Publicada
en 2011 na colección Espuela de Plata pola Editorial Renacimiento,
de Sevilla, cunha introdución de Isabelo Herreros, a Historia de
mi vida de Alfredo Cabanillas foi escrita polo seu autor cando
contaba xa 84 anos, sen practicamente ningún apoio documental ou
hemerográfico e cun ánimo persoal moi conturbado trala morte en
xaneiro de 1976 de quen fora a súa esposa, Graciela Vergara. Aínda
así e con todos os seus lapsos, omisións, defectos e discutíbeis
comentarios, a obra encerra valiosos datos e interesantes referencias
sobre a época histórica en que se desenvolveu a traxectoria deste
xornalista madrileño e non está exenta, como veremos, de
referencias a algunhas figuras galegas.
Comecemos
por presentar o autor desas Memorias. Alfredo Cabanillas
Blanco (Madrid, 1895-1979) naceu no seo dunha humilde familia (seu
pai era un modesto empregado de correos e súa nai, ama de casa) e
fixo estudos primeiro nun colexio-residencia relixioso en Aragón e
logo no Seminario Conciliar de Madrid, ata comezos de 1913. Tras
abandonar o Seminario, por falta de vocación, comezou a traballar no
Credyt Lyonnais, como repasador de contas, mais axiña sentiu a
chamada do xornalismo e estreouse como articulista cun traballo na
revista Nuevo Mundo, que dirixía José Campúa e editaba
Prensa Gráfica. Percibiu por esa primeira colaboración a cantidade
de 25 pesetas da época...
Desde
1915 fixo traballos como redactor de sucesos en La Correspondencia
de España, que dirixía
Leopoldo Romeo, e entrou a seguir na redacción de España
Nueva, o xornal republicano de Rodrigo Soriano, do que era
redactor-xefe Ignacio de Sanchidrián e no que colaboraban, entre
outros, Luís de Tapia e Francisco Serrano Anguita. Durante un ano
aproximadamente, Alfredo Cabanillas exerceu ademais como secretario
particular de Soriano, daquela deputado nas Cortes por Valencia,
contestando a súa correspondencia, escribíndolle artigos e
discursos, etc.
A
partir dese intre e en paralelo a este espertar profesional ao
xornalismo, comeza a súa traxectoria pública como poeta, na que
cómpre consignar a edición de volumes como Ocaso de sangre.
Poema sentimental sobre la guerra europea (Madrid,
1915); Relicario sentimental
(Madrid, 1919) ou Eternidad. Poema en tres jornadas (1923).
O poeta Xavier Bóveda |
Precisamente
por esta faceta da súa personalidade comparte recitais poéticos co
escritor ourensán Xavier Bóveda no Ateneo madrileño, do que era
secretario na altura o futuro gobernante republicano Manuel Azaña.
Bóveda, que nacera na aldea de Gomesende en 1898 e se criara
nun entorno de pobreza e autodidactismo, convertérase a partir de
1916 nun dos escritores novos de maior proxección no Madrid da
bohemia. Fervente admirador de Emilio Carrere, protexido do cacique
Bugallal e amigo de Pedro Luís de Gálvez, Vidal y Planas e outros
impenitentes bohemios, escribiu e publicou en revistas como La
Esfera, Los Lunes del
Imparcial, Vida
Gallega ou La Centuria
poemas neorrománticos, decadentistas e aristocratizantes, de claro
pendor modernista e intensa pegada rubeniana, que recolleu en volumes
como El madrigal de las hermosas (1917),
Epistolario sentimental, rosario lírico y otros poemas
(1917), Los poemas de
los pinos (1920) e La
luna, el alma y la amada (1922).
Nun
deses recitais conxuntos, aconteceu a seguinte anécdota que Alfredo
Cabanillas relata [páx. 64] con claro descoñecemento da fonética
da nosa lingua e con implícita simpatía por un Manuel Azaña que,
ao noso entender, non fai aquí máis que revelar unha actitude de
xacobina intransixencia idiomática cando se resiste de tal xeito a
pronunciar o nome galego do poeta ourensán:
“Javier
Bóveda, que era un excelente versificador, firmaba sus composiciones
no con J sino con X. Tenía la manía de usar, de emplear la X al
modo arcaico, de la Edad Media y de la Edad anterior. Así, cuando el
Secretario del Ateneo [Manuel Azaña] dijo claramente Javier, éste
se acercó con cierta timidez al orador y rectificó, “Xavier”,
cosa que no hizo mella en el señor Azaña, pues a poco, siguiendo su
panegírico, reiteró el recuerdo de los tres poetas:
-
Frente a vosotros están los tres poetas que van a proporcionaros
deleitosos momentos con sus recitales: Juan José Llovet, Javier
Bóveda y Alfredo Cabanillas...
Como
esta vez, el orador acentuara con mayor énfasis la J de Javier,
éste, pendiente de su X, se aproximó con cierto ímpetu a Azaña y
clamó con más acusado acento: “Xavier”, lo que produjo en el
panegirista una tan viva reacción que, volviéndose al impertinente,
le dijo sotto-voce: “¡Se quiere usted callar, coxones”!
Puede
imaginarse el lector como se comentaría el pintoresco incidente en
todos los ámbitos del Ateneo, principalmente en la “Cacharrería”,
el salón que frecuentaban los escritores de nota (...)”.
Sabemos
polo propio poeta de Gomesende que foi Valle Inclán quen o animou a
galeguizar ortográfica e foneticamente o seu nome. En concreto, na
revista Mundo Argentino de 20 de xaneiro de 1941, Bóveda
relataba unha visita ao autor de Divinas palabras e indicaba:
“Me
trató afablemente. Me dedicó sus libros. Al poner mi nombre en la
dedicatoria escribió Xavier con X. Yo, que hasta entonces había
firmado Javier con J, acepté aquella X valleinclanesca y me convertí
en Xavier con gran satisfacción suya. El poeta como el toro -me
decía después en su tertulia del café- siempre debe ostentar una
divisa”.
Precisamente
sobre Valle Inclán conta Alfredo Cabanillas no volume de referencia
[páxs. 165-166] unha anécdota que tivo lugar no Ateneo madrileño.
D. Ramón propuxo improvisar unha quintilla sobre calquera motivo e
someter a xuízo cal era a máis perfecta e fermosa; o premio
consistiría en tomar café gratis toda a semana.... Participaron no
improvisado certame Xavier Bóveda, Augusto Martínez Olmedilla, Juan
José Llovet Soriano... A de Alfredo Cabanillas dicía así: “Por
razón de negra honrilla / me propongo demostrar / que el hacer una
quintilla / es la cosa más sencilla / que se pueda imaginar”. O
que aconteceu a seguir foi isto:
“Leyó
todas don Ramón del Valle Inclán y cuando llegó la mía, me
reprochó al modo galaico:
- Tú
te la traías aprendida, en la memoria. Ers un pícaro.
- No
señor, contesté-, si no comocía las bases del concurso, ¿cómo
pude haberla hecho antes?...
Todos
los presentes, incluso don Ramón, convinieron en que la razón por
mí expuesta tenía validez, y proclamaron ganadora a mi quintilla,
lo que me permitió estar una semana tomando abundante café con
leche gratis”.
Carnés de xornalista de Alfredo Cabanillas |
Da
man de José Rocamora e cun soldo mensual de 200 pesetas de entón,
Alfredo Cabanillas entrou en 1921 a facer parte da redacción
do diario liberal vespertino El Heraldo de Madrid, que
estaba situada inicialmente no nº 7 da madrileña rúa Colegiata,
domicilio da Sociedad Editora Universal, mais que mudou axiña ao nº
7 da rúa do Marqués de Cubas, onde estaba xa instalada a redacción
de El Liberal. Sobre
a historia deste cabezallo de prensa publicou en datas recentes o
xornalista ilerdense Gil Toll unha monografía titulada Heraldo de
Madrid. Tinta catalana para la II República Española
(Ed. Renacimiento, Sevilla, 2013) e unha colección dixitalizada do
mesmo pode consultarse no web da Biblioteca Nacional de España
(www.bne.es).
Fundado
en 1890 por Felipe Duzcazal, El Heraldo de Madrid
fora adquirido en 1893 por José Canalejas, que o converteu en
voceiro oficioso da súa facción dentro do partido liberal. O
rotativo sería dirixido sucesivamente por Augusto Suárez Figueroa,
José Guitérrez Abascal (Kasabal) e,
desde 1902, José Francos Rodríguez, quen contou na redacción con
plumas como Luís Bonafoux, Salvador Canals, Luis Morote, Julio
Burell, Dionisio Pérez, Pérez Zúñiga ou o ourensán Eugenio
López-Aydillo, quen abandonaría a redacción en 1909 para parar a
dirixir o diario ourensán El Miño.
En 1906, o cabezallo que nos ocupa foi vendido á Sociedad
Editorial de España, de Miguel Moya, propietaria asemade de El
Imparcial, diario vencellado á
familia Gasset, e mais de El Liberal.
Esa sociedade con El Imparcial
só chegou, porén, ata 1916, o mesmo que a estabelecida con El
Noroeste de Xixón. O
Heraldo de Madrid continuou facendo trust
en todo caso, baixo a batuta do citado Moya, co matutino El
Liberal de Madrid, cos
diarios homónimos de Sevilla e Murcia, coa revista La Moda
Práctica e con El Defensor de Granada,
xornal este último que dirixía Constantino Ruiz Carnero, futuro
alcalde desa capital que resultaría asasinado durante a guerra polos
fascistas.
Alfredo
Cabanillas, a quen acompañaron xornalistas como José García Plaza
(entón redactor-xefe), Práxedes Zancada, Juan Guixé Herrera, José
Forns i Quadras, Antonio Vidal Moya, etc., irá pasando por todas as
seccións e responsabilidades no Heraldo de Madrid durante os
anos 20 e 30. Comezará a destacar mercé ao seu papel como cronista
da guerra de África, onde coincide co xa citado Xavier Bóveda
(correspondente do diario barcelonés La Vanguardia) e con
Antonio de Lezama e “El Tebib Arrumi” (o xornalista Víctor
Ruíz Albéniz, avó de Alberto Ruíz Gallardón), enviados especiais
de El Liberal, como o era do
ABC Gregorio
Corrochano. Froito do seu labor xornalístico en terras
norteafricanas será o volume La epopeya del soldado: desde
el desastre de Annual hasta la reconquista de Monte Arruit
(1922).
Con
todo, os afogos financeiros da empresa farán que en novembro de 1922
Manuel Busquets George (1872-1957), potentado da industria petroleira
e dos seus derivados (lubricantes, insecticidas, fertilizantes,
produtos farmacéuticos...), compre, co asesoramento do futuro
deputado de ERC Amadeu Hurtado, a totalidade das accións da Sociedad
Editora de Miguel Moya, facéndose así co control dos xornais El
Liberal e El Heraldo
de Madrid, que pasaron a
depender da nova Sociedad Editora Universal. Neste último xornal
citado introducen automaticamente algunhas mudanzas: colocan ao
catedrático de Comercio Antonio Sacristán Zavala á fronte da
administración, reducen o tamaño do xornal a tabloide, aumentan o
número de páxinas até dezaseis e, ao pouco, cesan o seu veterano
director, José Rocamora, e o seu redactor-xefe, Rafael Marquina...
Na
redacción deste novo Heraldo,
agora dirixido por Manuel Fontdevila Cruixent (Granollers, 1888-
Buenos Aires, 1957), concorren plumas como as do sevillano Manuel
Chaves Nogales (novo redactor-xefe), César González Ruano, Carlos
Esplá, José García Plaza, Francisco Lucientes, Enrique Ruiz de la
Serna, Vicente Sánchez Ocaña, o sacerdote progresista almeriense
Hugo Moreno López (que asinaba co pseudónimo Juan García
Morales), Santiago de la Cruz
Touchard, José Díaz Morales, Carmen de Burgos (Colombine)
e un longo etcétera...
Artigos de Pío Baroja, Antonio
Machado, Jacinto Benavente, García Lorca ou Valle Inclán dábanlle
certo postín literario ao xornal.
Capa dunha das pezas teatrais de Gerardo Ribas |
Salientaremos
que canda Alfredo Cabanillas fixo parte da redacción do Heraldo
Gerardo Ribas Aguirre. Nado en 1907 en Madrid, era, segundo revelou o
noso chorado Luís Rei, fillo ilexítimo, pero querido e atendido, do
sacerdote agrarista Basilio Álvarez e dunha moza procedente dunha
das aldeas que bordean a ría de Muros-Noia. Despois de exercer como
redactor de La Nación, en
1927, Ribas integrouse na do Heraldo
en 1928. Nela ocupouse inicialmente das crónicas deportivas, mais
pasou axiña a cubrir novas da esfera política. Cultivou asemade o
teatro, con pezas como o sainete lírico Los verbeneros,
que se estrea no Teatro Pavón de Madrid en 1933. Exiliado en
Arxentina trala guerra, seguiría escribindo para os escenarios.
Entre as pezas que publicou nas Ediciones del Carro de Tespis
bonaerenses figuran Un matrimonio inmoral
(1960), El gran canalla (1962),
El ángel de barro (1963)
e Burlas de verano y mar
(1966). Faleceu na Arxentina en 1981.
O
Heraldo de Madrid
amosou unha clara orientación antididatorial e prorrepublicana nos
anos da ditadura primorriverista, concedéndolle espazo preeminente
ás informacións sobre as actividades e mobilizacións da F.U.E.,
por exemplo, e alentando as candidaturas republicanas para as
municipais do 12 de abril de 1931. Por esa liña decidida e combativa
a prol das liberdades democráticas que lle imprimen o director
Manuel Fontdevila e o redactor-xefe, o xienense Alfredo Muñiz García
(1897-1982), que catapultan o rotativo ata o posto de cabezallo de
prensa máis vendido na xeografía española con perto de medio
millón de exemplares diarios vendidos (en dura competencia co
monárquico e dereitista ABC), o xornal padecerá a represión do
xeneral Berenguer, que o suspendeu en novembro de 1930 durante varios
días.
Proclamada
a 2ª República, eríxese en voceiro entusiasta do republicanismo
burgués e reformista, na liña de Azaña, aínda que o propio
Alfredo Cabanillas acabará militando na Unión Republicana. De
feito, exercerá como xefe do gabinete de prensa da Presidencia da
República en 1931, durante o gabinete interino de Martínez Barrio,
após a destitución de Alcalá-Zamora. Nesa época, na sección
“Notas de la redacción”, ao pouco de proclamada a 2ª República,
Cabanillas editorializaba no artigo titulado “Galicia y Madrid. El
presidente y los héroes”:
“Mientras
en Madrid, centro nervioso de la República, se proyecta un gran arco
de triunfo bajo el cual reposen los restos de Galán y García
Hernández, en Galicia, cuna del viejo caciquismo de la España de
ayer, se levantan arcos de triunfo también para acoger solemnemente
al Jefe del Estado. (...) El corazón de España late gozoso en esta
hora al paso del presidente por las provincias gallegas; el corazón
de España sufre, sangra en esta hora también al recuerdo de aquella
visión impresionante del fusilamiento (...) Obsérvese como las
gentes de Galicia, entre clamores de una alegría nueva llena de
fecundas ilusiones, y Madrid, entre sublimes demandas por que se
honre la memoria de los que sufrieron los primeros dolores de la
República, dejan de ser la masa alocada y arrolladora y se
convierten en fuerza viva, señalando con su conducta un hecho
indiscutible: la consolidación del régimen.
Galicia
se siente libre del yugo secular y vitorea con entusiasmos delirantes
al presidente porque en él ve el símbolo de su redención próxima
(...)”.
O
aviador Ramón Franco, irmán do futuro ditador, e a soprano Ofelia
Nieto son, entre outras, algunhas figuras galegas que frecuentan o
trato amical de Alfredo Cabanillas por esta época. Da artista
amentada, escribe o xornalista (páx. 138): “la excelsa soprano
española que en aquella época se manifestaba como una auténtica
diva en todas sus actuaciones”, e tamén alude a “su hermana,
Ángeles Otein, soprano también, aunque de inferior categoría, que
para evitar confusiones había alterado el apellido (léase de
izquierda a derecha) (...)”.
Casa natal de Ramón Cabanillas, en Fefiñáns |
En
xullo de 1934 (cf. páx. 180) Alfredo Cabanillas recibe o nomeamento
como membro do Consejo Nacional de Cultura, organismo integrado por
38 personalidades do mundo das Artes, das Letras e das Ciencias.
Indica o propio xornalista que “fui destinado a la sección 4ª en
la que ya figuraban el gran poeta gallego Ramón Cabanillas, el
insigne compositor Óscar Esplá y el imponderable Antonio Machado”.
Efectivamente, como explicou o benquerido Luís Rei no seu libro
Ramón Cabanillas. Crónica de desterros e saudades (páx.
378),
“(...)
o día 4 de febreiro de 1934 o xornal El Pueblo Gallego deu a
noticia de que [Ramón] Cabanillas recibira o nomeamento de vogal no
Consejo Nacional de Cultura, un órgano consultivo e asesor do
Ministerio de Instrucción Pública que, en principio, non tiña unha
excesiva carga política nin implicaba unha boa remuneración, xa que
os vogais cobraban vinte e cinco pesetas pola asistencia a cada unha
das sesións. Con todo, non deixa de ser significativo que sexa un
goberno de dereita o que veña aliviar a situación do noso poeta.
Descoñecemos os apoios e valedores que [Ramón] Cabanillas puidese
ter no seo dos partidos da coaligación gobernante, pero hai motivos
para pensar que o vello amigo do poeta e deputado agrario-radical
Basilio Álvarez había estar entre eles”.
Durante
o “bienio negro”, o rotativo que nos ocupa foi suspendido en
varias ocasións polas autoridades radical-cedistas e padeceu os
rigores da censura previa. Logo apoiou a campaña pro-amnistía e en
febreiro do 36 impulsou abertamente as candidaturas da Frente
Popular, converténdose no auténtico estandarte de prensa dos
sectores da poboación madrileña que, nos primeiros compases da
guerra do 36 e diante da inminente ameaza de ocupación fascista,
erixirían a consigna do “No pasarán”.
Mais
a traxectoria de Alfredo Cabanillas durante os anos da guerra resulta
finalmente controvertida e desacougante. A cada menos conforme coa
deriva esquerdista e revolucionaria dos sectores resistentes en
Madrid e paulatinamente divorciado da maioría dos redactores e
traballadores do rotativo, o director fáctico de Heraldo
de Madrid dedicouse a facer
numerosas xestións para tentar salvar a vida a significados
elementos dereitistas que residían naquel Madrid asediado. Marchou
finalmente da capital en xullo de 1937 cara a Valencia, logo de ser
repudiado expresamente por un comité obreiro de redactores do propio
xornal, onde estaban representados PSOE, Unión Republicana e PCE...
De Valencia viaxou ata Marsella no vapor francés Imerithie
II, e de alí ao exilio
bonaerense, onde entrou en contacto cun antigo ministro da didatura
primorriverista, o conde de Guadalhorce (Rafael Benjumea) e proclamou
publicamente o seu compromiso coa causa dos sublevados nun volume
titulado Hacia la España eterna
(1938). O xornal que dirixira, El Heraldo de Madrid, sería
finalmente incautado polos falanxistas o 28 de marzo de 1939 e daría
paso días despois ao diario Madrid,
baixo a dirección de Juan Puyol.
Un
tanto paradoxal foi desde entón a situación deste exiliado “por
partida dobre”, demasiado comprometido no pasado co republicanismo
como para ser acollido cos brazos abertos pola España de Franco e
demasiado servil co franquismo como para ser aceptado pola inmensa
maioría da colonia galega e española de corazón republicano
exiliada na Arxentina, Castelao incluído. En todo caso, neses
anos de posguerra, Alfredo Cabanillas non deixou de manifestar de
múltiplas formas o seu visceral anticomunismo e o seu pechado apoio
á ditadura de Franco. Fixo parte dos chamados “Legionarios Civiles
de Franco”, fundou en 1945 o
semanario Cartel,
permaneceu ata 1964 como redactor do diario La Nación (o
mesmo diario que acabaría expulsando ao seu brillante columnista
Eduardo Blanco Amor por manterse fiel ás súas conviccións
republicanas e esquerdistas) e exerceu, en fin, como director do
profranquista El Diario Español.
Agapito García Atadell |
Outra
presenza galega ven ao rego desa peripecia de Alfredo Cabanillas
durante a guerra civil. Como xa dixemos, durante os primeiros meses
da contenda realizou no Madrid sitiado polas catro columnas
franquistas numerosas xestións para tentar salvar detidos nas
chekas, a comezar polo fillo do antigo director do Heraldo,
José Rocamora, de nome Pedro. No seu libro de memorias, despois de
sinalar a CNT, a FAI e os comunistas como verdadeiro cancro da
República, escribe (páx. 179):
“mucho
daño hicieron a la República durante la guerra civil, y, aún más,
aquellos grupos incontrolados de facinerosos, como la columna de
García Atadell, que no iban a ningún frente de combate, y, en la
retaguardia, se dedicaban a registrar las casas más distinguidas de
Madrid, especialmente las del Barrio de Salamanca, y el producto de
esos registros: muebles de alta calidad, joyas, dinero, cuadros de
firmas cotizables, etc, los vendían a cualquier precio y en
cualquier parte. Pero previamente a esos registros y a esos despojos,
que no eran incautaciones, como decían los asaltantes, se apoderaban
de toda obra de interés y valor pecuniario, detenían a los
propietarios de la casa, se los llevaban al exterior y los asesinaban
en el lugar más a propósito (...)”.
Noutro
momento (páx. 186) volve referise con indesimulada acritude a
“los
de la columna García Atadell, los de la columna del Rosal, que
siguieron empleando sus métodos de saqueo y crimen en los edificios
mejor amueblados y mejor abastecidos de Madrid y a los palacios y
chalets del centro y de la periferia, con el único afán de robar
todas las existencias y matar porque sí a los habitantes de cada
casa”.
A
actividade da brigada do militante socialista e tipógrafo de orixes
viveiresas Agapito García Atadell (1902-1937) é reflectida no
Heraldo de Madrid nos primeiros meses da guerra, con sonadas
detencións de personalidades conservadoras, como a irmá do xeneral
Queipo de Llano, Rosario... Non obstante, en plena ofensiva sobre
Madrid, Gacía Atadell fuxiu a Francia a finais de 1936, cargado cun
enorme botín, pero foi detido cando o barco que o conducía a
América fixo escala nas Canarias. O historiador Paul Preston
achácalle a este antigo líder das loitas obreiras do noso Viveiro
natal non menos dun cento de asasinatos paralegais...
Retomemos,
para rematar, o fío da traxectoria de Alfredo Cabanillas. En 1961,
aproveitando a súa participación como xornalista arxentino
acreditado aos actos de inauguración en Madrid dun monumento a San
Martín, visitou ao entón ministro Manuel Fraga Iribarne para
tantear as posibilidades de regresar e de poder exercer a profesión
xornalística na España de Franco. Fraga deulle boas palabras, mais
cando no ano 1964 Alfredo Cabanillas solicitou a inscrición e o
carné de xornalista na Dirección General de Prensa, rexida por
Manuel Jiménez Quílez, antigo redactor do católico El Debate,
a resposta que lle chegou foi que “como no había pasado por la
Escuela Oficial de Periodismo, no era posible mi inscripción en el
Registro Nacional de Periodistas, y, por lo tanto, sintiéndolo
mucho, no podía otorgarme el Carnet de Periodista (..) El sabio
Jiménez Quílez borraba, tachaba, rechazaba de un plumazo todo mi
quehacer periodístico de sesenta y tantos años (...)” [páxs.
126-128].
Asi
e todo, en 1964, grazas ás xestións no seu favor do xefe do Servizo
de Intelixencia Militar (SIM), José Ungría, Alfredo Cabanillas
puido regresar a España, estabelecéndose en Córdoba e colaborando
como columnista no ABC desde 1966 ata a súa morte, ocorrida
en 1979.
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