O acervo folclórico
popular e a música de raíz
O
pasado mércores día 3 de agosto de 2016 inaugurouse nos locais do
Conservatorio de Viveiro a exposición “Musiqueando.
Unha ollada retrospectiva ao acervo musical viveirés”,
froito do traballo de recompilación de Antonio Navarrete. Tivemos a
honra de participar no acto inaugural desa exposición cunha
necesariamente breve disertación sobre as múltiplas vertentes da
tradición musical de Viveiro. Queremos compartir aquí un
texto, que publicamos orixinariamente no Heraldo de Vivero, en que nos debruzamos con algún pormenor sobre ese mesmo tema.
Unha das moitas cualidades
que adornan Viveiro como colectividade ao longo da súa historia é,
sen lugar a dúbidas, o seu acendrado amor pola música. A presenza
constante desta faceta cultural alimentou a existencia na nosa vila
de numerosas agrupacións musicais de todo tipo: gaiteiros solistas e
grupos de gaitas, rondallas, comparsas e murgas de antroido, coros,
corais e orfeóns, orquestras de pulso e puga, bandas de música,
charangas, orquestras e conxuntos músico-vocálicos, cantautores...
No discorrer cotián da vila
do Landrove ao longo dos séculos, a música cumpriu, efectivamente,
numerosas e variadas funcións, que a fixeron parte esencial e
insubstituíbel da súa vida social.
En
primeirísimo lugar, a música acompañou desde tempo
inmemorial os ingratos traballos e o vivir esforzado das humildes
xentes do agro e da ribeira para facelos algo máis levadeiros,
creando así o tesouro do noso folclore popular, recollido en parte
en Cancioneiros como os de
José Pérez Ballesteros, a finais do século XIX, Bal y Gay e
Eduardo Torner, nos anos 20 do pasado século e Dorothé Schubart e
Antón Santamarina, nos finais do século XX, respectivamente.
No segundo destes
cancioneiros citados, por exemplo, hai dúas ducias de pezas
recollidas na Terra de Viveiro, entre as que figuran estas dúas:
“Eu
ben vin, virirín,
estar
un corvororó
na
pola dun castiñeiro,
cunha
subela na mao, marramiau,
deprendendo
a zapateiro”
*
“Pasei
a ponte da vila,
paseina
de madrugada.
Topei
un anillo d'ouro:
é
pra ti, miña namorada”
En 1992, a filóloga Salomé
Díaz Muñiz fixo para o Arquivo Sonoro de Galicia unha nutrida
recolleita folclórica no Centro de Servizos Sociais de Viveiro,
valéndose de nada menos que corenta persoas informantes. Con
refráns, adiviñas, coplas, romances, vilancicos, cancións
infantís, cantares de cego, nanas, ensalmos curativos, fórmulas
oracionais, contos, etc. resulta o repertorio máis completo de
folclore viveirés vivo do que temos constancia e contén pezas
simpáticas, picarescas e mesmo un algo irreverentes, como estas que
nos resistimos a non citar:
“Padre
Nuestro capuchín
fun
ó ceo e volvín,
encontrei
a meu padriño
cargadiño
de touciño
e
pedinlle un cachiño,
deume
con el no fuciño.
Pasei
por un carreiro torto
e
encontrei un carneiro morto
e
víronme os ladrós
e
arrancáronme os collós”.
*
“Cando
o Ruso toca a gaita
con
tamboril e roncón,
as
rapaciñas de Bravos
acarreiran
pa o balcón”.
*
“-
Viveiriño, Viveiriño
con
tódolos seus arredores.
-
Non me chames Viveiriño,
chámame
xardín de flores”.
Entre as moitas
manifestacións dese tesouro de música folclórica cómpre sinalar
especialmente dúas: as chamadas “parrandas mariñeiras”, de
especial celebración no porto de San Cibrao polo San Andrés (patrón
das xentes do mar en moitos portos galegos antes de que se instaurase
o padroado oficial da Virxe do Carme, en 1903) e os “Maios”.
Conta
Lois Tobío nas súas Décadas (p. 29) que nos tempos do Seminario de Estudos Galegos, o seu
amigo Filgueira Valverde quedou moi impresionado coa melodía do
“maio” de Viveiro (“Maio, maio, / entra de crego /, non
revolvas o tempo / xurando. Maio, maio, / na cruz da Mariña. /
Bótennolo maio, / señores caballeros, / se non teñen maio /
bótennos diñeiro. / Aí vén o Maio / pola calle do Sol, / aí vén
o maio / de roubar a Valledor....”), que lle recordaba o derradeiro
movemento da novena sinfonía de Beethoven, e que certo día, durante
unha misa maior en Compostela, Tobío e Filgueira escoitárono
interpretado polo órgano da catedral, “ennobrecido pola arte,
solemne e grandioso”.
Chumín de Céltigos |
Nesta
mesma perspectiva cómpre situar a figura do gaiteiro Chumín
de Céltigos (Juan
Gómez de Andrade, natural das Negradas-O Vicedo, 1823-1911),
retratada
por Antón Villar Ponte en varios artigos e poemas e por Xoán Pla
Zubiri, Ramón Canosa e Chao Espina en prosa; a de Rosario, a cega do
violín, evocada por Tobío nas súas Décadas
(p. 49) e a de Emilio Caxete Lamelas (O
Rabeno),
cantor popular irrepetíbel, cheo de enxeño e graza non exenta de
crítica, do Viveiro das primeiras décadas do século XX. Con aire
de habaneira compuxo en 1926, como recolleu José Nistal Anécdotas e personaxes dun Viveiro que
se foi (p. 159) as famosas estrofas:
“-Plaza
de Abastos:
que
vas facer?
-
Vou poñer puestos
para
vender.
O
primeiro puesto ha de ser
para
Antonia d'a Paraña,
que
ten un barco na Coruña
cargado
de tela... de araña”.
Ben coñecida é a
rivalidade que enfrontou no seu tempo Chumín de Céltigos co
famoso gaiteiro de Ventosela (Xoán Míguez
González, 1847-1912), a quen o das Negradas descualificaría en
mordaces versos de copla (“Ventosela… Ventosela… / moita
chavería na canaveira…”) por empregar chaves de clarinete na
gaita para conseguir interpretar así os bemoles e sostenidos…
“Os Trintas” de Trives,
dirixidos por Ricardo Courtier, visitan Viveiro no verao de 1907. Ao
seu exemplo nacerá o cuarteto local “Os Montes” (inicialmente
barallaron chamarse “Os Corentas en bastos”, por darlle irónica
réplica ao nome dos triveses...). Estaba formado por Antón da
Costa (Antonio Soto), Salaverri, Juan Latorre e Eugenio González
(o Madono). En 1908 viaxaron a Cuba e animaron na colonia
viveiresa emigrada na Illa o espírito que levaría pouco despois á
fundación da sociedade de instrución “Vivero y su Comarca”.
Máximo representante da
música tradicional galega en Viveiro nos mouros anos do franquismo
foi o quinteto “Brisas do Landro” (de Ramón Bermúdez Fernández,
“Pepe Randa”, e os seus fillos Pepe, Rasputín, Moncho, Gilberto
e César), número musical imprescindíbel da romaría do Naseiro e
das festas patronais durante varios lustros.
Falando de Naseiro, é ben
coñecido que grupos de gaitas como “Os Montes” de Lugo, “Os
Rosales” de Rianxo e “Os Campaneiros” de Vilagarcía de Arousa
encheron de música tradicional a romaría nos anos 50, 60 e 70, na
compaña do grupo local xa citado dos Pepe Randa.
José Travieso Quelle, "Jotraque" |
A agrupación “Bágoas da Terra” promoveu durante anos
unha Mostra Folklórica Internacional que trouxo a Viveiro bailes e
músicas de todas as latitudes.
Na actualidade, o noutrora fundador
do grupo de gaiteiros “Nova Semente” Javier Pena Louzao (Bossa)
e o director da escola de música “O son do Sor” do Barqueiro,
David Bellas, fan virtuosismo coa gaita, o noso instrumento
tradicional máis emblemático.
Inscrito no movemento da
“nova canción galega” que espertou á calor da loita
antifranquista a finais dos 60 e durante os anos 70 está o
viveirense Jei Noguerol (Xosé Antonio González Noguerol), con
discos como “Denantes dos vinte anos” (1976), “Cantigas de
Fradería” (1978) e “Lúa nova” (1997) e temas como o
celebérrimo “Señor Ministro, por favor”, “Cabaleiros” e
“Polo Atlántico Norte”.
No seu ronsel cabe citar o grupo “Xistra”, formado por Caxete, Atadell e Andrés, que musicou poemas de Noriega Varela, Bernardino Graña, Celso Emilio Ferreiro e Rosalía, entre outros, e gañou en 1982 o Festival da Música Galega en Vigo e en 1984 e 1986 o certame musical de Bergantiños. Editou nos anos 90 a cassete Xurdindo do mar, en que aparecen dous dos seus temas máis fermosos, ao noso humilde parecer: “Temporal” e “Os velliños de Celeiro”. O seu segundo e derradeiro disco titulouse Mistura na ialba (1993).
Ningún comentario:
Publicar un comentario