eu

eu
eu

sábado, 7 de xuño de 2014

MIRO CASABELLA: SUMÁNDONOS A UNHA HOMENAXE NECESARIA E REPARADORA


A figura do músico Miro Casabella, que foi obxecto este venres 6 de xuño de 2014 dunha merecida homenaxe en Viveiro á que queremos sumarnos cordialmente con estas liñas, ten o seu valioso e imprescindíbel quiñón nese fenómeno musical, cultural e ao mesmo tempo cívico e político que ficou nos libros da nosa historia co nome de Nova Canción Galega ou movemento de Voces Ceibes.

O movemento musical do tardofranquismo

A finais dos anos 60 e comezos dos 70, no chamado “tardofranquismo”, unha xeración de mozos activos e concienciados empuñará a guitarra e botará man dos versos para reivindicar Galiza como pobo libre e a fin dunha ditadura interminábel e cruel, que agonizaba politicamente matando (Grimau, Ruano, Amador e Daniel, Baena, Reboiras...). Era cando Fraga Iribarne impuña a súa censura sobre a prensa (humilde Heraldo de Vivero incluído), cando o TOP (Tribunal de Orde Público) perseguía con saña calquera exercicio dos dereitos democráticos elementais (manifestación, expresión, opinión, reunión...), cando cada convocatoria de folga polos dereitos dos traballadores era seguida dunha declaración do estado de excepción.

A marxinación e a represión do uso do galego nesa altura era continua e rabiosa. Estaba totalmente excluído do ámbito escolar, da Igrexa (a pesar do aprobado no Concilio Vaticano II), do aparello administrativo do Estado, da Xustiza e da única canle de televisión estatal entón existente (só a partir de 1974 nacería o programa pioneiro “Panorama de Galicia”)... No discurso oficial, a lingua de Rosalía continuaba sendo un “dialecto”, propio de “incultos” e “paletos”, incapaz para as máis refinadas funcións comunicativas. Mais desde 1963 unha data emblemática, o Día das Letras Galegas, viña servindo de punto de encontro simbólico e catalizador para a reivindicación dos dereitos lingüísticos dos galegofalantes e para a promoción e difusión da cultura galega. Deuse así unha eclosión do teatro, da música, do cinema e da literatura feita en galego, impulsada por un crecente tecido asociativo cultural popular, do que “Sementeira”, coas súas luces e as súas sombras, foi clara mostra entre nós.

Nese contexto xurdirán unha pléiade de cantautores que seguen o ronsel dun fenómeno músico-reivindicativo con puntos de referencia en variadas latitudes: os Brassens e Moustaki da Franza, os Silvio Rodríguez e Milanés de Cuba, a Mercedes Sosa en Chile, os Dylan e Joan Báez de EE.UU, os Luís Cilia e José Afonso do Portugal da “revolucão dos cravos”, os Raimon, Lluís Llach ou Joan Manuel Serrat do ámbito catalanófono, os Mikel Laboa e Benito Lertxundi do País Vasco, os Paco Ibáñez, Labordeta ou Aute no ámbito hispano...

Foi o concerto do valenciano de Xátiva Raimon en Compostela, en 1967, a espoleta que fixo eclosionar o fenómeno da Nova Canción Galega, que se prolongaría ata mediados dos anos 70, moitas veces inmerso, iso si, nas desputas políticas fratricidas entre esquerdistas “nacionalistas” da UPG e esquerdistas “españolistas” do PCE. Desde 1968, co Maio francés en pleno estoupido, dan os seus primeiros concertos e gravan co selo discográfico barcelonés EDIGSA os seus primeiros traballos, mercé ás xestións que realiza en tal sentido o poeta Manuel María, cantautores galegos como Benedito García, Vicente Araguas, Xavier González del Valle, Xerardo Moscoso, Guillermo Rojo, Xaime Barreiro Chuspe, Tino Álvarez, Suso Vaamonde, Bibiano...

Superando todo tipo de obstáculos (censura previa das cancións, multas, prohibicións de concertos, suspensións...), todos eles despregan unha proposta artística claramente connotada de antifranquismo que xunta o xenuíno afán de expresión musical coa visitación dos textos da nosa poesía máis combativa e contestataria (Curros, Rosalía, Cabanillas, Celso Emilio Ferreiro, Pimentel, Bernardino Graña, Lois Diéguez, Alfredo Conde, Marica Campo...).

O 9 de xaneiro de 1970 un festival celebrado a beneficio da obra de San Xoán de Deus no cine Orfeo, coa actuación dos Voces Ceibes Xavier, Benedito, Araguas, Moscoso e Álvarez Pena e tamén do grupo local “Nenos tristes”, deu cumprida mostra tamén na vila do Landrove desta onda reivindicativo-musical á que nos estamos referindo.

En todo esta eclosión (á que cabería engadir aínda moitos outros referentes, como Xoán Rubia, Luís Emilio Batallán, Amancio Prada, etc.), dous nomes moi directamente vinculados á nosa xeografía comarcal deben ser salientados. Un, o de Jei Noguerol (Covas, 1950), con traballos como “Denantes dos vinte anos” e “Señor ministro, por favor”. Outro, o do valadourés que recibiu en Viveiro a homenaxe da asociación Pensamento e Sementeira.

A traxectoria

Ramiro Casabella López (1946) pasou a infancia en Ferreira do Valadouro, fixo o bacharelato por libre no instituto de Lugo e emigrou a Barcelona en 1964. Levaba consigo a inquedanza musical, pois xa aprendera a tocar a guitarra co médico José Mel e xa animara na súa vila natal con Enrique Cancio e Laureano Lorenzo o chamado “Trío Soberano”.

Na capital catalá Miro remata o bacharelato e comeza estudos de aparellador. Ademais de frecuentar o Centro Galego barcelonés, onde traba amizade co poeta Xoán Manuel Casado, co profesor Basilio Losada, co escritor Xavier Costa Clavell e con outras figuras referenciais da colonia galega máis activa, entra axiña en contacto c0n músicos da “Nova Cançó” e fai amizade con diversos compoñentes do grupo musical “Els Setze Jutges”. 

En 1968 coñece ao poeta chairego Manuel María, que o pon en contacto co selo discográfico EDIGSA. Miro grava así os seus primeiros catro temas, baixo o rótulo de Miro canta as súas cancións: “Ti Galiza” (con letra de Costa Clavell), “O labrego”, “Soia” e “No desterro”. Poucas semanas despois fica no terceiro posto do I Festival Internacional da Canción de Barcelona, por detrás de Lluís Llach e Dolores Lafitte. A finais de 1968 viaxa ata Compostela e participa no mítico concerto de Voces Ceibes no Teatro Capitol, onde é presentado por Manuel María. Ao ano seguinte pon na rúa o segundo traballo discográfico, Cantigas de Escarnho e de Mal Dizer, con textos de trobadores medievais (Afonso X, Joam Romeu de Lugo) e de Celso Emilio Ferreiro, como o famoso “Olla meu irmán honrado...”. Grande sona e difusión nos círculos do antifranquismo galego acada Miro Casabella entón co seu romance de cego “Castrelo de Miño”, inspirado na loita popular que se desenvolve contra a expropiación forzosa das terras para a construción dun encoro de FENOSA nesa localidade ourensá, nas terras do Ribeiro.

O noso músico actúa en París por esta época en varias ocasións: en 1969, no Palais de la Mutualité do barrio latino, na compaña dun debutante Amancio Prada, de Paco Ibáñez e de Xerardo Moscoso, entre outros; en 1971 na festa do Partido Comunista Francés en La Courneuve, diante de máis de 600.000 espectadores e na compaña de Joan Báez, Mikis Teodorakis, Paco Ibáñez e Guy Béart. Tamén realiza unha xira por varias universidades na Península (Sevilla, Madrid, Granada, Barcelona, Compostela...) na compaña do cantautor portugués Luís Cilia, daquela exiliado. A “mili” fai que Casabella bote unha tempada residindo na Coruña, cidade onde perfecciona os seus coñecementos musicais. En 1972 sae o seu terceiro traballo, un “single” con dous poemas musicados do escritor galego afincado en Barcelona Xoán Manuel Casado: “O meu país”, talvez a canción máis popularizada de Miro Casabella, e “Coma os vellos troveiros”.

 

Tras casar en 1973 coa moza belga Mónica Vancrayelynghe, emprende con Paco Ibález unha xira polo sur da Franza, ofrecendo concertos en localidades como Aix en Provence, Toulouse, Limoges, Bayonne, etc. Ao mesmo tempo traballa como aparellador no estudo de seu irmao Xosé Manuel. Numerosas vilas do noso país coñecen nestes anos de efervescencia política a súa música en concertos organizados por agrupacións culturais ou entidades de diferente índole cívica, mais tamén colabora en montaxes teatrais do seu compatriano Manuel Lourenzo ou no Zardigot de Euloxio R. Ruibal, que gañaría o Premio na Primeira Mostra de Teatro Abrente, en Ribadavia. En 1975 incorpórase ao chamado Movemento Popular da Canción Galega, con grupos e artistas como Fuxan os Ventos, Pilocha, Emilio Cao, Jei Noguerol e o dúo Antón Seoane e Rodrigo Romaní (futuros impulsores de Milladoiro).

En 1977, Miro Casabella edita o long play intitulado Ti Galiza, con doce cancións inspiradas en textos de X.M. Casado, Celso Emilio, Cabanillas, Costa Clavell, Pimentel, García-Bodaño e Uxío Novoneira. Ao ano seguinte, da man da casa discográfica Ariola, aparece o denominado Treboada, onde intervén nos arranxos o cantautor portugués Mario Branco e onde revisita textos poéticos de Cabanillas e de García-Bodaño. En novembro de 1979 participa en Madrid nun festival en homenaxe ao poeta Celso Emilio Ferreiro e compón e grava a música do disco de contos infantís Cando os animais falaban, con guión e interpretación de Manuel Lourenzo. A partir de entón, e con ducias e ducias de recitais individuais ás costas, Miro Casabella intégrase no grupo “Doa”, co que edita O son da estrela escura. Quen escribe estas liñas lembra con moita emoción a escoita deste grupo e das pezas dese disco nun concerto celebrado a comezos dos anos 80 no salón de actos da Maestría (actual Instituto María Sarmiento) durante un festival das Letras Galegas...

Despois de abandonar “Doa”, en 1983, Miro estivo ausente durante unha longa tempada dos escenarios, aos que regresou non obstante a partir de 2002, á calor do compromiso e da axitación cultural inmensa que acompañou as mobilizacións do Nunca Máis pola catástrofe do “Prestige”. Desde entón, a súa presenza faise frecuente en concertos, encontros musicais, discos de grupos amigos, discos colectivos e homenaxes a escritores, músicos e artistas dos que se honrou coa súa amizade (Manuel María, Isaac Díaz Pardo, José Afonso, Bernardino Graña...). En 2004 grava un novo disco, Orvallo, con doce cancións entre as que se inclúen unha cantiga medieval de Airas Nunes, unha versión do “Negra sombra” rosaliano e o poema “Adeus” de Salvador García-Bodaño.

Coda

Cando, en datas recentes, no concello de Valadouro os munícipes de certo partido disque popular impediron co sentido do seu voto que Miro fose recompensado simbolicamente cunha distinción honorífica, sentimos que se facía certa unha vez máis, por desgraza, aquela máxima que sinala que ninguén é profeta na súa terra, mais para corrixir ese agravio outra terra de seu acolledora, como é a de Viveiro, berce do Pastor Díaz que puxo a primeira pedra do Rexurdimento literario, dos Villar Ponte que convocaron a loitar pola Fala e do Lois Tobío que traduciu o mellor da literatura universal para a nosa lingua, deu o paso da man da asociación Pensamento e Sementeira e tributou a homenaxe que Miro Casabella se merecía como verdadeiro artista e como galego de lei. Beizóns!

Ningún comentario:

Publicar un comentario