Na revista galaico-arxentina Céltiga, concretamente no seu número 65, de 10 de setembro de 1927, e con expresiva dedicatoria ao viveirense Ramón Villar Ponte, seu amigo e correlixionario, publicou o escritor galeguista Ramón Otero Pedraio (1888-1975) o artigo que a seguir reproducimos. Nel, tomando como motivo o estado de relativo abandono do xardín dos claustros de San Francisco e a presenza dunha carta autógrafa de Pastor Díaz nunha parede do despacho do máis novo dos Villar Ponte, o autor de Arredor de si fía un precioso retrato ambiental do Viveiro de entón, cheo de forza evocadora.
UN XARDÍN I-UNHA CARTA
Viveiro, na serán tépeda e bretemosa do vráu,
olla morrer saudosamente o Landrove i-acenderse car'a mar a costelación
viaxeira das luzes da prata pescantina. Xa non loce no outo, igoal que un
seixo, a ermida do S. Roque e soilo s'adiviñan, dend'o malecón urbano, as masas
dos piñeirales amigos do monte i-o loiro vagantío da praia. Sentados frente á
noite e o río, soñando na fermosura da cidade e nos mil motivos da sua hestoria
e do seu esprito, ¿por qué xurde, sin teimalo, sinxelamente, un paralelo entre
o xardín i-a carta?
O xardín frorece, pechado no acougo d'un craustro
do deixado convento dos Menores. A casa grande, resoante, simpre, acolledora,
está destiñada a difrentes servizos adeministrativos, mais pol'as escaleiras,
pasillos e salas inda corre aquil aer de homilde legría, de craridade d'esprito
e de vida propio dos fillos de S. Francisco ben difrente da solenidade
teolóxica e ascética dos mosteiros de S. Bento ou do Císter. As fiestras dos
ousos lanzales da eirexe gardan o dibuxo vexetal das fentas que medran nos
puzos deixados e nas probes roinas das casas labregas. Ó igoal que seus hirmáns
d'Ourense, de Pontevedra, de Lugo, da Cruña, istes ousos franciscanos de
Viveiro parescen cantar no seu isolamento unha sinxela cantiga abrileira,
com'as que espallaba o Probiño d'Asís pol'os camiños primaverales da Ombría.
Entrando na casa chama por nos o xardín
prisioneiro e calado. Non tén fonte nin paxáros, as herbas bravas cobriron o
dibuxo dos cadros e das carreiras e criaron c'as follas murchas, os musgos e os
auricelos, unha terra grasa, mol, sempre orballada, de cemiterio. Pechado nos
muros da pedra monacal o xardín paresce vivir lonxe das primaveiras e dos
outonos do mundo. Non sabe ren da gracia do sol no pazo verdeante das algas,
nin do agromar das carballeiras, nin do gostoso morrer do río no seio infindo
da mar. No xardín a chuvia sempre ten soar de gárgola, o sol pasa aixiña sin
enxugarlle o chan, soilo as rayolas do luar procuran garimosamente a sua
soedade de largo isolado pol'a pedra, o tempo i-a lembranza. Os xasmís abrazan
a pedra aurelada misturados c'as silveiras, as roseiras campan cada sazón mais
pequenas e sinxelas sin se ver coidadas por mans de muller, us grosos froitos
roxos teiman amostrar na escuridade de follas i-espiñas a sensoal ledicia da
carne vexetal, mais apenas s'astreven pois alí está o vello alcipreste com'o
derradeiro frade, griseiro i-afiado, comesto pol'o tempo i-as formigas,
predicando a ouservancia d'unha regra d'esquecemento e de calado desespero..
A carta está firmada por Pastor Díaz. Ten'a nun
cadro, no seu coarto de traballo un dos millores galegos de Galiza. Os libros
non collen nos estantes e acugúlan-se, misturados con boletís, cartas,
revistas, pol'as mesas e sillas. Sonoros e vellos, conselleiros e loitadores;
chegan de todol-os aires do mundo traguendo inquedanzas, abrindo camiños,
consoando soedades. As fiestras franquéanme car'a ponte, o río e a campía.
Reina no despacho un esprito novo, curioso e criador. E aquila carta de Pastor
Díaz pechada pol'o marco, a data e o tempo decorrido, esperta a lembranza do
craustro de San Francisco. O día no que un Rusiñol galego pinte os nosos xardís
figurará cicais como o mais románteco o do convento de Viveiro. Tamén Pastor
Díaz foi o primeiro románteco do dezanove español. Hay contendo [sic, contodo]
a difrencia de que namentras o xardín morre guiado pol'o consello do alcipreste
monásteco, o esprito do grande poeta chanta [sic, chouta] por riba da ledicia
do esquecimento e terá sempre na yalma galega un aberto ronsel.
Ningún comentario:
Publicar un comentario