Nada en Ribadomar-Outes e
licenciada en varias Filoloxías, Valentina Formoso é unha das
persoas de referencia no ámbito da normalización da nosa lingua,
mercé á súa constante e variada actividade nese campo e ao seu
clarificador estudo Do estigma á estima. Propostas para un novo
discurso lingüístico (Eds. Xerais, 2013). Vinculada á xa
infelizmente disolta Coordinadora Galega de Equipos de Normalización
e Dinamización Lingüística (CGENDL), quixemos conversar con ela
sobre as razóns que levaron a esa disolución, sobre o estado actual
do idioma e sobre a vixencia dalgunhas das propostas que ela mesma
colocou na obra antecitada despois de levarmos varios anos de
ferreña aplicación do mal chamado decreto de plurilingüismo.
Antes de máis,
aínda que talvez non che resulte agradábel andar a remover no
tema, queremos preguntarche polo contexto e polas razóns desa
disolución da Coordinadora Galega de Equipos de Normalización e
Dinamización Lingüística, aprobada na xuntanza que celebrou o 23
de setembro de 2016.
As razóns da disolución
creo que están en relación co contexto. En realidade a CGENDL
disolveuse pola inexistencia dunha candidatura ao Consello directivo
que viñese substituír ao que eu encabezaba desde 2009. Durante o
curso 2015-2016, desde o consello directivo xa avisamos que non iamos
renovar máis e que esperabamos que se presentase alguén para
continuar co proxecto, mentres nós quedabamos en funcións, xa sen
unha programación deseñada coma os outros anos. Estivemos ese curso
e aínda fomos facendo algunha cousa, como unha videoconferencia para
o Día da Ciencia, que nos demandaban as escolas; a colaboración nos
Encontros do Consello da Cultura; a difusión de actividades dos
Equipos, a presenza nas redes... Mais xa non se podía máis. Das
persoas que conformabamos ese consello directivo, catro levabamos
desde 2009 mallando a diario, era moito tempo. Varios membros foron
mudando pero mesmo nos que levaban menos tempo tamén había cansazo
e problemas persoais que impedían que puidesen seguir. Ese era o
contexto na contorna próxima. Daquela, resumindo: non se presentaron
candidaturas, non houbo posibilidade de continuar, houbo que
disolver.
A razón de que non
xurdiran candidaturas? Iso habería que preguntarllo ás persoas que
están en Equipos polo país adiante e non deron un paso adiante.
Mais creo que ten que ver co contexto no que nos movemos que acaba
sendo o do enorme cansazo e, se cadra tamén, da perda da ilusión.
Que número de
equipas e que comarcas do país chegastes a coordinar en todo o
período de funcionamento? Que aspectos, positivos ou negativos,
salientarías da experiencia?
Isto é difícil de
calcular para dar un número exacto precisamente polo propio
funcionamento das comarcas e dos equipos. Houbo comarcas que
estiveron funcionando desde o principio da Coordinadora, mesmo
algunha - como a do Barbanza, a de Santiago ou a do Salnés -
existían desde antes. A verdade é que o impulso realizado para
activar as coordinadoras comarcais foi moi importante e deu moi bos
froitos. Así naceron algunhas que perduraron no tempo, a do Morrazo,
Terra de Melide, Coruña, Umia, A Estrada ou a do Carballiño. Outras
tiveron efecto Guadiana, apareceron un ano ou dous, desapareceron ao
curso seguinte, nalgúns casos volveron rexurdir, estou pensando na
de Verín ou na do Deza. As causas do mantemento, ou non, adoitaban
estar ligadas á existencia, ou non, de persoas que asumisen a
coordinación. De igual xeito pasa co número de equipos que formaron
parte das coordinadoras, que tamén varía de ano a ano, neste están
sete centros e para o ano dez, pero non só se suman tres, senón que
mudan dous... Tamén depende moito das persoas coordinadoras e das
súas circunstancias: poderen ou non moverse ás reunións, teren ou
non un verdadeiro Equipo que impulse o traballo normalizador e asuma
o funcionamento dun necesario traballo coordinado entre ENDL de
diferentes centros, que axude, impulse, aforre custos, esforzos...
Estes son os aspectos positivos que todo o mundo percibe cando está
nas coordinadoras comarcais, ao que lle hai que sumar aquel que ten
que ver con sentirse apoiado e reforzado por un grupo, tanto para
presentar actividades nos propios centros, como para intercambiar
ideas e mesmo para facer terapia, aspecto tamén moi necesario. O
illamento das persoas coordinadoras dos Equipos, cando estas teñen
realmente ganas de traballar, provoca o que eu chamo efecto
chamuscado. O labor que hai por diante é moito, os atrancos máis e
os resultados poucas veces están á vista a curto prazo, hai que
loitar con mil elementos entre os que está un discurso moi daniño
que se escoita a diario. Por último, cómpre ter en conta que somos
persoas que traballamos ás ordes e ao “desamparo” dunha
Consellería e dunha SXPL.
Na páxina web
da Coordinadora queda un repositorio de materiais moi valiosos e
interesantes, mais que teñen data de caducidade (en decembro de
2017 tedes previsto apagar esa web). Falemos algo sobre eles.
Comecemos polas campañas. Cales foron máis efectivas e
interesantes, ao teu ver?
Interesantes creo que
foron todas, aínda que este sexa un adxectivo demasiado subxectivo.
A efectividade sería medible, mais vai depender - falando en termos
curriculares - de que items coloquemos na rúbrica que empreguemos
para avaliar. Se pesa máis a visibilidade, a eficacia sobre o
público albo ao que estaba dirixido pode ser unha, se falamos de
implicación directa de persoas da comunidade educativa, pode ser
outra e se pensamos en verdadeiros efectos normalizadores, se cadra
outra diferente.
Unha vez dito isto, eu
creo que en termos de visibilidade, sen dúbida, a campaña de
Orgullos@s do noso, orgullos@s do galego foi a máis
destacada. Quería enviar unha mensaxe clara e creo que chegou a
todas partes, ademais produciu moitos materiais que actuaron como
símbolo dun movemento de protesta nun momento moi concreto no que
foramos duramente atacados e no que se buscaban elementos para dar
resposta de forma proactiva. Da mesma maneira funcionou a nosa
primeira campaña As linguas suman, mais xa con outro pouso e
máis centrada no ensino. A de orgullos@s trascendeu os centros
escolares, algo que non pasou co resto porque en realidade todas
estaban centradas na comunidade educativa (desde a de Nais e Pais ata
a da LOMCE, pasando pola do Decreto). Houbo outra, a do Galego
natural - realizada en colaboración coa Universidade de Vigo - que
tamén repercutiu fóra do ámbito de actuación da CGENDL, que son
os centros escolares de ensino non universitario.
Puxestes
en marcha nalgún momento iniciativas como o premio Leixaprén, os
Encontros de Equipos e o Día da Ciencia en Galego.
Como as avalías? Quedou algunha iniciativa no tinteiro que che
pareza relevante para realizar nun eventual futuro?
Non só eu, senón todas
as persoas que estivemos no Consello directivo, facemos unha
valoración moi positiva destas actividades, aínda que tiveron unha
traxectoria moi diferente. O primeiro que hai que resaltar é que son
actividades nas que participou unha grande cantidade de equipos e que
repercutiron en moitísimo alumnado, nomeadamente o Día da Ciencia
en Galego, e que nalgúns casos, coma o desta última, funcionaron
grazas á axuda externa que tivemos. Para a celebración da
actividade estrela do Día da Ciencia en Galego, a videoconferencia,
tivemos a colaboración - ademais dos expertos que accederon a falar
- das plataformas técnicas que nos ofreceron as universidades, sobre
todo a de Santiago que nos deu servizo durante catro anos.
Realizáronse seis edicións para secundaria que, cada ano, chegaron
a arredor de seis mil alumnos/as de case cen centros (número límite
que debiamos poñer para a emisión). Para primaria organizáronse
tres edicións nas que participaron anualmente arredor de catro mil
alumnos/as.
O Premio Leixaprén era
unha iniciativa que viña desenvolvendo a Coordinadora do mesmo nome
desde 1999 nun espazo moi concreto que ía desde Muros a Rianxo,
pasando por Mazaricos, Outes, Noia, Lousame, Rois, Dodro e Porto do
Son. Nacera coa idea de ser un premio a nivel galego e desde a
Coordinadora démoslle esa dimensión. Organizouse durante tres anos
e o problema que nos presentou era o que xa había cando o
organizabamos desde a C. Leixaprén: a organización da entrega e o
orzamento para o premio.
Os Encontros de Equipos
foi unha actividade que nos produciu tamén moita satisfacción
porque foi moi ben recibida. Coa súa frescura e orixinalidade
conseguimos xuntarmos para autoformarnos ao tempo que compartimos
experiencias, algo fundamental.
En canto ás iniciativas
que quedaron no tinteiro: retomar a Semana das curtas que só tivo
unha única pero moi exitosa edición e, sobre todo, algo que
levabamos todos os anos no programa e que nunca conseguimos
desenvolver. Trátase de dúas actividades ligadas ás novas
tecnoloxías e aos usos da rapazada. Unha moi concreta que buscaba
prover de politóns en galego para móbil e outra que impulsase o uso
do galego en todo o que ten que ver coas redes sociais nas que se
move a rapazada. En relación con esta última tamén nos quedou por
facer unha campaña de dignificación da lingua, algo que cremos
urxente e imprescindible e que sen ela vai ser difícil que triunfen
outras accións. Pero non pensamos nunha campaña desas banais con
mensaxes simples, nas que se gastan moitos cartos en mercadotecnia e
teñen moi pouco efecto práctico; senón unha campaña deseñada en
varias fases, na que se buscase implicación real de toda a
comunidade educativa para acadar os obxectivos deseñados.
Tamén cómpre
referirse ás publicacións da Coordinadora. Explícanos que
obxectivos e peculiaridades específicas tiñan A letra
miúda (6 números), Ollos de aula
(22 números) e Exprés (5 números).
Comezo por Ollos de
aula como revista que encheu un espazo moi necesario, daquela e
aínda hoxe, e que tiña como particularidade que se deseñaba para
editarse en dous formatos, dixital e mais papel. Enviábase aos
centros cada mes e desde os equipos fíxose unha distribución moi
grande nos dous formatos para achegala a toda a comunidade educativa.
Naceu como unha publicación dirixida ás familias que tratase temas
que a estas lles interesan e lles preocupan. Tiña unhas seccións
fixas, tres das cales dependían dun grupo de persoas colaboradoras:
dúas eran colaboradoras estables (Lines Salgado e Gracia Santórum)
e outras iámolas buscando para cada número, segundo o que
quixésemos tratar entre os e as especialistas de cada tema. Así,
durante tres cursos, foise dando resposta a preguntas que circulan
sempre arredor da escola, desde a que anos cómpre que se aprenda a
ler, ata o polémico tema das tarefas escolares, pasando por unha
explicación de siglas e conceptos que se empregan no ámbito
educativo. Tamén se facían recomendacións culturais e se
anunciaban eventos de interese. A contraportada sempre a dedicabamos
a enviar mensaxes de tintura normalizadora.
A letra miúda
pensouse sempre como revista dixital e tiña como público
destinatario o profesorado. Pretendía fornecelo de bagaxe
sociolingüística que puidese axudalo a crear un argumentario
necesario para saír do paso de tanto discurso oco, simplón e
prexuizoso que lle chega por todas partes sen base ningunha. Encheuse
con artigos de especialistas - galegos e foráneos - nos que se
achegaban desde datos sociolingüísticos de Galicia ata reflexións
sobre aspectos cruciais como a planificación, a dinamización, a
normalización, o proceso de estandarización, a ecolingüística...
Tamén ten un apartado de recensións de obras con contido
sociolingüístico e outro de ligazóns a publicacións de interese
que se atopan na rede. Deseñouse nun principio como revista
trimestral, mais logo íase publicando segundo ían chegando as
colaboracións.
Por último, Exprés
concibiuse como unha publicación dixital de novas da Coordinadora.
Facía as veces do típico boletín que teñen moitas organizacións
ou institucións no que se achegan todos aqueles avisos que están
vixentes no período no que se edita. Nel lembrabamos actividades que
tiñamos en marcha, mandabamos o enlace ás publicacións das outras
revistas, informabamos dos comunicados ou notas de prensa que
emitiamos... Era moi xeitosa pero tivo poucos números porque
comezamos coa idea xa algo tarde.
A disolución da
Coordinadora coincide no tempo cun panorama bastante preocupante,
no que o mal chamado Decreto de Plurilingüismo parece estar xa a
render os froitos desgaleguizadores para os que, sen dúbida, foi
concibido. Datos recentes apuntan a que apenas o 18% dos meniños e
meniñas de Galiza teñen o galego como lingua inicial e que máis
do 75% das escolas infantís nunca ou apenas o empregan. Para
alguén coma ti, que tanto levas currado no campo normalizador, que
supón escoitar estes datos?
Dóenme, pero non me
sorprenden. Os datos son terribles, mais non fai falta atender moito
a estudos, case - nestes casos - chega con facer sociolingüística
de orella por parques ou escolas. A Era lingüística Feijoo dá os
seus froitos dun xeito moitísimo máis acelerado ca a sementeira
tradicional que levaba décadas con colleitas que ían dirixidas cara
a este resultado no que agora estamos. Mais ninguén pensaba que en
tan poucos anos se ía notar tal desfeita. Desde o goberno manexaron
o discurso, incidiron nunha sociedade que coñecen ben e puxeron os
medios para asentar a súa política lingüística de xeito eficaz.
Escoitar datos, ou escoitar discurso sobre a lingua na rúa, ou
escoitar a nais e pais galegofalantes falarlles en castelán aos
nenos e nenas, ou escoitar todas as aulas de materias científicas en
castelán, ou escoitar falar o profesorado de infantil, entre outras
moitas cousas, supón darse conta do seu triunfo. O imaxinario social
existente arredor da lingua, no que priman as representacións
negativas da mesma, non muda porque un goberno - que se caracteriza
por defender unha ideoloxía lingüística que non quere que o galego
sexa unha lingua de pleno dereito no seu territorio - non quere que
mude. Isto acaba derivando nunhas actuacións por parte da cidadanía
que teñen consecuencias terribles a curto prazo. O peor de todo é
que conseguen facerlles crer aos galegos e galegas que a
responsabilidade de non transmitir a lingua é de nais e pais que
buscan o mellor para os seus descendentes. Desde o goberno axudan a
facerlles entender que o mellor non é que aprendan nin que saiban
galego, por iso non impulsa medidas realmente normalizadoras, como o
fomento do galego desde idades temperás nas escolas ou a
posibilidade de impartir calquera materia na lingua propia. Seguimos
con materias vetadas ao galego, unha das mostras máis significativas
da súa intención.
Con Kabatek, Ana
Iglesias e outros sociolingüistas, foches das investigadoras sobre
a realidade do idioma que nos aprendeu a contemplar calquera tarefa
normalizadora tendo moi presentes “os imaxinarios” (e daquela
tamén os “prexuízos”) operantes nas condutas idiomáticas do
alumnado. No teu ensaio Do estigma á estima ofreceches
unha batería de reflexións e propostas que aínda non tiveron
realización. En que medida coidas que estamos hoxe peor ou mellor
que daquela e cantas desas propostas túas continúan tendo
vixencia? Debemos facer menos cousas e mellor?
Mellor non estamos e o
paso do tempo sempre xoga en contra do enfermo se non se lle aplican
remedios. Eu creo que - como nada se fixo - todas as propostas teñen
vixencia. Xa o levo dicindo en toda a entrevista e volvo insistir
aquí: hai que mudar o imaxinario con respecto á lingua, e, a partir
de aí deseñar un plan de normalización que atenda a todos os
sectores. Alén diso temos que afrontar o discurso do plurilingüismo
inclusivo, tirar a lingua do debate partidario, etc, etc...
En canto ao se debemos
facer menos e mellor... non sei dicirche. Eu creo que temos moito por
facer e non vale dicir que non se consegue nada e quedar parado, pero
tampouco non podemos dar paus de cego. Cómpre planificación xeral,
saber a onde imos e que gran de area temos que achegar cadaquén e de
que xeito. Non por facer menos se fai mellor, mais tampouco se pode
facer por facer, xa que isto deriva no efecto chamuscado do que falei
arriba. Hai que traballar de xeito planificado e coordinado e de cara
a un obxectivo común, para poder así ver algún resultado que axude
a tomar azos para seguir.
Penso que - de forma case
xeral - todo o colectivo do profesorado implicado na normalización
da lingua o tenta facer o mellor posible e se esforza a diario,
algúns de forma titánica. Con todo, a min gustaríame sinalar que
me parece que temos pendente unha reflexión colectiva - a nivel
profesorado - sobre un par de asuntos moi relevantes neste momento.
Un deles ten que ver coa valoración e tratamento que facemos da
lingua que aínda fala o alumnado ou da que queremos que fale o que
xa non a mamou. A outra ten que ver como entendemos o labor
normalizador nos centros. Pasaron dez anos da etapa do bipartito e do
impulso que naquel momento se lles daba aos Equipos para que actuasen
nunha dirección. Nin os tempos nin as circunstancias son aquelas,
nin parecidas. As necesidades medraron e variaron, e os recursos -
non só económicos, senón tamén humanos e mesmo espirituais -
minguaron. Hai que afrontar tamén isto.
Por último, en que proxectos cívicos ou investigadores andas
embarcada, agora que xa pasaches páxina do labor na Coordinadora?
A LOMCE acaba co espírito
investigador do máis pintado! Vivo mergullada en estándares, perfís
competenciais, unidades didácticas integradas... Con todo, recoñezo
que a cabra tira ao monte e andei embarullada este curso nunha
pequena investigación sobre o imaxinario existente na mocidade
arredor da onomástica galega. Pediume expresamente Anabel Boullón
que traballase nese asunto para presentar algúns datos no último
Congreso de onomástica. Como me era imposible de asumir a min soa
por falta de tempo, busquei a axuda de Ana Iglesias, coa que xa
estivera facendo unha investigación anterior, e aí estivemos as
dúas navegando no discurso arredor da onomástica, no que
descubrimos algún aspecto moi interesante de cara á normalización
da lingua. Vimos de rematar agora un artigo cos resultados.
Tamén ando botando unha
man - cando as circunstancias persoais e laborais mo permiten -
nalgunhas actividades nas que me piden colaboración. Neste momento
nada máis.
[Publicada orixinariamente na revista do STEG Aulas libres, nº 8]
Ningún comentario:
Publicar un comentario