Natural da aldea de
Manselle, na parroquia de San Xián de Laíño (Dodro), onde naceu en
xaneiro de 1961, Anxo Angueira Viturro é o actual presidente da
Fundación Rosalía de Castro. Á súa destacada traxectoria como
activista cultural nas Redes Escarlata e como poeta e narrador une a
condición de docente e catedrático de lingua e literatura galegas,
polo que non quixemos privarnos do pracer de conversarmos con el
sobre todas estas facetas.
Foches alumno en
Padrón de Bernardino Graña, que deixou en ti unha pegada fonda,
segundo se deduce do fermoso poema que lle dedicaches (“soubo
engaiolar con xustas verbas”, dis nun verso). Que lembranzas tes
deses tempos de estudante?
Foron anos
marabillosos. Había unha revolución extraordinaria nos nosos
corpos adolescentes que ía parella á operada nos nosos
coñecementos a través do Instituto e das lecturas e, sobre todo, á
que se estaba dando na rúa. Morría Moncho Reboiras, morría
Franco... e todo parecía estar nacendo. Gardo moi boas lembrazas de
case todo o profesorado e, naturalmente, de Bernardino Graña, que
deixou unha poderosa semente de literatura e poesía en toda aquela
xeración.
As túas orixes
rurais e a túa extracción social humilde, non supuxeron un estigma
nesa etapa? Imaxino que daquela o “señoritismo” na vila de
Padrón aínda tiña algún predicamento, nonsi?
Claro, claro. Eu xa
fora á escola a Padrón desde os 10 anos. Vivín toda esa época na
vila coma un rapaz de aldea, pero era un estigma que sempre levei
ben. Acudíamos a Padrón mozos e mozas de Rianxo, Laíño, Valga...
E fixemos Padrón noso. Padrón é unha vila así, complexa, feita
de varios fíos, onde cabe o popular e o elitista. Pero tamén che
podo dicir que no propio cerne da vila había e hai unha corrente de
pensamento republicana e galeguista que convivía co franquismo. É
iso o que explica, con Rosalía, a forza e a presenza da bandeira
galega en Padrón nos anos da ditadura e que fixo da vila un lugar
de referencia e de respiro.
E como che “naceu
a conciencia”, que diría Rigoberta Menchú? En que momento comeza
a túa traxectoria de activista polo país e en que ámbitos ou con
que referencias se insire inicialmente?
Nos anos do
Instituto de Padrón. Foi aí onde confluíron para min diferentes
feitos, vivencias, contactos e lecturas. Na casa en que vivía tiña
ó meu dispor unha biblioteca magnífica. Tiña a Manuel Antonio, a
Sartre, a Camus... mesmo ó Ruedo Ibérico, e por suposto as
novidades daquel tempo, como a primeira edición de Con pólvora
e magnolias (1976). E tiña a Amancio Prada con Rosalía e o
José Afonso... Convivía cunha persoa que me marcou fondamente, que
lía e escribía, e que exerceu en certo xeito de guía maior: Xosé
Luís Cristobo. E fóra, na rúa, estaban manifestacións de tanto
impacto coma a do aniversario da morte de Reboiras, alí, nos meus
fuciños, no Espolón de Padrón. E estaba o Instituto, con colegas
de similares inquietudes e profesores que estaban da nosa beira, non
só Bernardino. E estaba tamén O Sacho, a asociación cultural de
Padrón, todo un fito histórico na vila e na comarca. Foi no
instituto onde dei os meus primeiros pasos na escrita literaria,
mesmo na investigación, e tamén na militancia política.
Tocouche facer
estudos universitarios na Compostela dos anos inmediatamente
posteriores á morte do ditador. Que lembranzas gardas daquel tempo?
E da Facultade?
A miña vida
universitaria foi pouco convencional. Vivín en Padrón e Manselle
practicamente todos eses anos, dado que tiña que traballar. Facíao
nunha empresa familiar repartindo mercadorías, na oficina... Así
que ía e viña a Compostela practicamente tódolos días. En xeral
eu andaba queixoso de que o que eu quería estudar, Filoloxía
Galega, fose unha subsección de Filoloxía Hispánica. Estaba
queixoso de moitas cousas. E algo desnortado. O brillo da
aprendizaxe do Instituto parecía que se estaba esvaíndo. Con moi
poucas excepcións, aquela Facultade decepcionoume. Estaba iso si,
dentro das murallas da cidade vella, en Mazarelos, e iso era para
min algo que lle daba un especial encanto. Depois estaban os
colegas, algúns dos cales xa tamén escribían... Creo que foi unha
etapa gris da miña vida. De feito, recuperei as miñas inquedanzas
académicas moito despois. Fixen a tese con máis de corenta anos!
No libro de
viaxes Terra de Iria, que publicaches en 2002
nas desaparecidas Edicións A Nosa Terra, fas un percurso moi
emotivo pola túa comarca de nacenza, poñendo á vista un senfin de
referencias e elementos de interese que adoitan pasar
desapercibidas. Como avalías o aproveitamento que se está facendo
hoxe das potencialidades desa comarca para o progreso das súas
xentes?
Para min foi un
enorme pracer escribir ese libro. Tratábase de indagar na miña
propia terra, mesmo de demarcala, por riba das provincias e das
divisións administrativas. Creo que “Terra de Iria” está moi
ben para falar de Padrón e concellos limítrofes, esas terras onde
morren o Sar e mailo Ulla, tan ben descritas por Rosalía en “Como
chove miudiño”. Creo que hai un desaproveitamento manifesto. En
xeral as autoridades déixanse ir. A iniciativa pola súa banda
rexístrase en moi contados casos: sempre está en mans de
asociacións con inquietudes pero que carecen de capacidade
política.
A comarca de Iria
(co monte Meda e cos ríos Ulla e Sar) é protagonista indiscutíbel,
ademais, das túas novelas Pensa nao (1999,
Premio Xerais) e Iria (2012). Ambas teñen un
recendo histórico e épico moi forte, que se combina con moito
lirismo no manexo da linguaxe. Vense, ao meu ver, dúas novelas
moito máis maduras, ambiciosas e poderosas (quizais por seren menos
“sentimentais”) que Bágoas de facer illas
(1997, Premio Café Dublín) e A morte de A. (2003).
Compartes esta opinión? De cal delas estás a día de hoxe máis
satisfeito?
Si, estou de acordo.
Pensa nao e Iria son novelas con anos de documentación
e reflexión. Pensa nao foi escrita contra a destrución da
miña aldea, do seu pasado, da súa historia. Tratábase de
describir unha aldea distinta ás convencións literarias e
políticas herdada desde había décadas e que situaban os labregos
de costas ós avances técnicos e ó asociacionismo político. Foi
apaixonante. A intrahistoria da súa escritura ten implicacións
persoais moi fondas, como as cartas familiares da emigración desde
fins do XIX, os testemuños orais... e a propia memoria dos
traballos e dos días. Era tamén unha homenaxe a Manselle,
considerada durante moitos anos a aldea rusa da parroquia, e á II
República, ós “americanos” que viron esgazadas as súas vidas
no 36: fuxiran á emigración en 1900, regresaron nos anos vinte con
cartos e proxectos de modernización e rexeneración e o fascismo
botounos de novo a América. En Iria tamén me impliquei moi
a fondo. Mentres a escribía entendín ata que punto a paisaxe do
Ulla final, enchendo e devalando coas mareas da Arousa e cruzado por
dornas e galeóns nas memorias desde a miña aldea, puido
condicionar toda a miña escrita literaria. Iria permitiume
cumprir un soño: navegar a vela e facer que as dornas e os galeóns
volvesen ó meu particular río da vida. Estou moi satisfeito coas
dúas. Ademais, elas esíxenme unha terceira con insistencia. Outra
novela que peche o meu particular ciclo histórico. A ver se podo
estar á altura.
Poucas persoas
coñecen tan a fondo a obra literaria (e non só) de Méndez Ferrín.
A ela dedicaches unha Guía de lectura de Con pólvora e
magnolias en 1992, unha edición da Poesía
enteira de Heriberto Bens (1999) e mais a túa tese de
doutoramento, logo editada por Xerais (2009) co título de A
espiral no espello. Bretaña, Esmeraldina e o
sistema literario galego. Coidas que aínda se move a súa
obra nas quinielas para o Nobel? Que méritos ou virtudes máis
relevantes destacarías dela?
Se hai un autor
galego que concite certa unanimidade á hora de recoñecementos, ese
é Méndez Ferrín, creo eu. Os méritos e virtudes son dificilmente
sintetizables e tanto no ámbito literario coma no político son
basilares para entender a Galicia contemporánea. Creo que ó tempo
que buscou a autonomía do campo literario (Bourdieu) defendendo que
o principal compromiso do escritor é coa función poética da
linguaxe, tamén fixo unha intervención decidida e moi exitosa no
campo literario galego, nas súas máis relevantes encrucilladas,
sempre desde unha perspectiva de vangarda e en diálogo coa
literatura universal. A súa traxectoria literaria é especialmente
brillante. Pensamos no Ferrín poeta e narrador. Pero están tamén
aí, e moi poderosos, o Ferrín investigador e ensaísta ou o Ferrín
articulista ou o que fixo posible A trabe de ouro. Velaí o
Ferrín coma un faro de luz permanente.
En 1995 publicas
un traballo divulgativo, titulado De Rosalía a Dieste. 33
anos das Letras, que xira arredor das figuras
homenaxeadas ata esa altura o 17 de maio. É esta unha data
simbólica moi cuestionada ultimamente desde algúns sectores. Que
opinión tes dela, da súa “utilidade” normalizadora ou da súa
propia concepción?
Eu defendín sempre
o Día das Letras Galegas. Que sexa festivo ou deixe de selo
non me parece especialmente relevante. Agora: prefiro que o sexa
antes cá Inmaculada Concepción ou o Día do Pilar, poño por caso.
Parécenme absolutamente nefastas as críticas que o poñen en
cuestión, algunhas moi propias do autoodio. O DLG é unha das
grandes conquistas da nosa cultura, iniciada e consolidada xa en
pleno franquismo. Oxalá teña unha longa vida.
No teu ensaio Das
copras de Sarmiento ós Cantares de Rosalía de Castro. Cara unha
nova periodización do Rexurdimento, editado en Berlín
por Frank & Timme en 2013, sostés unha proposta de
consideración da figura do ilustrado e do seu Coloquio
de 1746 como auténticos precursores e alicerces do Rexurdimento, o
que implicaría unha revisión moi a fondo dos conceptos que vimos
manexando ata o momento na periodización da nosa literatura. Que
tal está sendo a acollida a esta túa proposta?
Pois creo que o
mundo que xira arredor da Historia da Literatura, especialmente no
ensino, é un mundo en xeral conservador, para o que é máis cómodo
non cuestionar o relato canónico, repetir o consabido. Neste
sentido, o dito por Carballo Calero, con tódolos acertos e tódalas
eivas e prexuízos, continúa indo á misa. Penso que iso, por outro
lado, é o normal. Aínda así, está claro que non só eu, se non
que moita outra xente e nos máis diferentes aspectos está facendo
achegas na investigación e análise que rompen con este relato
(véxase o caso de Rosalía) e que sen dúbida acabarán chegando,
poño por caso, ós libros de texto. Por iso estou traballando na
construción dunha nova visión da Historia da Literatura Galega
Contemporánea que incorpore estes avances. E claro, para min, e
creo que o demostrei, o Rexurdimento non se entende sen Sarmiento e
o seu Coloquio.
Nesa mesma obra,
destacas as conexións que se estabelecen entre a proposta de
Sarmiento e a de Rosalía: Galiza e as súas clases populares como
suxeitos, protagonismo feminino, importancia da paisaxe, apelo ao
popular como modelo estético... Ves continuidade na literatura
galega actual deses mesmos esteos ou andámosche xa niso que chaman
“posmodernidade”?
As cousas mudaron,
como é lóxico, notablemente. Agora ben, creo que a xénese do
sistema literario contemporáneo está feita con eses e outros
vimbios, ós que despois se foron anoando outros. Non me digas que
non ten o seu aquel que os personaxes da novela galega de máis
impacto, A esmorga, teñan os mesmos perfís sociais e
onomásticos cós “rústicos” de Sarmiento. Hai un substrato, e
nel está tamén o espírito crítico e político do texto, que está
en Sarmiento e que despois se manifesta das maneiras máis diversas.
E Marcos da Portela fai súa a ría de Pontevedra, como despois
Rosalía, Pondal, Manuel María ou Novoneyra fixeron seus a Terra de
Iria, Bergantiños, a Terra Cha ou O Courel. En canto á
posmodernidade, creo que lle dá a todo, aínda que probabelmente o
posmoderno desde o punto de vista intelectual sexa algo que xa se
esfumou: a historia continúa.
Un artigo teu en
A trabe de ouro, revista da que es habitual
colaborador, propuña unha lectura anovada, e “alternativa” en
certo sentido, do libro O Divino Sainete de
Curros Enríquez. É a galega unha literatura necesitada de revisar
a fondo os seus clásicos? Por que cres que, no caso de Curros, se
operan esas lecturas “desviadas” sobre aquilo que realmente
escribiu e quixo dicir?
Pois claro que
cómpre revisar todo, incluídos e aínda máis os clásicos. Creo
que esa debe ser unha actividade permanente. No caso de O divino
sainete, resulta penosa a visión que del se deu sempre, penso
que por prexuízos, algo que o fixo desaparecer das historias da
literatura. Xa o propio autor se queixou en vida. Este tipo de
prexuízos, que son os mesmos cos que Emilia Pardo Bazán recibira
os Aires da miña terra, simplificaron a súa lectura
impedindo reflexionar sobre o contexto histórico da obra e
condenaron a súa estética (e aí tamén está o popular e o
rebaixamento bakhtiniano de Sarmiento!) impedindo ver a brillantez
do conxunto. Para min é unha obra de referencia do Rexurdimento e
fundamental desde a óptica sistémica: nela están as claves, os
horizontes e dificultades, dunha literatura incipiente. Tamén os
seus inimigos.
Recitando en Cambados, no Ano Cabanillas (2009) |
Durante anos
exerceches como coordinador do Premio de poesía Eusebio Lorenzo
Baleirón, patrocinado polo Concello de Dodro e fixeches tamén unha
antoloxía que Enma Lázare traduciu para o francés co título de
Poésie Galicienne de 1936 à 1990 e que foi
editada en Bélxica en 1999. Imaxino que ambos labores che deron
certa perspectiva privilexiada sobre unha parte, cando menos, da
poesía galega que se estivo facendo na segunda metade do século XX
e comezos do XXI. Que nos podes comentar a este respecto? Es dos que
coidas que a nosa lírica está nun nivel de cualidade tan alta como
ten sinalado o poeta leonés Gamoneda?
Si, claro, estou con
Gamoneda, que é un dos poucos poetas que comezou a coñecernos e a
respectarnos. Gamoneda foi durante tempo unha das poucas excepcións
(agora hai máis) en canto ó diálogo interliterario: nós líamolo
e el líanos a nós, sabía de nós. A poesía en Galicia creo que é
un caso extraordinario. A forza da creación poética na nosa lingua
é o auténtico milagre do mundo, parodiando a Pimentel. Aquela
antoloxía en galego e francés axudou a divulgar o feito poético
de Galicia nos países francófonos. E foi unha honra coordinar o
Premio de Poesía Eusebio Lorenzo, que tantas voces novas axudou a
descubrir. E precisamente é iso, a continua renovación das voces,
a forza con que aparece a cada pouco a mocidade o que realmente
constitúe unha regalía literaria.
A túa
traxectoria como poeta comeza con Val de Ramirás (1989),
que obtivo un accésit no Premio Esquío, mais é O valo
de Manselle (1996), se non me trabuco, o libro poético
que realmente che outorga certa sona e aplauso por primeira vez
entre o público. Que opinión che merecen eses poemarios, pasado o
tempo?
Val de Ramirás
era un ensaio en clave de retórica dos 80. Pero O valo de
Manselle supuxo varias revoltas na miña escrita, que pasou a
ser fortemente dialóxica e aberta á oralidade. Tratábase de estar
á altura tamén, co poema homónimo, do esforzo comunal de toda
unha aldea, un soño solidario que se fixo realidade, unha aldea
virada sobre si mesma, sobre os seus propios horizontes e a súa
memoria, de costas a unhas institucións que sempre falaron noutra
lingua, en tódolos sentidos. A experiencia da construción do valo,
pedra a pedra, rebo a rebo, con toda a aldea, foi en si mesmo o máis
alto proxecto poético no que participei. Foi unha sorte vital
inesquecible que me puxo no meu sitio. E aquilo merecía un poema,
desde logo. E moito máis: un libro, por pequeno que fose.
En O
valo de Manselle tes un poema, “Que me mandou, mi
madre”, que resulta dolorosamente pioneiro no tratamento dun tema
que se está a facer habitual na nosa poesía, que é o da ruína e
abandono das aldeas do rural. Moitas delas están convertidas, como
di Fernán-Vello no título dun seu libro, en Territorio
da desaparición. Cres que poderemos reverter algún día
esa dinámica? Como?
Difícil. A
organización do espazo da nosa cultura, a súa singular ocupación
a través das aldeas, coma antes dos castros, vai perdendo sentido
nesta altura do capitalismo. E tampouco se trata de idealizar o
mundo aldeán. Moita xente intenta reocupar as aldeas imaxinando
unha vida e un mundo que non hai en absoluto. Para que a aldea
sobreviva (que vai sobrevivir) ten que haber actividade económica
con futuro no seu espazo, ten que haber unhas condicións e uns
servizos axeitados. Pero ó final o problema é tamén que
envellecemos como país.
Con Fóra
do sagrado (2007) quixeches construír e enunciar nunha
espiral incesante de referencias á memoria épica de Vigo, as mil e
unha ocasións en que a cidade se erixiu ao longo da Historia en
referencia para o noso hoxe comunal, desde Martin Códax a Siniestro
Total, pasando pola imprenta Compañel, os xornais La
Oliva, Galicia ou El
Pueblo Gallego, o bou Eva, as folgas do 72 e a UPG-Liña
Proletaria. Resultouche tan marcante a túa estadía persoal na
cidade? Que opinión che merece a política que se está a facer
desde a súa alcaldía nos últimos tempos?
Si, naturalmente
Vigo marca. O que eu quería entre outras cousas nese libro, que
saíu ó mesmo tempo que o Vigo de Helena de Carlos, título
que eu lle quería tamén pór, era falar de Vigo coma esa potencia
de metal que vertebra a historia contemporánea de Galicia. Era
contestar ese discurso tópico contra as costas e os adefesios de
Vigo. Por outro lado, tiven a sorte de poder presentar en Vigo e
levar o meu Fóra do sagrado por varias cidades con Leo
Arremecághona, vigués de Matamá, cun cadro do Berbés de fondo,
obra dos irmáns De Dios de Ourense. Aquilo foi fantástico! Lembro
que á presentación no Instituto Santa Irene acudira Concha
Nogueira Miguel. Estaba o salón Leónides de Carlos absolutamente
cheo. E unha das personaxes do libro era precisamente ela, a súa
voz de rapariga chorando a morte de seus pais no bou Eva...
Probablemente Vigo non tivo sorte cos seus alcaldes e alcaldesas.
Agora ben, a galeguización que levou a cabo Soto, poño por caso,
foi un fito histórico. No revés está por exemplo a Cruz do
Castro, que é a lousa coa que pasará á historia o actual alcalde.
Teño que
preguntarche tamén polas Redes Escarlata. Seguen vivas e actuantes?
Que papel xogaron no panorama do seu tempo? Cal cres que foi o seu
mellor contributo?
As Redes Escarlata
cumpriron un papel penso que moi relevante na primeira década do
século. Forneceron de pensamento crítico e moi consistente desde a
esquerda nacionalista e independentista nun momento histórico moi
delicado, cunha ofensiva antinacionalista e reaccionaria moi potente
desde a metrópole, co goberno de Aznar. Recuperaron ademais unha
idea política hoxe vixente, a da República Galega. E sobre todo
supuxeron unha intervención poética e plástica especialmente
renovadora onde se xuntaban figuras consagradas e poetas novísimas,
véxase Xuro que nunca máis pasarei fame. Seguen vivas?
Probablemente si, en estado dormente, coma as Redes Escarlata de
Bretaña, Esmeraldina, que se converteron despois nas Células
Lins Leabertkolm no momento de tomaren a prisión para levar adiante
a fuga definitiva.
Desde hai algún
tempo estás vinculado ao movemento galego pola cultura marítima,
da man da A.C. Dorna da Illa de Arousa, co Uxío Allo como patrón.
Como chegaches a ese mundo e que experiencias che aproveitaron del?
Cheguei a ese mundo
porque quería aprender a navegar en dorna e en galeón. Volvemos ó
primeiro! Porque quería escribir sobre a náutica tradicional,
porque quería navegar polo Ulla, ese meu río da vida tatuado desde
as paisaxes da infancia, desde Manselle. Paco Fernández Rei púxome
en contacto con Uxío Allo e a partir de aí non só aprendín a
navegar, tamén aprendín dun grupo humano extraordinario que é o
mundo da Escola de Navegación Tradicional de Dorna. A súa paixón
polo mar e pola dorna, por transmitila, as súas actividades e os
seus horizontes de dignidade para a vela tradicional galega, no
conxunto da Federación pola Cultura Marítima e Fluvial, son toda
unha lección para a cultura galega nos nosos días. Naveguei deica
Sálvora na Roxiña pasando polo norte do Con de Noro. Ese é
o territorio do relato dos baleiros de Cesures. E naveguei cunha
frota de dornas remontando o Ulla e o Sar en homenaxe a Rosalía. O
“Que inchadiña branca vela” que facemos tódolos anos é un
soño marabilloso que só se pode facer realidade grazas ó esforzo
e á paixón do mundo da dorna.
Presides desde
xuño de 2012 a Fundación Rosalía, participaches no disco
Rosalía21 con Abe Rábade e Guadi Galego e vés
de publicar en Xerais senllas edicións anotadas de Cantares
gallegos e Follas novas. A túa
devoción rosaliana “non ten queixa”, xaora. Explícanos
brevemente cales son os proxectos que estás impulsando na Fundación
e cales son as novidades principais que sobre a obra e a imaxe de
Rosalía achegan esas edicións comentadas.
Na Fundación temos
un proxecto de modernización para a entidade e principalmente para
a Casa de Rosalía que afecta a múltiples aspectos. Quen visitara a
casa antes de 2010 e quen a coñeza agora comprenderá a natureza e
a importancia dos cambios operados. Tratábase de dignificar un
espazo de singular relevancia para a cultura galega e que se
encontraba nun estado lamentable despois de corenta anos. Pero aínda
non rematamos. Agora mesmo estamos preparando as reformas
museográficas e museolóxicas que afectan ó sobrado da casa,
preparamos a saída á rúa da revista Follas novas de
estudos rosalianos e a publicación dunha obra magnífica sobre O
Xardín da Casa de Rosalía, da autoría de Carlos Dacal. As
miñas edicións de Cantares e Follas son a miña
lectura desas obras, coa introdución pertinente, as notas e os
comentarios de cada un dos poemas. Reivindico Cantares coma
un libro de alta literatura, non só de importancia simbólica. Con
Follas novas intentei dar conta dun libro de libros, dun
libro enorme en tódolos sentidos.
Outra figura da
túa devoción laica é Don Ramón Otero Pedraio, de quen fixeches
unha edición do seu poemario Bocarribeira.
Realmente son poemas pra “ler e queimar”?
Non, penso que non.
A vea poética de Otero, como xa se demostrou, non é menor ou
insignificante. E estaba na onda do que escribían nos anos
cincuenta Manuel María ou Uxío Novoneyra.
Coñeces de
primeira man e mesmo chegaches a compaxinar no mesmo curso a
docencia no ámbito universitario e na secundaria. Que leccións
tiraches da experiencia?
A experiencia de dar
clase, tanto na secundaria coma na Universidade, fíxome aprender
todo o pouco que sei, no IES Carlos Casares do Meixoeiro en Vigo,
onde esmorecera por completo o alumnado galego-falante e na FFT. Son
dous mundos distintos, iso si. Nos dez anos que compaxinei as dúas
docencias paseino un pouco apurado. E cando tiven que deixar o
Instituto paseino moi mal. Faltábame algo, faltábame a vida toda
da mocidade en plena adolescencia. É duro traballar co persoas nesa
idade, pero tamén é fascinante. Agora, na Universidade, a docencia
é máis relaxada, pero procuro pórlle a paixón que lle puxen
sempre ás aulas de literatura. E eu sempre desfrutei do meu
traballo como profesor. E aprendín moito, moitísimo.
Xa para rematar,
comezamos un curso en que, infelizmente, dá os seus últimos pasos
canto á implantación efectiva a LOMCE do inefábel Wert. Como
avalías esa lei e que perspectiva coidas que ten o ensino público
galego no inmediato futuro?
Considero que a
LOMCE supón un claro paso atrás. Creo que é unha lei reaccionaria
e recentralizadora. Ademais está imposta por un único grupo
político, carece dun consenso mínimo que sempre é esixible en
asuntos tan importantes coma os do ensino. As continuas barreiras
selectivas, de certo cheiro elitista, non fan máis que entorpecer o
traballo diario do profesorado e do alumnado. O certo é que eu, que
vivín a reforma da LOXSE na secundaria e o Plan Bolonia na
Universidade, considero que o grao de ocupación do profesorado en
tarefas burocráticas medrou dun xeito tan desorbitado que se achega
ó realmente esperpéntico.
[Publicada orixinariamente en Aulas Libres 7, revista de pensamento, información e debate do STEG - Sindicato de Traballadoras e Traballadores do Ensino da Galiza]
Ningún comentario:
Publicar un comentario