Hai
non moitos días visitei, por razóns derivadas do meu labor como
sindicalista do STEG, o instituto “Aquis Celenis” de Caldas e
aproveitei a ocasión para conversar unha miga e tomar un café co
vello amigo Lois G. Magariños, a quen había xa algún tempo que non
vía. Na concisa conversa, indo e vindo de tema en tema, apareceu que
o noso común camarada poético Cándido Duro viña de editar un novo
libro. O comentario que me fixo Lois entón non puido ser máis
sintético e elocuente: “O libro é Canducho en estado puro”.
Poucas xornadas despois Moncho
da Cabanillas reclutábame para este acto e Saúl Otero pasábame un
exemplar impreso da obra...
Agora
que xa lin o Manual de astronavegante
vexo toda a lucidez e acerto que encerra o cariñoso comentario de
Lois e confeso que, por máis que o intente, non serei quen de
achegar unha mellor definición do poemario: Canducho en
estado puro. Mais, en que
consiste esa pureza?, preguntarédesvos os que por acaso non
coñecedes o autor nin tedes noticia ou contacto coa súa obra
precedente. Que estilo, que temas e que trazos a definen? Vaiamos por
partes para explicalo.
Cándido
Duro Domínguez é un escritor nado en Pontecesures o 7 de outubro de
1965, no seo dunha familia de extracción popular, emigrante e
traballadora (ferreiro, o pai; peixeira, a nai). Vítima desde moi
cedo dun sistema educativo, diriamos coa xerga pedagóxica actual,
que non atendeu as súas necesidades educativas especiais nin soubo
administrar as súas precoces e apaixonadas competencias e vocacións
(as literarias, as reflexivas e as cívicas), talvez por iren
envoltas desde o comezo en xuvenil rebeldía desmascaradora e en
insubmisa inadaptación xeral ao hipócrita e inxusto medio
dominante, axiña se botou Cándido ao mundo do traballo para gañar
o pan de cada día coa suor da súa frente, mais sen renunciar por
iso, máis ben ao contrario, a cultivar a escrita na compaña
alentadora doutros mozos de Pontecesures e contorna, entre os que
cabe amentar ao xa citado Lois Magariños, a Fernando Rodríguez, a
Luís Álvarez Angueira, a Begoña e a outros dos promotores de revistas tan
paveras e incisivas, por contestatarias, como O coche de pedra.
Obreiro
das palabras e obreiro manual, fundador precoz dunha familia con
fillos de nome bíblico (Ezequiel e Xacob), pasou nun tempo por
fundacións formativas de certo sindicato que lle ensinou que non
todo o que de revolucionario e patriótico reloce é ouro e que entre
os que máis forte parecen berrar envolvéndose en bandeiras
proletarias tamén hai vividores, trepas, tiralevitas e, maiormente,
sectarios. Fun testemuña directa do proceso e compartín a acedume
do desencanto deses días con Canducho. Penso que desde entón,
considerámonos algo máis que simples coñecidos... E cómpre dicir
que tamén nos uniu moito e cordialmente a común participación nas
actividades da lembrada asociación cultural cambadesa “Santa
Compaña”, a finais dos anos 90.
Das
voltas laborais e das reviravoltas vitais que viñeron despois, en
precipitada sucesión de felicidades e fracasos, de rupturas e
resurreccións, mellor fala e informa a propia poesía confesional do
noso autor do que o podería facer eu, de maneira que entrarei sen
máis demora no repaso da súa traxectoria autorial, sempre buscando
que entendades esa definición do Manual de astronavegante
como Canducho en estado puro
coa que empecei este meu relato.
A
traxectoria comezouna Cándido autoeditando en 1989, con tan só 24
anos, o volume Breixo, monólogo dun traballador baixo a choiva.
Este primeiro libro inscríbese de cheo na estética do
socialrealismo poético galego. É, pois, unha obra epigonal dunha
tendencia que ocupara o centro do escenario a raíz da Longa
noite de pedra de Celso Emilio
Ferreiro (homenaxeado explicitamente por Cándido na obra, por certo,
como moitos outros autores da poesía social: Miguel Hernández,
Víctor Jara, Gabriel Celaya, Blas de Otero...), mais que nesa altura
retrocedía desacreditada e un moito gasta ata a marxinalidade,
empurrada polo “boom” da chamada “poesía dos 80”, repleta de
culturalismo e sensualidade, sumida en venecianos aires e alérxica,
xaora, a todo atisbo de compromiso explícito no verso.
Lido hoxe, este primeiro libro de Cándido revela un
algo de inxenuidade, transparenta as lecturas iniciáticas que están
na base da súa composición, presenta talvez moitos versos sen puír
(“o meu verso sae en bruto e déixoo en bruto”, recoñece el
propio no limiar) e aparece lastrado en exceso por unhas formulacións
temáticas de fondo que resultan consabidas e tópicas. Mais no seu
favor direi que conserva frescas, cando menos para min, dúas
características que pasarán a configurar ese “estado puro” do
Canducho poeta que queremos definir.
A primeira é a capacidade de exploración e emprego de
recursos expresivos moi diversos que levan a poesía lonxe dos
territorios do xeroglifo cifrado só apto para exquisitos versófagos
e a achegan á condición de “xénero total” e totalizador, á
procura de públicos tan amplos como intelixentes: aquí un xogo de
palabras, logo un símbolo químico, alí un caligrama, acolá un
lema comercial parodiado, máis adiante un verso directamente
manuscrito, aló un xogo tipográfico, agora unha fórmula
físico-matemática, aquí un palíndromo, a seguir un estribillo, de
súpeto unha imaxe inédita ou unha metáfora chea de forza e
orixinalidade... Nada foxe ao aspirador poético-lingüístico que
aplica o autor sobre a realidade para, despregando toda clase de
ferramentas formais da linguaxe, apreixala, condensala, extractarlle
a cerna ou desmascarala. Poesía chea de vida, sobre a vida, para a
vida, que se expresa ora con contundencia, ora con apuro, ora con
raiba, ora con sarcasmo, ora con acentos de delicado lirismo, nunca
con finximento, xamais con afectación, lonxe de poses preconcibidas
para a feira das vaidades literarias nas que nunca quixo participar.
A
segunda característica valiosa presente xa en Breixo
e que fecundará o resto da traxectoria de Cándido, ata chegarmos ao
Manuel de astronavegante,
é o mundo referencial propio e confesional que formula e debulla, no
que é posíbel distinguir diversos nódulos reiterados, moitos deles
conmoventes, carimbados polo selo da autenticidade máis pura e
esencial:
- a evocación da infancia pobre mais feliz, marcada pola emigración do pai e polas estreiteces materiais;
- a inadaptación ao medio escolar e social dominante;
- os choques adolescentes coas angurias sobre o futuro que experimenta a súa familia (seus pais advírtenlle reiteradamente que de poeta non se pode vivir e que non se pode ser teimudo e protestón como unha burra de Caldas...);
- o espertar da conciencia crítica fronte ao mundo e aos demais;
- as experiencias da explotación cotiá no traballo;
- o contraste dos valores humanistas coa realidade insolidaria, cínica, inxusta e abusadora en que se instalan os privilexiados;
- a procura do amor e da plenitude vital;
- a vivencia desgarradora da soidade e da incomprensión;
- os autorretratos reflexivos;
- o afán por condensar no verso o que se leva e proe nos adentros; etc.
En
Breixo xa está o
“astronauta azul”, a “burra de Caldas”, o aprendiz de poeta
á procura de voz propia, o anotador en servilletas de papel, o
perpetuo reflexivo que fuchica nas feridas do espírito ou o lúcido
rebelde que zorrega no lombo da mentira social cun látego de
sarcasmo tan eficaz como iconoclasta.
Precisamente
o grande mérito que eu proclamaría na traxectoria xeral de Cándido
como poeta é ter sabido ir afinando pouco a pouco, tanto formal
como perlocutivamente, os seus poemas para acadar unha voz propia,
inconfundíbel, coa que seguir contando, en esencia, o mesmo sempre
suxerente mundo referencial que xa presentara no seu primeiro
libro... isto é, Canducho en estado puro...
O
xardín das matanzas, editado a
medias en 1996 nun mesmo volume da colección “Dobre Espacio” da
A.C. Santa Compaña de Cambados, co Manuscrito de poeta
con suicidio final, de Pedro
Gonzalves, con ilustracións de Lois Magariños e Saúl Otero,
respectivamente, supuxo un paso adiante moi firme na traxectoria do
noso autor. Canducho, sen renegar dos modelos da poesía social e
mesmo homenaxeándoos en forma de citacións ou texto adicados
(Manuel María, Blas de Otero...), aprendeu aquí a depurar, a
prescindir, a seleccionar e non por iso renunciou a continuar
expresando ese puñado de verdades vitais contraditorias, por veces
corrosivas, que alimentan o seu verso. O novo libro sitúase
maiormente na órbita da poesía da experiencia e amosa un pendor
intimista e autorreferencial, con algunha excepción na liña da
poesía social sarcástica e irónica.
Os
poemas de O xardín das matanzas
van abalando entre a plenitude e o desacougo, entre a ardencia do
amor e a friaxe da soidade. O eu recoñécese sumido nun mar de
dúbidas, traído e levado por ondas de signo contraditorio,
propietario dun “almacén de derrotas”. Hai esperanza e
desespero, ledicia e tristura, soidade e compaña, serenidade e
axitación, acougo e fervenza; hai un Cándido que toca fírgoas de
luz e outro Cándido que se sente preso na “torre da derrota” e
“náufrago á deriva” como “un astronauta polos espacios
intergalácticos”... Cando o eu poético se disfraza de pobre tolo
chamado Urdo Dancodi Minugódez
constrúe un autorretrato lírico e irónico ao mesmo tempo no que é
doado recoñecer trazos que reaparecerán no Manual de
astronavegante:
“Velaquí un home
chamado Urdo Dancodi Minugódez,
fillo de Cándido o ferreiro e
Rosa.
De profesión obreiro da palabra
coa voz muda enterrada na area
do deserto
dos indios chumichumas do
Cesurestám (...)”.
No
2001 apareceu o terceiro libro de poemas de Cándido, Rompendo
os adivais da gorxa. Confésovos
que non pode dicir moito del, pois só coñezo catro poemas que lin
por internet. A cousa, ben sei, ten delito pola miña parte: unha
persoa coma min que ten chea a casa de libros e que presume de estar
moi ao tanto do que en poesía galega se fai e se edita e non ten o
libro dun amigo... Máis imperdoábel aínda resulta que non teña
Rompendo os adivais da gorxa cando
constitúe, ata onde sei, o único libro do mundo mundial onde un
poema está inspirado nun verso da miña autoría:
"As
palabras limitan co silencio máis ca nunca"
Emilo
Xosé Insua
Porque
sinto a necesidade
de
botar sobre os ollos
unha
placa de cemento armado
para
non ver o que vexo.
Porque
doen os ollos
coma
se tivesen miñocas dentro.
Porque
me doe sentir a friaxe desta gorxa muda,
a
friaxe destes dedos sen tento
incapaces
de abrir as portas
ás
caricias.
Porque
choro de rabia.
Porque
son incapaz de largar os aparellos
e
defender este humilde oficio
de
pescador de palabras e de soños
como
peixes neste mar sen nome,
este
oficio que me leva
a
pegar cos puños nas paredes
e
berrar de dor
ata romper os adivais da miña
gorxa.
En fin, apliquémonos o sabio refrán: En
casa de ferreiro, coitelo de pau....
Deses
escasos poemas de Rompendo os adivais da gorxa que
coñezo deduzo, non obstante, unha esencial continuidade coas liñas
temáticas e expresivas dos libros anteriores. Vexo, ademais, que
poboan os versos imaxes, evocacións e metáforas que volven aparecer
no Manual de astronavegante.
Aí
está a rapazada rillota de Pontecesures á que Cándido pertenceu,
feliz na pobreza e millonaria en soños, que fana (fai a gata) ás
clases de Don Elías para xogar ao fútbol con botellas de plástico
e porterías imaxinarias e que gasta dez pesetas aos domingos na
taberna de siña Pepa a Barcalesa mentres ve a tele en branco e
negro, soñando ser astronauta... Aí está o eu poético
confuso e solitario na voráxine dunha cidade, “mundo
de cemento e asfalto prefabricado”, chea
de reclamos publicitarios e de seres humanos que deambulan con présa,
automatizados e en silencio... E aí está o Cándido teimando nas
razóns da propia escrita, no sentido último dos soños que se
deborcan en versos, agarrado á poesía como a un salvavidas en pleno
naufraxio vital:
Escribo
si
necesariamente
como o ar que respiro
para
poder camiñar
cos
meus pés de barro
neste
río
de
lastras
que
me leva.
En
2008 Cándido edita Só palabras como garabullos.
Faino na colección poética Hipocampo Amigo, que xestiona desde
Madrid un poeta e editor de orixes pontevedresas, Sabino Torres
Ferrer (1924), que compartiu con Celso Emilio Ferreiro en plena
posguerra a aventura da colección de poesía “Benito Soto”.
O libro ten un ton xeral de felicidade e de optimismo
que responden, dedúcese, a unha situación vital e familiar de
relativa plenitude. A luz inunda a casa habitada, saltan faíscas de
humor conxugal nos versos, exprésanse olladas tenras sobre a xente
do traballo do noso país de outrora (vellos mariñeiros, patifas,
vellos que falan de defuntos que xa non están...), destílase o
celme da vida segundo a segundo e axótase a depresión botándoa a
patadas...
Non
é esta a única mudanza contrastiva do poemario de Cándido con
respecto aos anteriores. Hai agora unha aposta clara pola fórmula
condensada e esencializada do texto, que devén breve, sentencioso,
por veces lacónico, sempre filosófico, na liña do haiku oriental
ou da poesía que tamén cultivan por esa época Gonzalo Navaza,
xogando cos palíndromos, ou outro amigo e poeta cesureño, Fernando
Rodríguez Gómez, en libros como Miradas Ausencias (2004),
que mereceu o Premio de Poesía Prados Ledesma do Concello de Viveiro
(comigo, Xoán Neira, Isidro Novo e Antóm Fortes no xurado, por
certo). En palabras de Cándido:
Palabra
Quérote
por riba de todo
sinxela e transparente
Mais non desaparece, non, o Canducho lúcido e incisivo
que olla o mundo criticamente e que ataca o militarismo a conta dos
mísiles disque “intelixentes” da guerra do Afeganistán ou que
nos advirte sobre os peores lobos, dito sexa en termos do filósofo
Hobbes, que non son senón, dinos o poeta, “os disfrazados de
ovellas”...
E
chegamos así ao Manual de astronavegantes
(2013), que é un libro, como case toda a obra de Cándido,
autoeditado, desta vez en Meubook. O poemario, composto por 23
textos, ten de novo unha concepción altamente confesional e
autorreferencial do discurso e aparece tinguido outravolta de cores
emotivas predominantemente grisáceas. O contido deses 23 poemas,
penso, pódese agrupar nos seguintes ciclos:
- Poemas de evocación do tempo infantil (“Burro de Caldas”, “Libreta de escola”, “Casiña na rúa Deputación 39”), que lle serven ao eu poético non só para repasar vivencias dese tempo orixinario, definido por notas como a feliz inconsciencia, a labazada da inadaptación, o fracaso escolar e as angueiras e angurias familiares omnipresentes (traballo, emigración, estreitez económica, doenza...), senón tamén para plasmar o desencanto e a decepción do individuo adulto que non foi quen de catapultar os soños acariñados naquela época até a atalaia da felicidade (“Non veu hoxe Charles Bukowski a saudarnos”, “Discusión familiar”).
- Poemas de crítica social (“Alta costura en movemento”, “Outro sur”, “Champion league”, “Tantoporcento”, “Chove en Compostela”), que poñen en solfa, con sarcasmo e ironía unhas veces, con raiba outras, valores e prototipos da sociedade capitalista e de consumo que padecemos ou que visan denunciar realidades horrorosas padecidas por seres humanos abandonados á súa sorte polo sistema: inmigrantes que morren en pateras, pobres que remexen nos colectores do lixo para se poderen alimentar, desempregados que non dan atopado traballo, etc..
- Poemas dedicados a persoas admiradas ou queridas que xa non están entre nós, como “Aldea de Vilar”, en memoria de Xosé Lois Miguéns Castaño; “Artesáns da palabra”, en honra do poeta Manuel María, ou “Da poesía non se vive”, escrito para Manuel Alonso Pérez. A idea do valer e do valor da poesía preside este monllo de composicións.
- Poemas de indagación no propio eu (“Propósito poético”, “Inventario”, “Presente”, “Ceo despexado”) ou de xélido desamor, que reflicten o fracaso e a ruína paulatina dunha relación humana e sentimental noutrora sinónima de plenitude: “Hoxe xa non é onte”, “Poema da nocturna ausencia”, “Cómpre seguir vivindo”, “Busca”, “Out”...
- E, por último, un poema final de renacer, vinculado á vivencia esperanzada dun novo amor: “Hai Luz”.
Así pois, e xa concluíndo, este Manual de astronavegante, libro que cabe catalogar como de definitiva madurez na traxectoria do seu autor, convídanos a explorar as galaxias do intimismo evocativo e sentimental e as constelacións do compromiso cos desfavorecidos. Canducho en estado puro, dixo Lois Magariños e subscribo eu. Ou sexa: poesía, sentimento, sensibilidade, lucidez, raiba e humanidade regaladas a raudais desde unha voz ferida pola vida.
Moitas grazas pola vosa atención e un parabén moi grande para o camarada poeta Cándido!
[Este texto corresponde á miña intervención no acto de presentación do libro Manual de astronavegante que tivo lugar o día 9 de maio de 2014 en Cambados, organizado polas librarías "Contos" e "Cabanillas"]
Ningún comentario:
Publicar un comentario