A música como elemento esencial do lecer vilego e un crítico musical viveirense inxustamente esquecido
O grupo de gaiteiros BRISAS DO LANDRO, de Viveiro, a finais dos anos 50 do pasado século
As
vertentes relixiosa, oficial e militar da música en Viveiro non
recollen de seu toda a intensidade da tradición melómana local, que se
complementa cunha vizosa listaxe de agrupamentos (rondallas,
orquestrinas, cuartetos, tunas...) creados sobre todo e ante todo para
contribuír a facer máis ameno o tempo de lecer dos nosos devanceiros.
A música
foi elemento esencial da diversión e do lecer para amplas capas da
sociedade. Na rioleira de festas patronais de todas e cada unha das
parroquias da Terra de Viveiro non faltou desde que hai memoria un
gaiteiro con acompañamento de tamboril, ou un cuarteto, ou un
acordeonista, ou unha orquestrina, ou unha sección de banda de
música ou, en tempos máis recentes xa, unha orquestra ou conxunto
músico-vocal.
Do tecido
societario e recreativo que vai xurdindo na Vila desde o século XIX
en adiante, como imos ver a seguir, non cesan de aparecer agrupamento
e iniciativas musicais. En realidade, ata os enterros levaban
antigamente na Vila do Landrove acompañamento musical de fagot,
competindo co toque de defunto das campás...
O
espallamento a partir da segunda metade do século XVIII da moda
italianizante na música (Rossini, Bellini, Donizzeti, máis tarde
Verdi e Puccini...) trouxo consigo a difusión de certos xéneros
operísticos, como a “aria”, o “recitativo” e a “cantata”,
que dos salóns da aristocracia cortesá e capitalina se contaxiaron
axiña a estratos sociais máis baixos pero ansiosos de cultura e
refinamento, como a fidalguía e a burguesía vilegas. Este gusto
musical consegue romper o ata entón case monopolio relixioso da
música culta e pon en marcha unha “desacralización” imparábel.
Agora nacen novos ámbitos de sociabilidade, alleos ao estamento
eclesiástico, que queren gozar activa ou pasivamente da música: son
os Liceos, os Casinos, as Sociedades Filharmónicas, os
Cafés-Concerto...
En Viveiro,
ao igual que acontece noutras vilas como A Coruña (Círculo de
Artesáns), Lugo (Círculo das Artes) ou Ferrol (Recreo Artístico),
os mediados do século XIX marcan a aparición da primeira das
entidades deste xénero.
Segundo
datos ofrecidos polo actual cronista oficial nunha entrevista en 2008
para La Voz de Galicia, en 1848 naceu en Viveiro unha Academia
Filharmónica, da que era encargado Tomás Rebellón e director
Julián González Llobes. Máis tarde, pequenos agrupamentos
musicais, encabezados respectivamente por José Botino, Francisco
Martín e Antonio Travieso, ocupábanse de actuar nos actos festivos
e relixiosos de maior relevancia que tiñan lugar na Vila.
Hai noticia
de que en 1852 existiu na vila un Circo-Recreo, que ocupaba un local
que lle alugou Benito Galcerán e que dispuña dun piano que adquiriu
o avó materno dos irmáns Villar Ponte, José Mª Ponte. Nese
Circo-Recreo constituíuse unha sección lírico-dramática, animada
por Florencio Pla Sampedro e Vicente Sergio López Núñez e composta
por señoritas de boa familia (Clementina Ponte, Rita Pardo de Cela,
Concha Osorio, unha filla do Rebellón...), que debutou en xaneiro de
1873 con números musicais diversos, como o dúo de tiples da
zarzuela El relámpago, fragmentos das óperas Semiramis e Campanone
para piano e frauta, a melodía “El despertar” e o bolero da
zarzuela Los amantes de la Corona. A mesma sociedade Circo-Recreo
contratou os servizos profesionais do músico Lorenzo de Castro, por
un soldo de 1.000 reás ao ano e obriga de ofrecer concertos todos os
xoves e domingos, con horario distinto segundo fose inverno ou verao.
En 1869
constituíuse o Círculo Artístico, Instructivo y Recreativo de
Vivero, auspiciado polos republicanos locais que lideraba Salustio
Vítor Alvarado e con local no futuro “Chipe”. En novembro de
1882, este Círculo e o Circo-Recreo fundíronse nunha soa entidade,
o “Círculo de Recreo de Vivero”, con local no que hoxe é o bar
“A Fragata”, na rúa de Abaixo. Tras sufrir diversas escisións
(a da conservadora “Tertulia de Confianza” en 1889, á que
pertencei Don Ponciando Villar Bermúdez, pai dos irmáns Villar
Ponte; a de “La Peña” de Ramón Díaz Freixo en 1908, con local
na rúa María Sarmiento), o “Círculo de Recreo” acabaría
refundándose en 1915 como “Centro Vivariense”, baixo a
presidencia de Balbino Franco Fernández e a vicepresidencia de
Eusebio Bujados (irmao do xenial debuxante Manuel). O Centro
desembocaría finalmente na sociedade “Casino de Vivero”, en maio
de 1935, que herdou o fermoso local nos xardís do Malecón que lle
viñera servindo de sede ao “Centro” desde 1924. Como é ben
sabido, o Casino trasladaríase á súa sede actual en decembro de
1982.
Precisamente
no período de existencia do citado “Centro Vivariense”
intentouse crear no seu seo unha Academia de Música e funcionou un
cadro lírico-dramático liderado por José Vilar Sixto, con
orquestra de pulso incluída que formaban, ademais do propio Vilar
Sixto, Eusebio Bujados, Antonio Cora e Jesús Antas, coa posterior
incorporación de Ramón Canosa ao violonchelo.
No seo desas
entidades recreativas que acabamos de citar, os bailes de gala ou de
asalto de Antroido, Nadal, Aninovo, a Candelaria, a Pascua, o Carme e
o San Roque, as veladas músico-literarias e os festivais benéficos
(pro vítimas do cólera, pro viúvas e fillos de mariñeiros
náufragos, pro feridos na guerra de Cuba, pro Asilo de anciáns,
etc.) abren a posibilidade dun goce frecuente e reiterado de números
musicais de toda índole interpretados por variadas formacións:
solistas, dúos, cuartetos, orquestrinas....
Son, por iso
mesmo, o humus ambiental preciso para que poidan xurdir figuras como
a de José Muñiz Carro (1855-?), un nome apenas coñecido e
divulgado hoxe entre nós mais que ten un valor enorme desde a
perspectiva da tradición musical que pode exhibir Viveiro, como
tentaremos explicar brevemente a seguir.
Fillo de
Balbina Carro e do militante republicano e vicecónsul británico no
porto de Viveiro Joaquín Muñiz Riobóo, o aludido José Muñiz
Carro foi tradutor (en solitario ou en colaboración con Giner de los
Ríos) de varias obras literarias e xornalísticas de Edmundo
D'Amicis ao castelán, enviou o texto “Las verdaderas glorias”
para a velada en honor a Pastor Díaz que se celebrou en Viveiro en
1882 e, sobre todo, exerceu como crítico musical de grande
relevancia no Madrid do seu tempo.
Efectivamente,
foi redactor desde decembro de 1880 ata o mesmo mes de 1882 dunha
prestixiosa publicación denominada Crónica de la Música, fundada
en Madrid polo musicógrafo Andrés Vidal y Llimona e que se editou
desde setembro de 1878 co subtítulo de “revista semanal y
biblioteca musical”. Por certo que á publicación non lle faltaron
asinantes no propio Viveiro, que aparecen aludidos na sección
administrativa coas iniciais F. L., F. R. L. e S. L. T.
Muñiz Carro
exerceu de crítico habitual dos espectáculos de música clásica,
ópera e zarzuela que se celebraban nos teatros líricos madrileños
de maior renome: o da Ópera, o Real, o da Zarzuela… Da súa pluma
foron saíndo comentarios das interpretacións de pezas como
Guillermo Tell, Rigoletto, Hamlet, Hernani, Fra Diavolo, Os
Hugonotes, Aida, Un ballo in maschera e un longo etcétera.
Ocasionalmente, cubriu tamén información de concertos fóra de
temporada na localidade alacantina de Alcoi ou comentou as obras
pictóricas que puideran verse na Exposición Nacional de Bellas
Artes celebrada en Madrid en 1881.
Teñen
grande interese os seus artigos de divulgación sobre o compositor
Richard Wagner e, en particular, sobre a súa ópera Lohengrin, así
como a súa cálida acollida da soprano Sofía Menter e do pianista
Antonio Rubinstein, aínda que tamén cómpre amentar as súas agres
polémicas con Manuel de Palacio, redactor de La
Europa.
En Crónica
de la música publicou así mesmo algún traballo sobre historia
da música antiga en Grecia e outros que tenden ao ensaio propiamente
dito, como a serie de cinco “Cartas musicales a una mujer” (núms.
150 a 154, agosto de 1881), das que extraemos este significativo
fragmento:
“La
música, arte verdaderamente moderno, es fruto de un sucesivo
desarrollo de la razón, de la inteligencia y del corazón. La razón
formula sus reglas, la inteligencia las coordina y el corazón se
aprovecha de ellas para infundirle sentimiento.
Si
es cierto, como yo creo, que en el alma humana hay algo de
impersonal, de infinito, de divino; á ese algo, á esa región del
alma debe dirigirse y se dirige la música (…). El músico no podrá
presentar un paisaje, como el pintor; te hará sentir otro género de
belleza más indeterminada, más vaga, pero también más conmovedora
(…)”.
Volvendo ao
rego principal, diremos que a crecente “popularización” da
música que se verifica ao longo do século XIX en Viveiro, como en
todas partes, trae consigo a aparición de novos agrupamentos, onde a
participación de elementos do artesanado, do incipiente proletariado
e aínda da pequena burguesía é fundamental. Falamos dos primeiros
orfeóns, das primeiras bandas de música (Juan Latorre chega a
Viveiro en 1886 contratado para tal fin), das primeiras rondallas e
“murgas” de antroido, das primeiras “tunas”.
O fenómeno
coincide, non por acaso, coa eclosión do Rexionalismo musical
galego, con compositores como Marcial del Adalid, Pascual Veiga, Xoán
Montes, Xosé Castro Chané, Xosé Baldomir que compoñen melodías
preciosas (“Negra sombra”, “Unha noite na eira do trigo”, “Os
pinos. Himno galego”, “Dous amores”, “Lonxe da terriña”,
etc.) sobre textos dos autores do Rexurdimento (Rosalía, Curros,
Pondal, Salvador Golpe, Aureliano Pereira...) e nutren de rapsodias e
alboradas inspiradas na música folclórica galega o repertorio desas
agrupacións citadas. Paralelamente, a difusión popular da zarzuela
e do “xénero chico” (Barbieri, Chapí...) dota moitas desas
agrupacións de numerosas pezas de repertorio, que se completa cun
abano de ares musicais vidos de fóra, ao socaire de diversos
movementos culturais da atribulada Europa: valses, polonesas,
mazurcas, lieds...
Dous
instrumentos gañarán nesta época o fervor musical nos ámbitos
cultos: o piano e a guitarra. En breve, un terceiro instrumento, o
acordeón, farase dono de todos os salóns de baile populares da
contorna, como o Salón de Camilo, de Vieiro; o de Mangas Rubas, en
Celeiro; o do Gaiteiro, en Grallal, etc., substituíndo a típica
formación de “tres e a caixa” (cornetín, bombardino e
clarinete).
Ningún comentario:
Publicar un comentario