Na túa infancia
na “Terra do Medio” (Melide, Agolada...), quen te achegou por
primeira vez aos libros, en xeral, e aos libros galegos, en
particular?
A miña nai tiña
unha adoración especial por Rosalía; un exemplar de Cantares
Gallegos sentaba prestixio e confianzas na casa petrucial da
Ponte de Penas, en Santa María de Melide. Fora un agasallo do
primoxénito da familia, Roque, que estudara en Poio. O libro nunca
mudou de lugar; porén os versos de alomenos sete poemas viaxaban na
memoria de Antonia, a miña nai, que chegaron autentes ata Agolada.
Eu tiña catro anos e viña recén dende Melide, co castelán do
cerne da vila que me dera aquela tanta e primeira luz nos ollos.
Lembro o cariño e a emoción na súa voz de recitadora. O meu pai
ollaba en min co seu sorriso. Cinco anos despois díxome onde estaba
o libro: no móbel do comedor da Casa de Penas. Fomos un día de
festa alá. Colleuno e púxomo no colo das maus. ¡Que non che caia,
ten moito tino!. Abrino e pecheino con certo agarimo. “¿E podémolo
levar pra Agolada?” -díxenlle-.” Hoxe non se pode, ha ser outro
día”. “¿E hainos a vender na feira?”. Sorríu e díxome na
orella, “hainos en Santiagho”. Na feira si que estaba “O
Gaiteiro de Lugo”. O meu primeiro contacontos; cos meses e cos
días; versos e domingos; festas; a primavera, o inverno; adiviñas,
contos, romarías…, na miña lingua.
E cales foron os
autores/obras que marcaron os teus primeiros espertares?
Rosalía e Pondal,
nos seus territorios da ensoñación e das denuncias. Curros, o
primeiro dos cabreados resistentes. Cabanillas, un facho cabo do mar
en terra. E axiña, a descuberta das Cantigas, coma unha estrelecida:
a marabilla; cada palabra un símbolo. Eu soñaba poeta, xograr,
músico, océano; vivir así. Dende aqueles bacharelatos (elemental e
superior) por libre, albisquei tamén a lumieira silenciada de
García Lorca, Miguel Hernández, Machado, Juan R. Jiménez… Eran
desaparecidos a mantenta o noso Medievo e os séculos varridos (esas
fervenzas do silencio que seguían rompendo nos escuros, indo, vindo,
na terramar, na espera do fulgor): e abrochaban en obra digna as
agras dos séculos; na fervenza, no corgo, nos menceres do XIX, do
XX…: Cunqueiro, Blanco Amor, Otero… E nas atmosferas abafantes
aínda aquela nugalla da Terra a prol dos programados silencios, coma
tal nas arestoras; esa maldición das comichuras que comandan os
fidalgos das pandiñas, comisarios que aínda están aquí.
Seica no xurdir
da túa vocación de escritor, e polo tanto, de comunicador, tivo
moita importancia unha experiencia de traballo que tiveches sendo
mozo nun medio radiofónico. Como foi ela?
Eran os meus
dezaseis e dezasete anos. Preparaba por libre o bacharelato
superior. Escoitaba RNE na xastrería do meu pai. Un lume manso
medraba en min a prol do xornalismo. Afoute, coma os galegos/as de
case sempre, soñaba unha columna, un micrófono, unha gravadora:
papel, radio, tecnoloxías…”¡Mamá, eu quero ser xornalista!”.
“¿E para ónde tes que ir?”. “¡Madrid ou…! “!Nós non
podemos tanto, Pepiño”. E Alfredo de Vila de Quian deu o consello
coma sentencia: “primeiro cocemos o pan e despois xa virá máis
festa”. Eu pelexaba co grego e co latín dende a ribeira do Arnego.
Alcanzado o título, o ceo semellaba máis perto. De axiña mestre e
despois “a festa”: o xornalismo. Todo era un soño. E veu de
axiña o sol: “La España que trabaja”, programa radiofónico nas
mañás, de luns a venres, de RNE, dende Madrid. A porta aberta para
a audiencia. E aí estou xa de voluntario correspondente dende
“Agolada (Galicia), la crónica pintoresca de Xosé Vázquez
Pintor”. Un as de autoestimas entraba cada xoves na media mañá no
meu caletre e no meu cuarto (os meus pais escoitaban a crónica dende
a xastrería, sen dar alento nen puntada); daquela eu xa tiña un
agasallo de aparello novo e pequeniño, coas voces de Manoli Campo e
Ronaldo Gómez de Helena: portavocías, que modulaban sempre ben e
paseniño as palabras da Lingua Gallaecia: o léxico non traducíbel,
o xeito da fonética labrega e sempre a despedida “os meus bicos
dende Galicia”. Autoestima a esgalla. Perdurei anos e tiña amigos
compañeiros correspondentes en Canarias, Salamanca, Béjar,
Arriondas, Ferrol, Sagunto, Granollers, Bilbo…Na primavera do 1968,
eu xa mestre na miña segunda escola rural, alcancei as ousadías de
me facer cunha gravadora para que os alumnos (daquela aínda “las
niñas con las niñas, los niños con los niños”) de Santalla de
Moar (Frades, A Coruña) desen palabra e desabafo da súa aldea e da
súa Lingua. A entrevista gravada saíu nun sol. Inesquencíbel. Fica
na nosa memoria.
Resume, por
favor, o teu cursus honorum académico: en que
centros estudaches?; que carreiras emprendeches?; que che aportou
toda esa bagaxe?
Dende os nove anos.
Regreso a Melide para estudar na Academia Balmes. Bacharelato por
libre, exames no Instituto Masculino d´A Coruña. Cos trece anos
soñaba ser futbolista en Riazor e pedinlle a miña nai se podía
estudar por oficial, que era máis doado ca por libre; ela dixo si e
veu comigo. En poucas semanas xa estaba xogando en Riazor cos
infantís do Deportivo; Rodrigo Vizoso era o noso adestrador no
antigo campo de terra e de area. Non tardaron en vir os suspendidos
nos exames. A miña nai informouse dos meus horarios e varreu comigo
aquela ilusión deportivista
de proseguir Amancio, Veloso, Loureda, Xaime Blanco…Esprintei na
primavera para salvar as derrotas do curso con reválida e un
cartonciño que repuntaba en letra que conservo: “Bachiller
elemental”. Xa era algo. O “Superior” fíxeno por Letras, dende
Agolada, debullando o grego e aqueloutro Debuxo que era unha
encrucillada de centímetros. Xa estaba perto Madrid, a Facultade de
Xornalismo, o meu soño. A noite do párkinson acendíase para o meu
pai e houbo que virar a nao de volta á terra: Maxisterio
por libre, en Lugo, era o destino. Na primavera de marzo marchei para
aprehender Física e Química, Matemáticas…, eu que era de Letras.
Aproveitei para probar polo C.D. Lugo e así ter unha axuda para que
os meus pais librasen das tantas obrigas. Olmedo era o adestrador;
tívome consigo todas aquelas mañás de frío e chuva no Ángel
Carro... E así, entre as néboas e as distancias fíxenme mestre.
Os teus primeiros
libros de poesía, Gándaras
(1971), Terra e pan (1975) e O
espertar tamén é noso (1977), quedaron unha miga
sepultados baixo a etiqueta, pexorativa para algúns, de poesía
“socialrealista”. Que nos dirías hoxe sobre eles?
Si, é certo. Porén
son os meus benqueridos: frescos, autentes, son saudade e saúde, sen
medos, sen Olimpia. Están todos na Seara, a casa común do
neno de Melide, d'Agolada e de Quian; do mozo, do rebelde, do pai, do
avó e do aprendiz do mar de Cangas, que é a ardora, ese universo.
Sepultar a realidade: eso queriamos os/as do meu tempo. É así a
furia do universo, nas rotativas. Eu era. Son aprendiz das
senrenuncias (así, todo xunto). Non están nas ruínas das
lareiras, no chan do cuarto, no bidón do lixo. Son meus: sorriso,
pranto, conforto, ausencias, presencias… E bico Gándaras en
cada vez que nos “miramos”: a Editorial Celta, en Lugo (in
memoriam); a capa de Xan Balboa (in memoriam); as
fotografías de Sarry; o limiar de Varela Buxán (in memoriam);
a recensión de Álvarez Torneiro en LVG; a mau aberta de Alonso
Montero; a música de Antonio do Troito
(in memoriam) e a de
Xico de Cariño; a escolma de Mª Victoria Moreno (in
memorian). Un mundo que nunca varrerei. Porén, con Ofidios de
diario hai unha virada, non sei dicir se ética ou estética;
haina, de conformidade co paso do tempo cara o ad-verso ou o re-verso
ou as vice-versas, que todo cadra en ben para desabafar
(“Bota, bota a lingua fóra, a ver como é que estás”-así dicía
a miña nai para a primeira ollada de valer pola saúde do seu
neno-). E sempre estiven /estou en desabafo, que tamén pode ser o
botifora (festa dos remates), feliz para os obradores do
silencio, da artesanía da Terra e do Mar que nos con-leva e move.
Nun dos poemas
que máis me gustan da túa obra toda, escribes sobre a experiencia
de acompañar a teu pai á Coruña e descubrir o mar. Nalgúns versos
dese poema resumes metaforicamente o que eran as aulas franquistas en
que che tocou “educarte”. Fálanos deses teus anos de escola e
dos métodos pedagóxicos que tiveches que afrontar entón.
Si. É un dos poemas
que me saíu autente, definido e varredor contra os abismos daquel
tempo. A pedagoxía e a didáctica máis duras. E a primeira vez do
mar, coma un exilio. Eran os nomes líquidos e sólidos do mundo. Nós
só tiñamos Miño e Avia; A Coruña e Vigo; Pena Trevinca, por un
acaso. Colonización a tope. Abismos de sabeduría do alleo. A
castración do noso. A memoria dos outros, sempre ao lonxe, lonxe. Os
exames “por libre” para o alcance do cartón amarelo, onde o teu
nome e apelidos agrandaban a ledicia da casa labrega e mariñeira, a
voz da aldea que vai dentro, cando a deserción non era xa
premonitoria. Curas e Mestres era o destino máis doado na postguerra
dos humildes. As academias, na neuralxia da vila, eran refuxios,
pequeñas lucernas, “comedores” de sílabas, palabras, números,
citas, álxebras, labirintos…e sempre aquel terror das datas de
xuño e de setembro cabo de lonxe: A Coruña (no meu caso), Lugo,
Ourense, Santiago e Pontevedra. As cinco. Sempre “por libre”.
Enchoupados polos exames da memoria, en medos; case abismos. Lembro
con especial cariño ao profesor que me examinara de grego; por el
soñei Atenas. E aínda sigo.
Mª Victoria
Moreno inclúete na súa antoloxía de Os novísimos da
poesía galega (Akal, 1973). Como soubo da túa obra
precedente e que repercusión tivo para ti esa inclusión?
Coido que por Xesús
Alonso Montero. Todo foi axiña, coma en relampos. Cando me escribiu
foi unha ledicia na casa dos meus pais. Xa ela fixera as escollas dos
poemas de Gándaras e pediume algúns máis, inéditos. A
edición do libro era axiña. Un chimpo. Unha luzada no meu mar das
brétemas. E nós dez “novísimos”. A cifra. Axiña beberon nela
os cantautores de noso. Tiven a sorte de saber e de escoitar a voz e
a música de Antonio do Troito, de Antón Seoane e Rodrigo Romaní,
de Bibiano e Benedito, de Xico de Cariño, de Pilocha, da Música
emerxente e libertaria de Na Lúa, de Suso Vaamonde… Unha sorte que
me fixo moito ben nos meus soños de arrieiro coas palabras que non
cesan.
Na túa poesía
está moi presente a memoria das estirpes labregas e vilegas das que
procedes. Cóntanos como vas encaixando toda esa fervenza de
referentes e presenzas familiares e como encaixas ti mesmo nesa
constelación humana que che dá identidade.
A voz da estirpe. O
cariño da Casa. O sabor da terra en quente, coma un pan. Os ollos da
miña nai e do meu pai. Os bicos da familia labrega. A mau da aldea.
O can, a égoa, as vacas e as ovellas de Quian. As galiñas en
familia e o galo teso e cantador…A Rúa do Convento na vila de
Melide, a tenda da señora Anuncia, onde eu era aprendiz de cabaleiro
nas albardas. O Arnego; os pendellos d´Agolada; a cidade d´A
Coruña; o “Ángel Carro” de Lugo, en néboa permanente dos meses
do inverno cando eu soñaba en futbolista; a descuberta de Pontevedra
e Vigo; Ourense, Ferrol. O val de Quilós, en Cacabelos, onde souben
beber e vivir Galiza no profundo da Historia e do cariño que vén de
lonxe lonxe, alén de Pedrafita do Cebreiro; eu señor condutor de
seat 600 D (terceira mau), residente feliz no val do mellor tabaco do
mundo, que fala e sabe coma nós. E as escoliñas unitarias de
Santalla de Moar, de Présaras, de Laro…ata chegarmos, a moza e
máis eu, ao mar de Cangas, coma un bico da sorte que non cesa. Velaí
é. Palabra e obra. A Terra e Nós. Literatura…, tamén.
Cadrouche vivir
en plena madurez vital xa os anos da chamada “Transición”.
Cóntanos como foron eses anos para ti e que valoración fas desa
época, tan próxima e ao mesmo tempo tan distinta á actual.
Acaroado ao cariño
da memoria, que cadrara coas primeiras despedidas da familia: aqueles
cinco balaustres que me regalaran a infancia feliz da aldea de Quian
e o soño libertario de Melide e Agolada. Estabamos todos xa case
todos, que eramos ben poucos, na terramar de Cangas. O sorriso dos
meus pais e dos meus tíos, a chegada dos nosos fillos; aquela tanta
luz dos vinte e poucos anos, que derrubaban na noite os trasnos e as
cancelas. Un frenesí nas corredoiras do mar en terra. Non hai
comparanza daqueles anos cos que agora temos por encauto e castración
sistémica, caladiña e raposeira, coma quen che dá un bico “na
inocencia”. Resistir andando, e non nas esperas. Labazadas,
proxectos, sempre avante en cadaquén. Era o tempo grisallo, mais era
o tempo. Hoxe medraron as víboras e as avésporas e os días son
captivos. Cando releo as miñas crónicas nas “columnas de papel”,
ollo ben ao lonxe e… recuamos. Un fío branco de traiduría póusame
nos ollos, coma un lixo, despois da tanta espera e esperanza. Mais
aínda non nen nunca o desespero en rendición.¡Habemos para sempre
bicar terra, ceo, nai, océano!
Como era o clima
que se respiraba nas aulas e nos claustros cando comezaches a túa
andaina profesional? E como cres que foi evoluíndo despois, ata
hoxe?
Eramos noviños.
Viñamos da noite. Soñabamos luces. Os vinte e poucos anos sabían a
pan de fresco. Eramos os sorrisos naqueles cuartos de normativas e
condutas adubiadas. Mais axiña rompemos os valados, aínda nunca os
muros, paseniño, na humildade. Falabamos galego en sempre. Xogabamos
cos alumnos nas horas de lecer. Eramos dun tempo novo. Eu quixen ser
Teatro e Lingua a un tempo. Foi posíbel. Sabiamos que detrás e
diante eran as vixías. Abríanse así, de paseniño, fiestras da
esperanza. Deixaban facer, coma unha mornura. Eramos tres catro
cinco seis os dos poés no vento futuro. Aínda era a nordesía.
Viñeron sumas, paseniño. E despois daqueles anos…abrochou de
volta, por acaso e nunca sempre, a nordesía. De ida e volta,
era o nome do libriño humilde da colección “O Moucho”, que me
editara aquela persoa de ben e entrañábel que atendía por Xosé Mª
Álvarez Blázquez. Os primeiros pasos dunha andaina resistente.
Unha das
experiencias ou facetas túas que menos estudadas están é a de
animador e director (e non sei se tamén guionista, produtor e
algunha outra función máis) do grupo-escola dramática
“Ancoradouro”, fundado por volta de 1982. Que nos evocarías dese
grupo, das súas montaxes, ata a súa desaparición en 1994?
O mimo foi un chimpo
de ledicia. Nas arroutadas da vida de cadaquén xorden así as luces
máis diversas. Eu era un namorado de Marcel Marceau. Abondara saber
del e do seu mundo polas imaxes da TV. Namorei así do silencio. E xa
de vez as ousadías na proposta para un xogo colectivo co alumnado no
Colexio Público de Coiro, en Cangas. Máis de cincuenta nenas e
nenos a prol da ensoñación. Co paso do tempo, elas / eles en
medras, e as estimas en alza: viaxes a Porto, Coimbra, Barcelona,
Bilbo… A TVE2 nunha reportaxe de trinta minutos. A TVG, os
convivios co Teatro amador en Ferrolterra. As resistencias. Mónica e
Pili foran as penúltimas dentro dunha decadencia cultural que ía en
medras sucesivas. Pili Rial emigrou a Holanda e Mónica Camaño velaí
a está: actriz total na sempre vida. Mais e última xeira había de
chegar, chegou, coa premura dunha nova anada dende os xubilados/as de
Cangas: elas, eles contra o desespero e os aburrimentos. Demandaran
axuda para facer teatro, seren intérpretes das tantas vidas. Nace
así o Teatro da Casa da Bola. A marabilla de obra en pé: cariño,
humildade, resistencia, vocación de intérpretes da vida. Lembro e
gardo no profundo aquelas tantas voces e agarimo, os seus rostros e
os seus nomes.
Que consellos lle
darías a calquera docente que quixese poñer en marcha experiencias
de teatro escolar neste preciso intre? Con que repertorio e
orientacións coidas que podería traballar, para comezar?
Insistir nas
posibilidades, que todas estarán abertas se hai amor polo noso:
tradición, modernidade, avangarda. O corpo humano necesita, quere,
demanda extroversión xa dende a infancia. E a Gallaecia, de antigo,
necesita esta saída libertaria, intelixente, que vai e vén de lonxe
cara ao paraíso das ledicias (que na mutación dunha letra tamén
poden-deben ser delicias).
Na colección “A
Pinguela” de teatro escolar, que promoveu Xosé Luna coas súas
Edicións Fervenza, apareceron varios traballos teatrais teus
dirixidos ao público infantil: A fraga encantada,
Sala de espera, A sombra da memoria, Os pés do vento ...
Que trazos
caracterizarían, esencialmente, o teu teatro para ese público?
A este respecto
herdei a palabra, o xeito e as mensaxes de Varela Buxán, o “filósofo
do arado” (que así o nominara Castelao aló en Bos Aires):
ilusión, cariño, compromiso, resistencia, lealdade. As súas
comedias “facían rir á xente, con-mover-se”. O mundo en pé e
en obra. Cada peza un xesto, un xeito, unha virtude necesaria a
recompor o corpus galego de Aquí e dos Alós e Trasdalós que sempre
temos no mapamundi. Velaí as esencias. E eu tentei, tamén tento na
literatura, ser ese mensaxeiro que non arría os petates de por vida.
Que valoracións
che merecen a situación actual do sistema educativo e os proxectos
que, resumidos co nome de Lei Wert, se están barallando para aplicar
nel?
O sistema educativo
de noso confórmase coas migallas cando hai festa e cando non a hai
devala cos designios foráneos dun Estado que conleva e conserva os
propios estatutos nunha albarda dos cen anos de arrieiro vai, e basta
xa. Na miña andaina como profesional fixen e desfixen ao meu aire,
caladiño. E o alumnado soubo e quixo sempre atender e agradecer. E
foi así nos tres estadios competentes de por vida profesional:
escolas unitarias, de primaria, de educación permanente de adultos,
de secundaria. Aí parou o carro en andaina feliz cos tres lugares:
Vigo, Cambados, Pontevedra. Nunca esquencerei. Nas arestoras escoitar
ou dicir Wert é unha provocación.
Volvemos á túa
obra. A partir de 1984, coa edición de Ofidios
de diario, pero, sobre
todo, a raíz do premio que obtés en 1989 con Na
vertical da noite, pega un xiro importante, tanto cara
adentro (nos seus temas e xeitos de expresión ) como cara afora (na
súa maior repercusión e acollida). Como ves ti hoxe ese momento
talvez decisivo da túa traxectoria e como avalías o que pasou no
panorama poético por volta desa década dos 80?
Se non foi unha
“década prodixiosa”, si que foi unha década revolucionada,
evidente, lúcida. Os ruralistas, nunca rendición, soubemos convivir
cos urbanitas. Cadramos en que os espazos non eran exclusivos; unha
liortina, un agocho ou unha eiva. O talento está e medra en cadaquén
que escoite e recolla os legados, as superficies e o profundo das
mensaxes que nos nacen dende antigo. A Poesía nace na terramar que
alcende, sementa e abrocha dende os séculos. Somos. Existimos. En
serio non hai Everest. Hai cordais, veigas e valiñas, terra,
océano.¡Estamos vivos!
Con
todo, a túa consagración como poeta chegaríache coa tríada No
corazón mancado
(premio Esquío, 1989), Rotación
violeta
(1996) e Banzados
(premio Novoneira, 2001), axuntados co resto da túa produción no
volume Seara:
obra poética (1971-2011)
que che editou Espiral Maior. Que lle dirías a un lector/a que non
coñeza aínda eses libros?
Que son a triloxía
da memoria e das esperas. Unha valiña. O mar da casa. O amor en
bicos.
Tiveron
moito éxito no seu momento os libros dunha serie que compuxeches
sobre oficios artesanais tradicionais da sociedade galega, con
títulos como Os vellos oficios
(1996), A tribo sabe
(1999) e Tal era vivir
(2004)...
¡A marabilla en pé!
Foi esa xeira que valeu uns mundos: literario, lingüístico,
sociolóxico, afectivo, solidario, agradecido… en sempre. Cheguei a
tempo de que os telleiros de nombradía que emigraran cada primavera
e verau cabo de lonxe, significadamente a Castela, non esborrallaran
nunca a súa memoria resistente e afectiva ata o remate das súas
vidas, por mor dos tantos anos. Os Cabaqueiros do Rosal e do Salnés;
os Afiadores de Auria, en Luintra e Loña do Monte; os Arxinas da
Terra de Montes; os cesteiros de Mondariz; os Zoqueiros/as da Terra
Chá e de Merza; as Panadeiras de Cea; os Ferreiros de Riotorto; os
Ferradores de Penaporrín, os Encadernadores de Viveiro; os
Aceiteiros de Quiroga; os Borreiros de Forcarei; as Carreiras do
Cordel e as Atadeiras de Cangas e de Moaña; os Colmeiros do
Cebreiro; o mundo das Feiras e Mercados nos Pendellos
d´Agolada….Mundos. Nais. Pais. Irmaus. Amigas /os sempre.
Resistencia. Amor. Orgullo. Herdanza. Velaí a marabilla destes
encontros de por vida en obra. ¡Tanta familia!
Outro dos campos
que cultivaches foi o do xornalismo. Con que premisas básicas
afrontaches esa xeira e cal é a túa opinión sobre a calidade e o
papel cívico da prensa editada no país actualmente?
É a miña vocación.
Quixen ser xornalista. Naquel tempo dos meus poucos anos o destino
era Madrid, Barcelona, Pamplona. O meu pai caía derrubado polo
párkinson e houbo que gañar o pan no ensino: o máis nobre dos
oficios. Mais eu sempre soñei… As
premisas para esta vocación van por dentro de cadaquén. Lembro que
escoitaba na infancia a lectura, en voz de barítono, do señor
Caleiro, un emigrante que regresara de Bos Aires e visitaba todos os
días a xastrería do meu pai: lía os titulares do Faro de Vigo
e facía axiña o comentario en son de alerta, coma en aviso de
tertulia e/ou discusión. Eu quería ser coma el: demandante,
cronista, pensador. Deixara así unha pousa e un mandado no silencio
para min. Case corenta anos de xornalismo. Moita sorte cos medios.
Moita forza e ilusión da miña banda estreita. Gardo con cariño
aquelas datas. E xa de axiña, rematado o ciclo do programa
radiofónico dende Madrid, tiven a ousadía de palabrear por escrito
con Pedro de Llano (Bocelo), director do xornal coruñés El
Ideal Gallego. A ceo aberto e compromiso sen coutos para a
Lingua, andei dous anos de columnista. Unha marabilla de xornal, de
director, de xornalistas. E axiña, xa en marcha a prol da miña
vocación de sempre, as fortunas de proseguir nas páxinas que me
honran: Faro de Vigo, La Voz de Galicia, A Nosa
Terra, Diario de Ferrol, Diario de Pontevedra,
Vieiros, Radio Galicia, A Nosa Terra, TV do Morrazo, Praza
pública, Sermos … A TV foi o meu último bocadinho: esa
larpeirada de nos ver no programa en directo, de fronte coa
intemperie, ceibe no guión e na palabra. Eran os derradeiros tempos
da Televisión do Morrazo, derradeiros meses do século XX; Ardentía
era o seu nome. Convivio na noite. Fica na memoria. E saberei sempre
agradecer as voces que me deran consello e porta aberta: Manoli Campo
e Ronaldo Gómez (RNE), Pedro de Llano, Tareixa Navaza,
Cunqueiro, Arturo Lezcano, ANT…Era a frescura a prol dunha vocación
sentida. Vivía do ensino. Nutríame do xornalismo. Non souben dos
medos da censura; e andei en medras nos da transición. A terapia
máis fermosa para desabafar dende as columnas de papel. Unha
sorte. Arestoras medran os pícaros do revés, os entreliñas, os
entreteas; o mundo en falso, hipócrita e lambedor: as cen mil légoas
cara atrás, ese ceacú.
Nun
dos artigos que recolle o volume Columnas de papel
(Morgante, 2012) aparece o seguinte parágrafo, escrito, todo hai que
dicilo, en 1987: “Os que temos a sorte de estar
liberados deses mamotretos de palabras mortas e esqueletes de
sintagmas que son os libros-asignatura de galego (...)”.
Tan mala opinión tiñas/tes dos manuais escolares? Por que?
Era no 1987. Velaí
como ben cadran as ousadías do “articulista” co sentimento da
forza demandante que non cesa. Aborrecín de sempre o aburrimento do
ensino en mamotretos, que a nosa memoria larpaba en devoración do si
ou si por mor dos exames que conlevaban os pasos sucesivos cara as
titulacións en curso. Era a ditadura franquista. Era a infancia,
adolescencia, mancada pola sombra das expectativas coa fame na casa e
aínda as maletas para fuxir. Daqueles libros mamotretos, aburridos,
sen afecto, ledicia e lealdade, aborrecín en descantá. Porque eu
sufrira eses mesmos tochos na outra lingua que era a única, en
réxime, en castigo, en desolación. Nunca puiden soportar os tochos.
Páxinas e máis páxinas que sabían a barolo e a destempo. Nunca a
frescura. E non era nin son un resentido. Nunca o fun. Nunca o serei.
Dun tempo acó, eu aínda nos cabreos, as melloras seica van a máis.
Mágoa da tardanza.
A pregunta
anterior lévame a outra tamén relacionada con materiais e métodos
pedagóxicos. Como afrontaches as tarefas docentes e que dinámicas e
actividades que empregases na aula ao longo dos anos che deron
mellores resultados?
Naquela desolación
dos poucos eu tiraba da oralidade: a marabilla en pé. O alumnado
escoita e aprende, de paso, a música da Lingua. Hai así a chispa da
outra comunicación: máis autente, máis afectiva, máis dialogante,
máis de máis. A min, que son palabreiro de nación, deume
resultados positivos, aquí, alá e acolaló. Nas sen fronteiras de
Galiza a Terra sempre fala, escoita, bebe e sabe de seu, ¡con música
fonética!; que para moitas/os aínda está sen descubrir.
Aló polo 1999,
coa novela “futboleira” Lume de biqueira, lánzaste
a publicar prosa ¿Que te animou a afrontares ese novo
xénero e que diferenzas atopaches á hora de producires a túa
literatura entre o manexo do verso e o da prosa?
O formato prosa /
verso podería ser un adubío. Non o é. Alomenos para min. O verso é
máis difícil, conleva a doma, os equilibrios, a inminencia e un
caudal de imaxes perigosas: ou esbardallas e ficas tísico, infeliz,
ou temperas da emoción e labras o ritmo que conforma a marabilla de
seu. Alguén semella que escribe por ti. A prosa deixa os adubíos no
xardín dos arrecendos e vai na procura do río, do caudal. Pasa a
luz e/ou a tempestade e aínda non te decatas cando é que chega, ou
quer chegar, a fin da viaxe, coma un suplicatorio que non cesa; e
sintes dentro o máis e máis e máis, incesante. O paritorio
agradece as esperas e a criatura agranda, conforma, cadra e sae. Xa.
Parir sempre é un ben. E agardar.
As novelas que
viñeron despois teñen todas elas unha linguaxe moi enxebre e
coidada, rica como poucas no panorama literario galego actual. Non
merecerías ser xa académico da lingua por elas? E que me dis das
recentes reviravoltas vividas no seo da Corporación?
Hai un tempo dixen
nun xornal galego que eu non acredito nas Academias. Son posturas.
Vontades. Luces no mencer do ceo. Eu amo os vagalumes. Labran e aman
na noitiña. Arriscan co farol e fan o amor coas palabras de seu, da
fala. Neles medra o silencio e o labor.
A memoria do
boi (2001), para min o mellor dos teus libros de
narrativa, constitúe un polifónico e poderoso retrato evocador da
Pontevedra doutros tempos. Como foi o proceso de creación desta
magnífica obra, premiada co Torrente Ballester?
A maxia do silencio
na mañá da Pontevedra antiga. Tiven no ano 2000 dúas horas de
andar na Historia da cidade pequeniña coma un queipo que deita en
terramar. Era outono, inverno e primavera. Eramos ela e mais eu sobor
da pedra das alturas e dos lousados. Era a chuvia. Era vento. Era
escoitar. Na tarde chegaba a Cangas e labraba a memoria. O boi sempre
foi o animal do meu respeto ou medos. Captivo. Aló na aldea máxica
de Quian. Eu un neno feliz que sempre quixo ver, escoitar, sentir…Boi
coutado, boi pai, boi amigo, boi leal. E axiña os paraísos de
Boapedre. A atmosfera da vida. Voces, ecos, anacos de Historia,
ferrados de invención. Arquitectura. Amor. Boapedre: aquel
tanto meu xardín de escriturar.
O ambiente
hospitalario envolve o transcurso da novela Quen faga voar
(Laiovento, 2000) que obtivo o premio Carvalho Calero. Como e por que
afrontaches a súa confección?
Era unha débeda,
sempre a memoria, co devalar das vidas que se achegan aos Hospitais
Públicos. Eu asistira neste trance das noites e dos días cos
familiares de María e mais dos meus. Pontevedra e Lugo foran o
destino onde saber das noites e dos días. A dor allea. Os convivios
no cuarto que sempre desespera. As despedidas. Quixen agradecer dende
a literatura o cariño, a vocación, as entregas das ateeses ao
servizo impagábel das horas de atención e de vixía. Elas.
En
Mar de bronce
(2003) retratas o mundo laboral do mar e das fábricas da conserva do
Morrazo na posguerra franquista. Como chegas a coñecer tan ben esa
realidade que non foi a que viviches de primeira man?
Cando cheguei a
Cangas namorei do mar da casa, o xardín líquido que mudaba as
flores coa luz do día. E fronte a el, soberano coma un coloso,
estaba o edificio da Fábrica de Massó. No paso dos días afíxenme
aos asubíos da sirena. Mais dunha vez achegueime para ollar o
espectáculo das obradoras, abellas brancas á entrada do cortizo.
Lembraba Quian, nese paralelismo cos insectos que labran o mel.
Souben axiña que os productos de Massó escaseaban en Cangas por mor
de que non eran abasto para Catalunya e outros lugares de España e
de Europa. Moitas nais dos meus alumnos eran traballadoras de Massó.
Namorei da tanta vida en obra. Tiña que chegar un tempo para novelar
a historia. E foi así, de súpeto, coma o trebón da primavera.
Gostei moito dos días que ocupaba sendo eu dono e señor das idas e
das recaladas. A Fábrica xa non era, e si que estaba. Está aínda
aquí. Peito espido cara ao mar, esquelete, cheminé, ponte do barco
que navega na memoria da vila que tanto quero e agradezo a súa
resistencia de por vidas.
Para dicir
adeus (2008) é unha novela complexa, poética e densa que
está protagonizada por unha muller que repasa con estremecedora
autenticidade a súa vida e reivindica a súa sexualidade fronte a
todos os corsés e preconceptos estabelecidos. ¿Que razóns te
animaron a afrontares unha temática tan inusual e tan arriscada na
nosa novelística, na que perseveraches co posterior Máis
vidas (2010)?
Outra das ousadías
que viñan dende lonxe, nas distancias do tempo e nos espazos. A
ousadía pode estar en como é que sinto, soño, escribo dende o
outro sexo humano as venturas e ousadías reclamadas por esta mociña
que é lesbiana, marabillosa estampa, voz, palabra e obra contra os
designios das arestoras. Foi unha viaxe feliz dende o compromiso e a
afouteza. Fiquei namorado das esencias.
A ensaísta
cubana e estudosa da túa obra Yanelis Velazco Fajardo considera que
a maior parte da túa produción literaria constitúe “un espacio
de lucha contra el olvido”. Cadras conforme con esta definición?
Yanelis é unha ventura para a nosa Lingua. Un exemplo a seguirmos no devanar dos días e das horas. Alguén está sempre en atención das Linguas e das Literaturas. A emoción humana reside nos tantos universos do planeta. De cando en vez recibimos a nova de que a nosa flor do soño medra no xardín de lonxe. Ábrese a fiestra da esperanza e varremos de vez todas as derrotas. Non medra a soberbia: resucita o teu mundo, que xa era perdido. Velaí o exempro de resistir sen couto, ceibe, autente, agradecido aos universos que aínda hai cabo da terra, dos mares, dos océanos da vida. ¡Grazas, mociña!
Xa para rematar,
que cousas tes no forno a cocer para deleitarnos no inmediato futuro?
O segundo volume das
Columnas de papel (1993-2013), en
Edicións Morgante, e a novela Antípodas, en Edicións
Xerais de Galicia, nos vindeiros meses.
[A entrevista foi publicada orixinariamente no primeiro número da revista AULAS LIBRES, do sindicato STEG, en Novembro de 2013]
moi bon poeta, dos primeiros que lin en galego ( eu son mais vello que ti, e daquela non habia moitos libros en galego, esta entrevista permitiume coñecelo un pouco millor. Na vertical da noite expoñe uns temas e estilo que me gostaba e proximo o que eu buscaba cando ainda facia zarrabiscos nunha folla de papel.
ResponderEliminar