[15] Cf. El Eco de
Vivero, núm. 671, 30.6.1901. Días despois, insistía o semanario que dirixía
Jesús Noya: “Mentira parece que en
Vivero se realice lo que en otros pueblos de mayor importancia han logrado
impedir los elementos sanos y de orden” (Cf. El Eco
de Vivero, núm. 674, 21.7.1901) e, xa pasada a función, congratularíase de que a
representación de Electra fose única
e de que a ela non acudise entre o público nin unha soa muller (Cf. El Eco
de Vivero, núm. 675, 28.7.1901).
[16] Recollidos como capítulos
10 e 11 no volume Vivero, otra vez…,
Madrid, 1969, pp. 41-47.
[17] Cf. Heraldo de Vivero, 15.3.1969.
Nota bene.- PUBLICAMOS PREVIAMENTE UNHA VERSIÓN DESTE ARTIGO, SEN NOTAS A RODAPÉ, NO SEMANARIO "HERALDO DE VIVERO", ONDE ESTÁN A APARECER DESDE OUTUBRO DE 2018 ATA HOXE NOVAS ENTREGAS SUCESIVAS, QUE IREMOS SUBINDO AOS POUCOS A ESTA "ÍNSUA DO ÍNSUA".
Tengo una fotografía antigua hecha por José Insua, sin datar, pero que debe de ser de finales del siglo XIX, y me gustaría saber si Ud. tiene algún fichero con duplicados o negativos de las fotos antiguas con los nombres de los fotografiados y las fechas. Ya sé que lo que le pregunto no es sencillo, y le pido disculpas por ello, pero estoy tratando de investigar la historia de mi familia. Muchas gracias
ResponderEliminarQuería preguntarle si de las fotos hechas por José Insua a finales del siglo XIX tienen copias o negativos con los nombres de los fotografiados y la fecha de la foto. Estoy investigando la historia de mi familia y tengo una foto que no sé a quién pertenece. Muchas gracias
ResponderEliminarO número de fotos que se conservan de meu bisavó é moi limitado e non hai, en principio, un arquivo en que se detallen nomes das persoas fotografadas. Non obstante, se quere facilitarme unha copia escaneada ou fotocopiada da fotografía dese seu familiar para ver se podo identificar a súa identidade consultando con persoas de certa idade que teño de man para estes casos, podo intentalo con moito gusto. Grazas
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