Comparsa feminina do Antroido de Viveiro, a comezos do século XX. Fotografía de José Ínsua. |
A
música como elemento esencial das festas do Antroido
Durante a
segunda metade do século XIX e os primeiras décadas do XX, Viveiro
dá numerosos exemplos da dinámica de popularización musical a que
aludimos na anterior entrega deste traballo. Se algún momento do
ciclo festeiro anual viveirense exemplifica como ningún outro esa
dinámica, ese momento é o Antroido.
O
Antroido na vila de Viveiro propiamente dita, isto é, o “urbano”,
tivo xeitos propios, claramente diferenciados en moitos sentidos do
Antroido “rural”. Entre eles, un dos que máis nos interesa
salientar é a creación de todo tipo de agrupamentos, chámense
“comparsas”, chámense “músicas”, chámense “rondallas”,
en que a presenza de instrumentistas de pulso e puga e un repertorio
de cancións preparado ad
hoc constitúen
dous elementos tan esenciais como o propio disfraz.
Na Sociedad
de Obreros segundo explicaba Manuel Bermúdez Fernández, “los
socios jóvenes ensayaban veladas teatrales y algunos grupos
aprendían a tañer instrumentos de púa para dar serenatas en días
señalados (Cf. Badal, Viveiro, nº 41, 43-III-1983)”. A propia Sociedad organizou en 1901 un Orfeón denominado “Brisas
del Landro”, baixo a batuta de Pedro Marco (cf. Diario
de Pontevedra, 31-I-1901, p. 3) e comparsas de Antroido como “Los de la Clave de Sol”.
Durante o
Antroido, as comparsas desfilaban disfrazadas polas rúas cantando
coplas e cancións feitas para o caso e tamén, como sinala Tobío
nas súas memorias, aqueloutras “que estaban de moda ou vellas
habaneras e valses como aquel que comezaba: 'Ven, dueño mío, ven
que mi alma te adora'" (Cf. TOBÍO,
Lois (1994): As Décadas de T.L., Sada: Eds. do Castro, serie
Documentos, nº 110, p. 42).
Merenda campestre da comparsa dos Armantes, de Viveiro |
Entre esas
comparsas antroideiras de Viveiro deixaron fonda memoria:
- A dos “Armantes”, impulsada entre 1872 e 1882 por Vicente Sergio López Carril, Juan Antonio Ínsua Dorado (Novenas), Joaquín Ávila (Quinco) e Manuel Sampedro López, canda outros, e glosada nun fermoso artigo polo noso chorado amigo e mestre Fausto Galdo (Cf. GALDO, F. (1992): “A troula dos Armantes”, en Libro-Programa das Festas Patronais de Viveiro);
- A xa citada “Los de la Clave de Sol” da Sociedad de Obreros;
- A “Comparsa del Trueno” (1913), formada entre outros polos irmáns José e Fermín Ínsua (da Mica), José Núñez Regal (Favorito) e Lisardo Martínez (Mariñao);
- A dos “Blancos Pierrots” (1929);
- “Así da gusto” (1933), presidida por Vicente Baño;
- A murga “Los Últimos” (1935), que interpretou a famosa habanera de Emilio Caxete que comeza cos versos “Es Vivero delicioso / regado por el río Landro; / podría ser más hermoso / pero, señores, hay mucho mando...”;
- e, last but not least, a comparsa “Interrogación”, que ademais de en Viveiro actuou no Antroido en Vilalba 0 3 de febreiro de 1932 e da que coñecemos o elenco instrumentístico ao completo, formado por Ramón Amor e Manuel Cora Quiroga (Lole de Manaí) como violinistas; Manuel Romero como mandolinista; Plácido Amor coa frauta; Jesús Cora Quiroga (Xuxo de Manaí) e Manuel Baño Cerdeiras como laúdes; Andrés Mariño, Carlos Ruza, Benigno Gómez, Vicente Baño e Francisco Bermúdez como guitarras; Eugenio del Valle, Joaquín Picado e Varela como primeiras voces e Francisco Pedreira (Chichí), Antonio Otero (Primo), José Nistal e Germán González (Madono) como segundas voces.
A comparsa "Interrogación" (1932), de Viveiro |
Simpática e
curiosa foi, asemade, a experiencia do “Circo-Tabariqués”,
relatada con pormenor por un dos seus protagonistas principais, José
Nistal, no libro Anécdotas e personaxes dun Viveiro que se foi e
que incluía entre os seus números a actuación do dúo vocálico
“Del-Nis” (Eugenio del Valle e José Nistal), que interpretaban o
tango “Bésame en la boca”, a canción venezolana “Languidece
una estrellita” e o valse “Ensueño”.
A aventura
dese peculiar Circo, da que foron partícipes entre outros o noso avó paterno Emilio Ínsua Polo (Milucho) e a súa irmá Charo, que
tocaba o piano, non pasou das dúas actuacións, o debú exitoso en
Viveiro en febreiro de 1930 e o fracaso rotundo en Vilalba en abril
dese mesmo ano, mais deu renda solta ás afeccións artísticas e á
simpática pallasada dun grupo de mozos que, en definitiva, como
resume Nistal (Cf. NISTAL,
José (2001): Anécdotas e personaxes dun Viveiro que se foi,
Viveiro: Seminario de Estudos Terra de Viveiro, p. 55):
“fue
el que durante tantísimas noches en todas las épocas del año turbó
poéticamente el sueño de las jóvenes vivarienses al despertarlas
nuestras románticas serenatas, con canciones propias o ajenas,
cantadas por Joaquín [Picado Marín], Eugenio [del Valle], [Antonio]
Meirás, el ciego Darío, Jesús Picado, yo [José Nistal]..., y
acompañados por el violín de Lole
[Manuel Cora Quiroga], la flauta de Pepiño Ladra, los laúdes de
Manolo Baño y de Xuxo
de Maneí
[Jesús Cora Quiroga], la mandolina de Pichurre
[Manuel
Romero], las guitarras de Andrés de Cidre, de Vicente Baño, de
Nito...; en la víspera de Reyes, para dejar las sorpresas con
dedicatorias humorísticas; en la de San José, para felicitar a las
Pepitas, y en la de las respectivas onomásticas de las Lolas,
Conchitas, Cármenes, etc.”
Na
perruquería de Castañer reuníanse tamén algúns mozos melómanos
viveirenses para formaren rondalla e ensaiaren os danzóns que para
ela compuña Latorre, con letra de Antonio Lorenzo. Unha desas pezas,
en galego, comezaba cos versos: “Branca pombiña / dos meus amores,
/ que n'a Ribeira / xogas co'as froles...”.
No Antroido
de 1933 visitáronnos dúas rondallas vilalbesas, “Alegría” e
“Los Caballeros del Castillo”. Esta última interpretaba cancións
con música de Manuel Currás Guntín e Ramón López Ares e letra da
escritora Carmiña Prieto Rouco, que daquela era xa colaboradora
habitual do Heraldo de Vivero.
"Comparsa del Trueno", do Antroido viveirense de 1913. |
Neses anos 30
naceu tamén en San Cibrao a rondalla de Benigno Rey Alonso, mentres
que en 1932 fixo o propio a “Juventud Musical de Celeiro”, con
Vicente Carballo Blanco como presidente e os irmáns Balbino e
Francisco Ínsua Álvarez, entre outros, na directiva.
Paralelamente
á existencia puntual desas comparsas antroideiras, compañías
lírico-dramáticas visitaban
cada ano Viveiro nos comezos do século XX para ofreceren o seu
repertorio de números zarzuelísticos ou cupletistísticos, como a
de Calvacho-Ruiz, a de Montijano, a de Llopis, a de Gómez de la
Cruz, a de Cecilio R. de la Vega, o dueto Malvar-Vidal...
Algunhas
veces as interpretacións destas compañías reducíanse tan só a un
coro de voces e un piano, mais o certo é que os números musicais
máis pegadizos acababan sendo memorizados por boa parte do público
e cantados logo en todo tipo de ocasións festivas. A título de
anécdota digamos que a compañía Montijano reservaba un lote de
entradas gratuítas para os membros da Banda de música de Viveiro a
cambio de que esta dese un pasarrúas “publicitario” polas
principais rúas da vila nos momentos previos ao comezo do
espectáculo, que tiña lugar no teatro popularmente denominado “O
caixón dos figos”...
Tamén
chegaban ata a Vila músicos ambulantes, como don Adolfito, que Tobío
evoca con estas palabras (cf. TOBÍO,
Lois (1994): As Décadas de T.L., Sada: Eds. do Castro, serie
Documentos, nº 110, pp. 34-35):
“Don
Adolfito percorría a Praza e as rúas a cantar, acompañándose do
violín, cantigas de amor ás donas e rapazas que estaban nas
fiestras, galerías e balcóns, e botando requebros (beldad, sultana,
hurí...) ás belidas que pasaban carón seu. Era, polo visto, home
lanzal e distinguido, de bigode e barbiña en pirulo, cabelo loiro,
que coñecera aos da casa da Troia coma estudante en Santiago, onde
nacera, e que, segundo contaban, por un amor malfadado, perdera unha
miga o siso e botárase ao camiño coma un derradeiro trovador. A
miña nai lembraba unha das suas cantigas que lle eu ouvín cantar
moitas veces:
Niña de
trenzas de oro
y de ojos
soñadores,
para cantarte
amores
escucha al
trovador.
Trovador,
por ti me
muero de amor,
por ti me
muero,
me muero
de amor”
Contan que ía
vestido de levita e bombín e levaba unha florciña silvestre na
lapela, e que nonm aceptaba donativos en público anque sí cando se
lle daban con disimulo. Era, xa que logo, coma un romántico “après
la lettre” (...)”.
Nos comezos
do século XX, naquel Viveiro que César Michelena Rebellón definiu
nun dos seus sonetos como “cantarín y bullanguero" (Cf. MICHELENA REBELLÓN, C. (1987): Mis cien sonetos a Vivero,
Viveiro: Gráficas Lar, p. 24), triunfan algúns ares musicais traídos da Habana polos moitos
emigrantes das terras regadas polo Landrove que frecuentaban neses
anos a Illa caribeña: guajiras e habaneiras como a da “bella
Lola”, “En el fondo del mar nace la perla”, etc.
Dicía
Jotraque (José Travieso Quelle), neste sentido (Cf. TRAVIESO QUELLE, J. (2010): Vivero, síntesis del incensario y la
gaita, Viveiro: A.C. Estabañón, pp. 29-30), que “la
gente de Vivero canta muy bien, especialmente habaneras y otras
canciones que tienen un sello nostálgico” e o mesmo xornalista
evocaba no artigo “Con orlas negras” ao barbeiro e mandolinista
Manuel Romero, (a) Pichurre deste xeito
"Yo
recuerdo de mis años mozos a Pichurre
sentado a la puerta de su establecimiento tocando con su mandolina
alguna de las habaneras de moda en aquellos tiempos (...). A veces,
se unían la la música de Pichurre las voces de Darío da Cobela, un
invidente de buena voz, y Emilio de Chupitín, que cantaba muy mal
(...)"
Cuarteto "Los últimos románticos" |
Nos anos 50
formouse tamén en Viveiro un conxunto de pulso e puga chamado “Los
últimos románticos”, que estaba formado por Canana
(guitarra e voz), Pichurre (mandolina), Paco de Rocambol
(laúde) e Jotraque (violín). Na simpática visión dun dos
seus protagonistas (Cf. Travieso Quelle: Op. cit., p. 95):, o grupo era
“más
malo que la carne del pescuezo hasta tal punto que una noche, durante
una serenata, algunos melómanos confundieron el bolero “Campanitas
de la aldea” con la serenata de Schubert, tan mala era la
interpretación”.
A chegada dos
primeiros gramófonos abriu, non obstante, unha posibilidade nova de
gozar da música que xa non implicaba necesariamente a interpretación
en directo. Fernando Pérez Barreiro, no libro El digesto no
indigesto (1952), evocaría a barbería de Vergallás, dotada dun
deses novos aparellos fonográficos:
“Era
de verle afeitar con una navaja en cada mano y actuando con las dos a
un tiempo, al compás de un alegre pasodoble o de un pausado danzón,
según las preferencias del cliente, que elegía el disco que había
de rodarse en aquel primitivo gramófono de descomunal vocina,
mientras duraba la faena del afeitado”.
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