O escritor Luís
Manteiga tivo orixes paupérrimas e estigmatizantes, pois naceu dunha muller
labrega solteira e dun cura. Aturou, por iso mesmo, unha infancia triste nun
medio beato e moralmente represivo, contra o que se rebelou aos 14 anos,
abandonando os estudos de seminarista, que fixera ata entón con brillantez
académica. Caeu ademais moi cedo nas zoupas dunha precoz doenza tuberculosa, experimentou
sucesivos fracasos afectivos e viviu decote entre constantes estreiteces
pecuniarias e exercendo os máis variados oficios (profesor de pasantías, vendedor
de gramófonos, mozo de almacén, dependente nunha tenda de tecidos…). Para
sobrevivir a tanta desgraza aferrouse á literatura e á escrita, ás que chegou
desde o autodidactismo e pola irmandade que o uniu, cando menos durante un
tempo, ao grupo de intelectuais e artistas do faladoiro compostelán do “Café
Español” (Luís Seoane, Carlos Maside, Ánxel Casal, Ánxel Fole, Lois Tobío, Arturo
Cuadrado, Fernández del Riego, Álvaro Cunqueiro...).
Quer en Compostela,
quer en Lugo, colaborou así, asinando co seu propio nome ou con pseudónimos
como ‘Sergio Ivaguín’ e ‘Aníbal Quijano’, coas principais empresas
xornalísticas, políticas e literarias impulsadas polo citado grupo durante a 2ª
República, combinando orientacións republicanas, esquerdistas e galeguistas no
plano da acción cívica cun enorme interese polas vangardas no terreo estético.
Escritos seus apareceron
nos xornais composteláns Claridad (do que foi director) e Ser,
nas revistas luguesas Guión e Yunque, no boletín Alento, nas follas Resol e mais nos
xornais El Pueblo Gallego de Vigo (coa sección “Pregón”) e Heraldo de
Galicia de Ourense (sección “Ronsel de los días), etc. No boletín Nós publicou ao longo de 1934 e 1935 os
traballos titulados “Un poeta” (nº 121), “O
que foi” (nº 123), “Derrumbamento” (nº 128-129), “Nouturnio” (nº 131-132), “Retorno á paisaxe” (nº 133) e “Albiña” (nº 139-144).
Mantivo amical correspondencia, ademais, con Aquilino Iglesia
Alvariño cando este abandonou o Seminario mindoniense, exerceu por breve tempo
a dirección do voceiro galeguista A Nosa
Terra e se instalou en Vilagarcía como docente do Colexio León XIII.
Ben é certo que a
partir do comezo do dereitista “bienio negro”, un Manteiga que deu entón cos seus
ósos durante meses na cadea experimentou un proceso de desencanto e afastamento
a respecto dos grupos e ideais precedentes, iniciando un camiño de radicalización
ideolóxica en sentido marxista, por unha banda, que o levou a dimitir como
director de Claridad (30 de maio de 1934) e a defender desde as planas
do boletín Alento, por outra, en plena sintonía coas teorizacións de Vicente
Risco, que nada podía facerse polo ben do país sen previamente levar adiante un
intenso labor de espallamento cultural (Manteiga, 1934 e 1935b).
Con todo e con iso,
non deixou de participar nalgúns actos da campaña a prol do plebiscito
estatutario de 28 de xuño de 1936, como o mitin na Praza Maior de Lugo, onde se
definiu “nacionalista e marxista, aspirante a galego
cen por cen”.
En paralelo ao labor
como axitador cultural e publicista, Manteiga foi elaborando ao longo dos
primeiros anos 30 unha obra literaria considerábel, tanto narrativa (Contos
pra non contar, a novela iniciática Intres, o volume Lugares y caminos...) como dramática. Fíxoo
basicamente en galego, mais, agás contadas excepcións, toda ela permanecía
inédita cando estourou a guerra. Enfermo de tise e abatido polo medo,
sosténdose grazas ao traballo como administrativo que lle fornecen a partir de
1938 no hospital militar de San Caetano, Manteiga procurou refuxio, máis unha vez,
na literatura, escribindo de xeito case compulsivo nove pezas teatrais e cinco
novelas, todas en español, que enviaba unha e outra vez sen fortuna a todo
canto premio literario lle resultaba posíbel e que ficaron, en derradeira
instancia, inéditas sen excepción. Todo o máis unha desas novelas, Un hombre a la deriva, chegou a ser finalista na edición do Premio Nadal de 1946, gañada por
José Mª Gironella.
O seu teatro galego,
escrito todo el antes do 36 e dado a coñecer por Laura Tato Fontaíña (Tato
Fontaíña, 2003), está composto por cinco pezas: A mecada, Branca,
O Brouzo, Zabulón e Apocalipsis. Dado que a primeira delas
difire das restantes en tamaño, complexidade e número de personaxes, a
profesora Tato coloca a hipótese de que
A mecada foi a primeira peza que escribiu
o noso dramaturgo, e que unha vez fracasado o proxecto de estrear unha obra
longa debido ao desterro de Castelao e á indiferencia dos coros, Manteiga
preparará o resto da súa produción dramática tendo en conta a realidade dos
cadros de declamación da época, é dicir, pezas curtas e con poucos actores.
O teatro de Manteiga
constitúe, en conxunto, un elenco de pezas magníficas, cheas de modernidade
técnica, de audacia temática e de riqueza ideolóxica, como imos ver a seguir.
- A mecada
Esta “estampa rural
en catro cadros” constitúe, en síntese, un retrato da sociedade rural galega da
época, presentada non en termos idílicos, senón máis ben, con todos os defectos
que tiver, como máis auténtica, máis apegada á natureza e máis fiel aos
auténticos valores humanos que a urbana, tese que está tamén presente en pezas
coetáneas como o Agromar de ‘José Acuña’ (=Filgueira Valverde). En
numerosas intervencións do personaxe Pantasma
(que actúa a xeito de narrador épico, detendo continuamente a acción e
comentando todo aquilo que estima oportuno ao fío do que acontece na trama, nun
precoz uso desta técnica de distanciamento brechtiana), esa finalidade
gabatoria do vivir aldeán é ben transparente.
Así, ao fío do
orgullo parroquiano que amosan os mozos de Forxás cando chegan á taberna, no
primeiro cadro, a Pantasma apostila:
“Amor á terra, á parroquia, á aldea, ó lugar, ó casal. Sacai eso do cerne do
sangue; despegai os homes dos seus lugares e faredes máquinas frías, cousas sin
alma, porque todo vén da terra”. Fitando, así mesmo, como se apaixonan e
divirten co xogo da baralla, sentencia: “Ollai a felicidade sinxela, toda a
vida pendurada dun xogo de casualidade, e non con noxentos afáns tafureiros”. E
ouvindo como aturuxan na noite, arremete contra a “pseudocultura dun casino
vilego ou cibdadán”.
No segundo cadro,
tras escoitar diversos contos e conversas na fiada, explica:
Eiquí tendes o refolgo dos labregos nas longas
noitadas de invernía ó acocho quente das cuadras, a parolada cos veciños, os
namoros, a danza. É máis longa a noite que o sono, i hai que lle dar á mocedade
arreconchego, i á vellez relembranza. Aí tedes a rexouba da aldea, o que chega
á concencia, do antergo e do hoxe, contos, cantos, conversas. Vida pechada dos
lugares, o mundo é somentes o que ven os ollos, o que as mans traballan, o que
poden correr os pés, a vida feita no correr dos días, sempre limpa e sempre
igual; a vida feita ó ritmo do tempo, sen presa, sin cousas escondidas. Os
homes viven ledamente dos elementos da terra, dos folgos que deixaron,
escondidos nas ialmas, os séculos xa mortos i os homes que xa non son;
humanidade á vez vella e nova. Eu amóstrovos o sinxelo vivir dos homes, nos que
ainda fica unha espranza de humanidade, de remozamento, dos homes nos que aún
caben tódolos intentos e tódalas vellas loucuras, dos homes que viven aínda no
onte non apodrecido e que pode ser cecais o mañá alumiado. Ollai que ledicia
morna!.
mentres que vendo
como mozos e mozas aproveitan a falta de espazo e de luz para apalpárense as
carnes, a Pantasma pontifica, en liña
co sostido por Antón Villar Ponte en diversos parlamentos da súa peza Os
Evanxeos da risa absoluta:
A carne moza a refolgar, tampouco hai eiquí
cousas noxentas, somentes se non esconde o que se sinte, xogo de amoríos non
escondidos, sábese ben o que buscan as mans; quitade ós homes a careta da
educación e verédelos a todos gatuñar nas paredes, non é noxenta a natureza, o
sagro institivo anda a bailar no sangue; a muller sabe ben o que ten que
gardar. Non saen deiquí as aberracións, non, podedes estar seguros.
Sinala
a profesora Laura Tato (2003: 63) que nesta súa peza Manteiga “abordou todas as
súas obsesións como ser humano e como escritor: a falsidade dos cregos, o seu
odio á cidade, a violencia implícita no ser humano, a hipocrisía das regras
sociais e o eloxio da vida en contacto coa natureza”. A mesma profesora ten revelado,
ademais, que se aproveitan no deseño da obra moitas das escenas labregas que
Manteiga describe nos traballos xornalísticos da sección “Ronsel de los días”
do Heraldo de Galicia ourensán.
Tal acontece, por exemplo, co que dá título á propia obra, “A mecada”, que
apareceu no citado xornal en marzo de 1935.
A peza A mecada pode clasificarse
como “folk-drama” na liña de Os Evanxeos da risa absoluta e A festa
da malla de Antón Villar Ponte, tanto polo despregue de elementos
folclóricos ao que asistimos nela (cantos, bailes, refráns, prantos, regueifas,
loitas, mecos...) como pola defensa da idiosincrasia rural galega que se
encerra no seu contido, ben de maneira implícita, ben mesmo explicitamente,
aventurando a posibilidade dunha vida non suxeita aos padróns estatais:
O
Estado eiquí son as contribucións, i os consumos i a Guardia Civil. Estes homes
seguirían a vivir igualmente anque todo se afundise. Non terán eles máis razón
que tódolos sociólogos do mundo e aínda que tódalas razóns e necesidades do
vivir civilizado? Cecais que si.
A
peza presenta numerosos personaxes sen individualidade (Mozo, Vello, Taberneiro, Mestre, Muiñeiro, Crego, Nai...), nunha propositada andamiaxe coral, e articúlase, a base de
diálogos moi vivos, en catro momentos distintos, ambientados noutros tantos
espazos significativos do vivir comunal aldeán, retratados nas correspondentes
didascalias de xeito realista: a taberna, a corte da fiada, o adro da igrexa e
o campo da festa.
No primeiro cadro
asistimos á partida de cartas, ás conversas e aos cantares que mozos e vellos
botan na taberna durante unha noite de inverno chuviñenta e ventada, nos
prolegómenos do Entroido. No segundo, presenciamos como mozos e mozas
galantean, fan aproximacións eróticas e bailan nunha fiada, ao mesmo tempo que
vellos e vellas contan historias de medo e bandidaxe e o Mestre defende, desde
posicións reaccionarias, a guerra colonial de Marrocos e a conformidade coa
orde social imperante, desigual e inxusta. Cando se suman á festa os mozos de
Forxás e apagan os candís, acontece a traxedia: a moza Neves chanta no peito o
fuso e morre. O adro da igrexa acolle o terceiro cadro, en que a moza morta
recibe sepultura entre os comentarios pouco edificantes da cregaxe presente, os
cantos en español diglósico das “Fillas de María” e as conversas e matinacións
(...“un pensa nos vestidos, outro no rumbo, outro nos cartos do crego, outro
nas oracións”...) dos veciños. Finalmente, o cuarto cadro transcorre no campo
da festa (“clareira na touciña de Taín”), en que ten lugar a procesión paródica,
con “bunitos e madamas”, e mais a queima do meco no Entroido.
Nos derradeiros
lances da obra, a personaxe da Pantasma
expresa con toda a claridade os propósitos e as ansias que o autor Manteiga
quixo plasmar, en definitiva, na súa peza:
Quen poidese faguer
deste vivir sinxelo un outo vivir para tódolos homes. Dempoixas de vivir eiquí,
afoga a vida de cidade. Irmáns, fillos da terra, non vos deixedes arrincar o
voso vivir!.
2. Branca
Definida polo autor co subtítulo de
“drama curto”, a peza teatral Branca, de innegábeis reminiscencias
ibsenianas (Casa de bonecas) e lorquianas (La casa de Bernarda Alba),
ao noso ver, constitúe un dos atrevementos temáticos máis fortes de toda a
literatura dramática galega de preguerra. A valentía e a eficacia con que está
formulada na obra a esixencia de absoluta liberdade sexual para a muller, ou
visto desde outra perspectiva, a forza con que se denuncia a dominación
patriarcal e machista, non ten parangón nas letras galegas desa época e supera
con creces as xa de seu ben atrevidas (para o seu tempo) formulacións
favorábeis á emancipación feminina e á libre vontade presentes en pezas
anteriores como Rexurdimento, de Leandro Carré Alvarellos, Entre dous
abismos, de Antón Villar Ponte, e Donosiña, de Xaime Quintanilla.
Nesta perspectiva, Branca constitúe unha antítese ideolóxica doutras
pezas dramáticas galegas anteriores, como María Rosa, de Gonzalo López
Abente ou A tola de Sobrán, de Porto Rei, cuxas protagonistas femininas
encarnan valores e actitudes combatidos e denunciados por Manteiga na súa.
Ambientada nunha casa burguesa dun
lugar costeiro afastado de calquera cidade, Branca estrutúrase en dous
cadros.
No primeiro, dúas mulleres novas,
‘Branca’ e ‘Alviña’, fanse partícipes dos seus máis íntimos soños eróticos,
reveladores dos seus distintos talantes: mentres a primeira soña con ser amada
por moitos homes, a segunda aspira a un único amor, o de ‘Paulo’, o irmán de
‘Branca’. Cando aparece en escena ‘Paulo’, reclamando ser partícipe das
confidencias, e ‘Branca’ lle esixe reciprocidade, estala o conflito, pois as
regras sociais marcan que as mulleres non deben saber dos segredos masculinos.
Ademais, mentres ‘Paulo’ defende a decisión de seus pais de recluír á súa irmá
para evitar que caia no pecado da carne e poder vivir “na paz d’El-Señor”, ‘Branca’
destapa a profunda infelicidade do matrimonio formado polos seus proxenitores,
protesta tal decisión por cruel e absolutamente inhumana (“É inxusto que nos
fagan pasa-la vida eiquí isoladas neste fogar sin ledicia, neste mundo sin
xente, deixando que se murche a nosa xuventude viva, sin máis cousas que un
rosario de días todos nus, baldeiros”) e desbota a alternativa que lle ofrece o
seu irmán:
¿Para
que quero eu a paz d’El Señor?... Eso teño xa para sempre, eso i unha xanela
aberta ó mar, pra que o meu corpo se consuma en anceios, pra que o meu esprito
se vaia murchando nun desecar sin fin. Non, non! Hai un berro que se ergue na
miña concencia, non quero ser mártir da miña pureza... Si ó menos houbese un
día, unha hora só na que se rachasen tódolos veos, na que eu sentise ó home en
min, na que a miña carne escurecese no pracer, eu entraría despois na cela do
isolamento. Toda una vida por un día, por unha hora! Na paz d’El-Señor non hai
voces que respondan, hai sequedade, morte... Non, non!.
O segundo cadro transcorre na praia,
á hora do solpor. ‘Paulo’ e ‘Alviña’ comprométense, en base a unhas condicións
que el impón e que ela aceita, submisa: non terán fillos e pasarán o resto das
súas vidas nese lugar, isolados. Cando, tras marchar ‘Alviña’, apareza ‘Branca’
reclamando espida do seu irmán o contacto sexual que lle está vedado con outros
homes e sexa rexeitada, lanzará a súa ameaza de marchar polo mundo a deitarse
con todos os homes ou matarse no mar... O final aberto da peza, en liña co de Entre
dous abismos de Antón Villar Ponte, interroga directamente as crenzas e
valores do lector/ espectador e deixa na súa man a hipotética resolución do
conflito.
A
profesora Laura Tato ten salientado o importante papel que Manteiga concede
nesta obra aos efectos de luz (Tato Fontaíña, 2003): a acción comeza co brillo
dunha fermosa tarde de verán e remata en plena noite, nun escurecemento que
discorre en paralelo ao estado de ánimo do personaxe ‘Branca’.
Tamén
acontece algo semellante cos efectos sonoros, sexan o son das ondas do mar ou o
chío das gaivotas, que se escoitan para subliñar as complicidades ou para
salientar diversos estados de ánimo dos protagonistas. Simbólica é, desde logo,
a patronímica empregada por Manteiga para os seus personaxes: as mulleres da obra
chámanse ‘Branca’ e ‘Alviña’, o que subliña a súa pureza e virxindade, e o
home, ‘Paulo’, tal vez non leve por acaso o nome do apóstolo considerado por
moitos campión da misoxinia dentro dos parámetros do pensamento católico.
3.
O Brouzo
Tamén
subtitulada, como Branca, “drama curto”, está dividida en
dous cadros e constitúe, en síntese, un retrato desapiadado do
clero galego, representado nas figuras dos abades de Casnallada e
Mezonzo, que se caracterizan polo seu pancismo, pola práctica dun
ritualismo baleiro e pola súa insolidariedade co sufrir do abade de
Brouzo, que vén onda eles para lles pedir axuda, porque sente que
perdeu a fe e, desesperado diante da súa indolencia, acaba optando
por suicidarse.
O
anticlericalismo de Manteiga, afincado tanto en duras experiencias
biográficas como en análises ideolóxicas e sociolóxicas sobre o
papel que ese estamento xogaba no seo da sociedade do seu tempo,
aparece claramente posto de manifesto no seu artigo “Rebeldía”,
publicado na revista luguesa Guión o 11 de Maio de 1930.
Concretamente, Manteiga denunciaba nel que “un burdo egoismo
burgués envuelve la labor de estos hombres que sólo debían
envolverse en el ideal”. Tamén está presente nalgunha das
intervencións da personaxe Pantasma de A mecada, como
a que transcribimos a seguir:
“Eiquí están os homes na súa miseria, eiquí os tendes
comestos de avaricia e das pasións como calquera home inmundo. Eles pregoando o
evanxelio da renuncia, o evanxelio da probeza, e da castidade, o Evanxelio do
Cristo, son eisí no medios dos homes [...]”.
O
protagonista principal desta peza que, en atinada opinión de Tato Fontaíña,
“non consegue a riqueza nin a complexidade espectacular de Branca”,
lémbranos por momentos o espírito atormentado do protagonista da obra de Miguel
de Unamuno San Manuel Bueno, mártir (1933).
4.
Zabulón
O
“drama de ensoños en tres esceas” intitulado Zabulón constitúe,
probabelmente, a peza teatral máis persoal e biográfica do noso escritor. De
feito, tanto Fernández del Riego como Laura Tato consideran o personaxe así
chamado un auténtico alter ego de Manteiga (que mesmo se desdobra
noutras personaxes da peza, como a Soma
e o Anxo, simbólicos como o Vello, que representa o mar e a morte) e
resulta moi significativo que volva aparecer noutras obras, tanto narrativas
como teatrais, escritas polo compostelán en español durante a posguerra (Tato
Fontaíña, 2003).
A
peza ten, desde logo, un aquel alegórico, cargado de pesimismo: a rebelión que
empregados e accionistas (o irmán, a muller...) da fábrica de medicamentos
protagonizan contra os criterios do seu idealista xerente, esixindo dividendos e
maiores ganancias, empurrará este á fuxida. Nas sociedades materialistas,
marcadas pola cobiza e o afán de acumulación de diñeiro, os individuos que se
moven por altruísmo e humanidade, como Zabulón,
están condenados ao isolamento (Zabulón
solicita na segunda escena ser trasladado á torre de vidro da “Illa
Afortunada”, onde poder vivir afastado de todos) e á destrución (na terceira e
derradeira escena, Zabulón, que non
resiste tanta soidade, opta polo suicidio no mar).
Tal
semella ser a mensaxe implícita neste drama, cuxa confección debe corresponder,
por iso mesmo, ao momento en que Manteiga xa rompera amarras co grupo
esquerdista de Claridad. Nesta liña de interpretación, anota a profesora
Tato: “Manteiga está explicando e xustificando o seu cambio de postura: houbo
un proxecto de comunidade igualitaria que foi traizoado por todos os outros, en
consecuencia, el optou pola renuncia e o illamento na torre de almafí dos
individualistas” (Tato Fontaíña, 2003:71).
O
feito de que apareza reflectida nunha peza de teatro galego anterior ao 36,
sequera sexa de esguello e como recurso alegórico, unha fábrica, elemento
prototípico das sociedades industriais máis desenvolvidas, sitúa a peza de
Manteiga dentro da corrente de innovación da nosa dramática. Aínda que os
argumentos difiran considerabelmente e aínda que as intencións finais non sexan
exactamente as mesmas, o Zabulón de Manteiga fainos pensar na peza do
checo Karel Capek R.U.R. (Rossum’s Universal Robots), estreada en París
en 1924, e mais na fita cinematográfica de Charles Chaplin, Tempos Modernos,
pioneiras ambas á hora de denunciar a robotización, a mecanización e a
explotación dos seres humanos na era da industrialización.
5. Apocalipsis
Este “drama en tres esceas” mergúllase
de novo nos dilemas filosóficos, políticos e morais formulados xa por Manteiga
en Zabulón. Dous personaxes, ‘Xaquín’ e ‘Sara’, entréganse á militancia
nun proxecto colectivista (“imos contra a parvada criminosa do individualismo”)
e amósanse dispostos a luxar as mans con sangue se é necesario para o triunfo
da causa; outros dous, ‘Martiño’ e ‘Marta’, pola contra, entréganse ao culto
individualista do espírito (“sempre arrolando nos libros, sempre a escribir, a
matinar”) e desbotan que sexa “o vivir morto do materialismo o que nos pode dar
unha alborada leda”. Entre ambos grupos, a figura da ‘Nai’ de todos eles, que
non comprende nin a uns nin a outros...
Cando
chegue a nova do estoupido da guerra, durante a segunda escena, ‘Xaquín’ e
‘Sara’ saudarana como alborada dun mundo mellor (“a guerra erguerá os homes,
romperanse os ferros i os limieiros e virá a irmandade dos humildes, a
verdadeira paz [...] deixai que canten as ametralladoras o himno tráxico da
liberazón auténtica”), en tanto ‘Martiño’ e ‘Marta’ agoirarán a destrución e o
baño de sangue que traerá aparellada (“Apodrecerán os homes, esgazaranse as
terras, acabarase todo”).
Na
terceira escena, ‘Martiño’ e ‘Marta’ relatan, alternándose, os horrores
padecidos (- “Eu vin o pranto dos orfos e das nais e das mulleres. Vin a dor
sin termo dos hospitaes i a fame negra de tódolos recunchos”; “- Eu vin caer os
homes como as follas na outonada, feridos, afogados, feitos cachos miúdos”).
Mentres ela, pola visión dunha cerdeira florecida, mantén a esperanza nunha
humanidade nova e mellor que xurda despois da catástrofe, el proclama que para
que tal cousa aconteza cómpre que desaparezan primeiro as persoas coma eles,
para non contaminaren os novos seres humanos (“Nós non cabemos nese mundo,
irmanciña, levamos no esprito o peso de todo o que foi...”).
A
profesora Tato advertiu no seu momento (Tato Fontaíña, 2003), con toda a razón,
contra o risco de localizar a escrita desta peza despois do 36. Lonxe de ser
testemuñal, pois, resulta traxicamente premonitoria.
Referencias bibliográficas
ABUÍN GONZÁLEZ, Anxo & RUIBAL, Euloxio R. (2000): "O teatro galego entre 1900 e 1936", en VV.AA.: Galicia, Tomo XXXII. Literatura. O Século XX. A literatura anterior á Guerra civil, Hércules de Ediciones, S.A., A Coruña, pp. 320-325.
ABUÍN GONZÁLEZ, Anxo & RUIBAL, Euloxio R. (2000): "O teatro galego entre 1900 e 1936", en VV.AA.: Galicia, Tomo XXXII. Literatura. O Século XX. A literatura anterior á Guerra civil, Hércules de Ediciones, S.A., A Coruña, pp. 320-325.
CARBALLO CALERO, Ricardo (1981): Historia
da Literatura Galega Contemporánea. 1808-1936. Ed. Galaxia, Vigo, 3ª ed.
FERNÁNDEZ DEL RIEGO, F. (2001) : “La ‘pluma
rota’ de Luís Manteiga”, La Voz de
Galicia, A Coruña, 26 de outubro.
ÍNSUA LÓPEZ, Emilio Xosé (1998): "O
teatro das Irmandades da Fala", en VV.AA.: Historia da Literatura
Galega, Ed. A Nosa Terra/A.S.-P.G., Vigo, fascículo 20, pp. 609-640.
LOURENZO, Manuel
& PILLADO MAYOR, F. (1979): O Teatro Galego, Eds. do Castro, Sada.
MANTEIGA, Luís (1934): “Da nosa
contemprazón I”, Alento. Boletín de Estudos Políticos, Santiago, nº 5, Novembro.
MANTEIGA, Luís (1935a): "Arredor do
teatro”, Galicia, Buenos Aires, nº 398, 13 de Xaneiro.
MANTEIGA, Luís (1935b): “Da nosa
contemprazón, II”, Alento. Boletín de Estudos Políticos, nº 10-11-12,
Abril-Maio-Xuño.
RABUNHAL CORGO, H. (1994): Textos e
contextos do teatro galego (1671-1936), Ed. Laiovento, Santiago.
TATO FONTAÍÑA, Laura (1999): Historia
do Teatro Galego. Das orixes a 1936, Ed. A Nosa Terra, Vigo.
TATO FONTAÍÑA, Laura (ed.) (2003): Luís
Manteiga.Teatro galego, Eds. do Castro, Sada.
TATO FONTAÍÑA, Laura (2006): “Unha novela
de formación: Intres, de Luís
Manteiga”, en SALINAS
PORTUGAL, Francisco e TAVARES MALEVAL, Mª do Amparo
(eds.): Estudos Galego-Brasileiros 2,
A Coruña, Universidade da Coruña, 2006, pp. 389-404.
TATO FONTAÍÑA, Laura (2017): “Un dramaturgo
esquecido, Luís Manteiga”, en REQUEIXO, Armando (coord.): Sobre letras e
signos. Estudos en homenaxe a Anxo Tarrío Varela, Santiago de Compostela,
Xunta de Galicia. Centro Ramón Piñeiro para a Investigación en Humanidades, pp.
745-757
VIEITES, Manuel F. (2003): A
configuración do sistema teatral galego (1882-1936), Eds. Laiovento,
Santiago.
VILAVEDRA, Dolores
(coord.) (1995): Diccionario da literatura galega. Tomo I. Autores, Ed.
Galaxia, Vigo.
Ningún comentario:
Publicar un comentario