Coral Polifónica do Casino de Viveiro, en 1990 |
Corais polifónicas e
iniciativas do Conservatorio
A
alusión á melodía “¡”Viveiro!” de Plácido Holguín deunos
pé nunha entrega anterior para referirnos á constante presenza en
Viveiro de agrupacións orfeonísticas e coralísticas, ben de
visita, ben propias. Falaremos agora algo sobre elas e daremos conta,
ademais, dalgunhas das iniciativas que xorden do Conservatorio de
Música que acolleu a exposición “Musiqueando. Unha ollada
retrospectiva ao acervo musical viveirés”, orixe última deste
traballo que aquí remata.
O movemento da música vocal
colleu forza en Galiza a finais do século XIX, coa fundación de
diversos “orfeóns” (o Brigantino, o Lucense, o Mindoniense...),
algúns deles ben próximos xeograficamente á nosa Vila. Nos comezos
do século XX, a tendencia derivou cara aos “coros populares”
(“Cántigas da Terra”, “Toxos e Froles”, “Cántigas e
Agarimos”, etc.), que ofrecían espectáculos en que se combinaban
a música vocal e instrumental, o baile, a exaltación dos traxes
tradicionais e mesmo o teatro. Posteriormente, o franquismo
“aproveitouse” en parte deses coros por medio da Sección
Feminina, baleirándolles boa parte do seu sentido dignificador da
propia cultura e “folclorizándoos” na acepción máis pexorativa
da palabra. Por último, a partir dos anos da Transición, aínda que
con raíces en momentos anteriores, rexistrouse un relativo espertar
dun determinado tipo de agrupamentos músico-vocálicos denominados
“corais polifónicas”.
Viveiro participou dun xeito
ou doutro en todas esas manifestacións, fose por activa, creando
agrupamentos específicos, fose por pasiva, acollendo as xiras e
actuacións dos agrupamentos creados noutras localidades.
En abril de 1914 chegou a
Viveiro a rondalla, orfeón e cadro teatral da “Juventud Antoniana”
de Lugo, que serviu de estímulo para que na entidade homóloga de
Viveiro, que presidía Fernando Pérez Barreiro, nacese un orfeón,
unha rondalla dirixida por Juan Latorre e un cadro declamatorio
liderado polo noso bisavó o fotógrafo José Ínsua (Pepe
da Mota).
Ese orfeón da “Juventud Católica” viveirense interpretaría a
peza “Libera me Dómine” do propio Latorre durante varios anos
nos oficios de Defuntos das parroquias de San Francisco e Santa María
do Campo e actuou nalgunhas veladas da propia entidade, ofrecendo ao
público pezas como a “Alborada” de Veiga. En 1930 rexistramos un
intento da “Juventud Católica”, auspiciado por Ángel Chao Ledo,
de crear unha coral polifónica, mais sen moito éxito á
prostre.
En 1916 visitan Viveiro dous
coros mindonienses: en setembro o “Orfeón Veiga” e en outubro
“Brisas del Masma”, que regresaría para actuar ao ano seguinte.
En agosto de 1921 rexistramos a presenza do coro ferrolán “Toxos e
Froles” e en setembro de 1922 a da rondalla ferrolá “Airiños”.
En febreiro de 1925 actúa o coro “Cantigas e Aturuxos” de Lugo e
en xuño dese mesmo ano un orfeón de Ortigueira. O coro “Ecos da
Terra” de Ferrol visita Viveiro e actúa no Teatro Nemesio en
decembro de 1926.
Os coros parroquiais de San
Francisco e Santa María, e aínda o efémero da JUFRA que cantou en
1973 algunhas ceremonias relixiosas como a misa do Naseiro, cubriron
durante boa parte da segunda metade do século XX as funcións
coralísticas máis relevantes. Mais desde a década dos 80 desa
centuria, produciuse o nacemento e consolidación en Viveiro de
entidades corais do ámbito laico.
Durante as décadas de 80 e
90 do pasado século un dos números que compuxeron o agosto festivo
viveirense foi o Festival Coral de Música Popular, que se celebraba
na Praza, e ao que asistiron emblemáticas agrupacións como
“Cántigas da Terra”, da Coruña, “Toxos e Froles” de Ferrol,
a Polifónica Ferrolana, etc.. Estas agrupacións compartiron
escenario coa Polifónica do Casino de Viveiro, que debutou en 1984
con Alfonso Mariño, tivo a seguir varios directores (Juan Carballal
González, Antonio Álvarez Neira...) e pasou a se independizar da
entidade recreativa matriz en febreiro de 2004, agora co nome de
“Coral Polifónica Alborada”. Desde 1999 diríxea Luís Vicente
Fernández Prieto, que xa pertencía con anterioridade á formación
como vocalista, e presídea Teresa Penabad. En 1996, unha das
integrantes desa coral, Dolores Fernández (do Cubilote), puxo
en marcha un Coro Infantil no Casino.
Coral Polifónica Alborada, de Viveiro |
Máis efémero e humilde foi
o Coro do Instituto Nacional Mixto de Bacharelato de Viveiro (actual
IES Vilar Ponte), na primeira metade dos anos 80 do pasado século,
que dirixiu o sacerdote, traxicamente falecido en datas recentes,
Manuel Crespo Prieto, o Tonis. Vicente Casas e nós mesmos
figuramos entre as súas voces. Facía os ensaios de 3 a 4 da tarde,
antes de entrar ás clases e as súas actuacións “estelares”
limitábanse a algúns festivais do instituto e a visitar en épocas
sinaladas o Asilo de Anciáns, para darlle algo de entremento e
diversión ás persoas alí recollidas.
Se na longa e rica relación
de Viveiro coa música, que intentamos reflectir nas entregas deste
traballo, hai un momento de especial importancia, que marca un antes
e un despois, ese non é outro que a creación do Conservatorio de
Música de Viveiro, a mediados dos anos 80. O novo centro formativo
veu culminar dalgún xeito toda esta fervenza musical atesourada na
tradición viveiresa, para proxectala desde o rigor formativo e a
profesionalidade cara ao futuro.
Son centos xa os músicos e
músicas formadas nas aulas deste Conservatorio e é cada vez máis
frecuente encontrar no currículo dos nomes que protagonizan a música
culta galega dos nosos días referencias á súa estadía formativa
na nosa vila. A título de exemplo, o noso propio fillo Santiago
estuda percusión nun Conservatorio Elemental, o de Cambados, que
está dirixido neste intre por unha rapaza de Burela, Nelly Iglesias,
que se formou integralmente no Conservatorio Profesional de Música
de Viveiro. Ao nome desta profesora de piano aínda habería que
engador tantos outros, como os de David Bellas, David Catá, Tamara
Lorenzo Gabeiras, Javier Fajardo Pérez-Sendín, Felipe Sánchez,
Miguel Pita, Efraím Díaz, etc., etc., etc.
Á calor do traballo deste
centro educativo musical formáronse puntualmente algúns
agrupamentos novidosos na historia musical da vila, como é o caso do
Grupo de Clarinetes “Sol en Cuarta”; do Coro do Conservatorio,
creado en maio de 1997 e dirixido sucesivamente por Antonio Alvarez
Neira (Dosi), Luz Bermúdez, Vicente Casas e, de novo, Antonio
Álvarez Neira; do “Grupo de Improvisación”, dirixido polo
profesor de piano e acordeón Lino Rico e composto ademais por Felipe
Sánchez (guitarra), David Bellas (saxofón), Juan Carlos García
(clarinete) e Fino (batería); a “Big Band”, que naceu no ano
2000 baixo a batuta de Víctor Illán e renaceu en 2005 da man de
Delio Presas Carrera; o “Grupo de Canto do Conservatorio”, que
interviu, por exemplo, nos actos de conmemoración do sesenta
cabodano de Antón Noriega Varela, en marzo de 2007; o Coro de Cámara
en setembro de 2013, agora rebautizado “Tempus fugit”, que
promove e dirixe Javier Fajardo Pérez-Sindín; ou, apenas hai un mes
e da man de Carlos Timiraos, a Banda Infantil do Conservatorio.
Deste xeito, cabe confiar en
novas promocións de músicos e músicas competentes saíndo cada ano
deste Conservatorio de Viveiro, apesar de que a insensibilidade
dalgúns gobernantes faga que non esteña aínda integrado e
financiado como debera na rede de centros dependentes da Consellaría
de Educación.
Cabe soñar, asemade, cunha
sociedade cada vez máis culta, sensíbel e formada musicalmente, que
eleve o listón cultural e humanista de Viveiro aínda máis alto e
que programe ou alente, directa ou indirectamente, unha nova fornada
de iniciativas, grupos e expresións musicais que poidan dar pé a
que dentro de algúns anos, algún outro individuo tan entusiasta e
traballador como Antonio Navarrete faga unha nova recompilación
retrospectiva de fotografías, partituras e gravacións como a que
tivemos o privilexio de contemplar na exposición “Musiqueando.
Unha ollada retrospectiva ao acervo musical viveirés”. Para
aquela, voces máis competentes e autorizadas que a nosa farán deste
traballo que aqui finalizamos un humilde chanzo no camiño ascendente
para o coñecemento do noso rico e valioso pasado musical.
Ningún comentario:
Publicar un comentario